גל הקורונה שפוקד שוב את סין בחודשים האחרונים גורם לצניחה משמעותית בכלכלה המקומית. על פי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה במדינה, שיעור האבטלה עלה בחודש אפריל ועמד על 6.1% - הגבוה ביותר מאז שיא המגיפה בפברואר 2020, אז הוא עמד על 6.2%. הסיבה המרכזית לכך היא הסגרים שהוטלו ברחבי המדינה עם דגש של שנגחאי והמרכז המסחרי שלה.
בנוסף, המכירות הקמעונאיות במדינה ירדו ב-11.1% לעומת אפריל 2021, כאשר מדובר בקצב המכירות הנמוך ביותר בסין מאז מרץ 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
רחובות שנחאי ריקים
רחובות שנחאי ריקים
רחובות שנגחאי ריקים
(צילום: AP)
עוד נתונים מדאיגים: הייצור התעשייתי בסין ירד ב-2.9% לעומת התקופה הקודמת אשתקד. גם כאן זו הירידה הגדולה ביותר מאז ההתפרצות הראשונה של הקורונה במדינה לפני שנתיים וחצי. אז, בפברואר 2020, הירידה הייתה של 5%.
השלטונות הסיניים מנסים לשמור על אופטימיות. מצד אחד ראש הממשלה, לי קצ'יאנג, תיאר את המצב התעסוקתי כ"מסובך ועגום", אבל למרות זאת הממשלה מאמינה שתצליח להוריד את שיעור האבטלה הזנתי לאיזור של 5.5%.
כמו כן, בשנגחאי הכריזו ביום שני על תוכניות להחזרת החיים למצב נורמלי יותר מתחילת חודש יוני, וסיום הסגר שנמשך כבר שישה שבועות. למרות זאת, סגן ראש העיר, זונג מינג, אמר כי הפתיחה מחדש של המרכז הפיננסי לצד איזורי הייצור והמסחר יתבצעו בשלבים, כאשר הגבלת התנועה על התושבים תישאר לפחות עד ה-21 במאי על מנת למנוע המשך של התפשטות הנגיף.
על פי הדיווחים, לא התגלו עוד מקרים חיוביים לקורונה מחוץ לאיזור הסגר בשנגחאי, וזה היה היעד המרכזי של הממשל. כמו כן, כמות הנדבקים היומית בשנגחאי ירדה מאלפים למאות.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בשנחאי
בדיקות קורונה בשנחאי
בדיקות קורונה בשנגחאי
(צילום: AP)
רק לפני מספר שבועות דווח על כך שעובדים רבים מהשוק הפיננסי עוזבים את שנגחאי בעקבות הסגר, ומתכוונים לעבור להונג קונג ולמרכזים כלכליים גדולים אחרים בעולם. הסגר בשנגחאי גרם לכך שאלפי בנקאים, סוחרים ומשקיעים בשנגחאי מצאו את עצמם מרותקים לבתיהם, וחלקם אף נאבק על מנת להשיג מזון ומוצרים חיוניים למשפחותיהם.
הסגר הנוכחי פגע בעסקאות פיננסיות עתידיות, כאשר לא מעט הוקפאו בעקבות אתגרים לוגיסטיים כאלה ואחרים. "מה שקורה בשנגחאי הוא הלם לרוב האנשים. מעטים היו מעלים בדעתם שהדברים ייצאו מכלל שליטה", אמר מלווין שו, משקיע בקרנות השקעות פרטיות, שעבר לשנגחאי מהונג קונג בסוף שנת 2020.
החשש הוא שהמצב הנוכחי יפגע בשאיפות של שנגחאי להיות מרכז פיננסי איזורי ויביא לשורה של בעיות לבנקים זרים להם סניפים בעיר, ובכלל לגורמים הפיננסיים שהגדילו את השקעותים באיזור במהלך השנים האחרונות כשסין נפתחה יותר ויותר לעולם.
רק לאחרונה (לפני הסגר) הודיעו חברות גדולות כמו גולדמן סאקס, ג'יי פי מורגן ובלאק-רוק, שהן מתכוונות להגדיל את מספר העובדים שלהן בשנגחאי. אבל לאור המצב נראה שהכל הוקפא.
"ברגע שהסגר יסתיים הרבה מאוד אנשים שעברו לשנגחאי ינהלו משא ומתן חדש עם החברות בהן הם עובדים, או עם חברות אחרות, על מעבר לתפקידים חדשים מחוץ לסין", אמר ג'ייסון טאן, איש פיננסיים מקומי. "משיחות שעשיתי עם אנשים מהתחום, הם הביעו דאגה עמוקה בעקבות הסגר. זה לא גורם לעיר להיות יותר אטרקטיבית, ואתה גם לא יודע מתי יהיה הסגר הבא ואם הוא ארוך וחמור יותר".
3 צפייה בגלריה
המרכז הפיננסי בשנחאי
המרכז הפיננסי בשנחאי
המרכז הפיננסי בשנגחאי
(צילום: AP)
אחד הקשיים הגדולים ביותר מבחינת עבודה עבור אנשי הפיננסיים הוא שהם לא יכולים לצאת ולבצע למשל בדיקות נאותות ללקוחות שלהם שמתכוננים להנפקות, מיזוגים או רכישות. "אנחנו צריכים לנסוע למפעלים ולמשרדים כדי לאמת דברים. זה בלתי אפשרי לבצע את הבדיקות הללו באופן וירטואלי", אמר בנקאי השקעות בכיר מאירופה, שעובד בשנגחאי מאז פברואר.
מנהל תיקים בכיר מקומי אמר כי הסגר שינה, לפחות באופן זמני, בצורה משמעותית את אפשרויות העבודה בעיר: "שנגחאי היא המרכז הפיננסי והתעשייתי של סין, שפועל כמו מכונה, אך כמעט לא בוצעו התאמות כדי לשמור על פעילותו בזמן הסגר, למרות שרבים התלוננו על כך".