בשיתוף אתר "המקצוענים"
גדר במבוק יכולה להיות תוספת מצוינת לחצר שלך, לספק פרטיות, יופי טבעי ומגע של אלגנטיות. עם זאת, התקנה ותחזוקה נכונים הם חיוניים כדי להבטיח את אורך החיים והפונקציונליות של הגדר שלך.
במדריך זה, נעבור על כל השלבים הדרושים לבניית גדר במבוק, נדגיש טעויות נפוצות שיש להימנע מהן, ונסביר מהי התחזוקה הנדרשת כדי שהגדר שלך תיראה במיטבה, גם בעוד כמה שנים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה לעשות בשלבי ההכנה?

קבע את המטרה: זהה את המטרה של גדר הבמבוק שלך: האם היא לצורך שמירה על פרטיות מהשכנים ומעוברי אורח ברחוב? האם היא למטרה דקורטיבית? האם היא אמורה להפחית את עוצמת הרוחות במרפסת או בפינת הישיבה בחצר? האם היא נועדה לכסות חומה מכוערת וישנה במהירות ויחסית בזול?
הבחירה במטרה של הגדר, תשפיע על בחירת הגובה שלה, האורך והמיקום שלה. יכולות להיות כמה מטרות משותפות, כמובן, ובהחלט ניתן להתייחס אל שלושתם בשלב הבחירה בחומרים ובאופי הגדר, לרבות התשתית שלה.
מדוד ותכנן: מדוד את השטח שבו אתה מתכוון להתקין את גדר הבמבוק. שרטט תוכנית, תוך התחשבות בגובה הגדר, באורך ובכל מיני מאפיינים נוספים שבשטח: שער כניסה, שער לרכב, פח זבל וכן הלאה.
בחר את סוג הבמבוק בהתאם לתקציב שלך: בחר את סוג הבמבוק המתאים לגדר שלך. כדאי להעדיף מיני במבוק עמידים ובוגרים, כמו מוסו או במבוק שחור, הידועים בחוזקם ובאורך החיים שלהם (8-9- שנים). אם אתם בתקציב מוגבל יותר, תוכלו להסתפק בבחירה הסטנדרטית יותר, של במבוק צהוב, שיחזיק לכם מעמד 4-5 שנים.
בחר את עובי הבמבוק: מעבר לסוג הבמבוק, הרי שתידרשו לבחור את עובי הבמבוק. העובי הסטנדרטי הוא 14-16 מ"מ. אם תבחרו בבמבוק עבה יותר, הרי שתצטרכו לדאוג שהם יהיו מחוברים עם חוט ברזל מושחל, להבטחת היציבות של הגדר לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ככל שהבמבוק דק יותר, כך קשה יותר להשחיל חוטי ברזל בתוכם, ויש ללפף אותם סביב הקנים. שיטה זו פחות מומלצת, שכן היא גורמת להם להתנתק בקלות רבה יותר.
שימו לב, שגדר במבוק, אמנם יכולה להגיע עם מרווחים קטנים יחסית בין המוטות, אך היא לא מעניקה איטום הרמטי. לכן, אם פרטיות היא המטרה העיקרית לשמה אתם מקימים את הגדר, לא בטוח שהיא הפתרון עבורכם.
עם או בלי מסגרת: אם היא משמשת גם כמעקה, בקרבת מרפסת או שהיא מעל חומה מוקפדת, סביר להניח שתרצו שהמראה שיישמר יהיה מוקפד יותר. בשונה מחצר 'פראית' שבה היופי הוא היעדר המסגרת, הרי שתיחום שלה עם מוטות עץ, בהחלט יהפוך אותה ליוקרתית יותר.

שלב התקנת הקמת גדר הבמבוק

אם יש לכם תשתית קיימת אליה אתם יכולים להצמיד את הגדר, הרי שהמלאכה תהיה קלה ומהירה, ותוכלו לבצע אותה בעצמכם, או בעזרת הנדימן. לעומת זאת, אם אתם מקימים את הגדר ללא תשתית קיימת, יש כמה שלבים מקדימים שתידרשו להם.
פינוי השטח: הסר כל מכשול, פסולת או צמחייה בשטח שבו אמורה להיות מותקנת גדר הבמבוק. ודא שהקרקע ישרה כדי להקל על התקנה נכונה. התוצאה המתקבלת מהתקנה על משטח עקום תהיה מאוד בולטת לעין כשמדובר בגדר במבוק ש"ירקוד" וישאיר קו גלי ובולט לעין.
שלב הקיבוע: בשלב זה בעל המקצוע יקבע עמודי ברזל או ברזל זווית נטוי (בזנ"ט). המרחק המומלץ בין מוט למוט הוא במרחק של 1-1.5 מטר. אם אין לכם תשתית בטון קיימת, תצטרכו לצקת יציקות בטון חדשות, על מנת לחבר את הקונסטרוקציה בצורה יציבה לאורך זמן.
התקנת תמיכה אופקית לגדר: לאחר קיבוע העמודים, יש למתוח קורות אופקיות או שלושה חוטי מתכת. האחד, בחלקו העליון. השני, באמצע, והשלישי בתחתית. אליהם, תתחבר גדר הבמבוק בשלב הבא. אל תדלגו על שלב זה, שכן תומכים אלו יספקו יציבות ויחזיקו את לוחות גדר הבמבוק.
הצמדת לוחות במבוק: קשור את לוחות הבמבוק לקורות התמיכה באמצעות חוט מגולוון או אזיקונים. בסיום, גזום עודפי במבוק במידת הצורך.

טעויות נפוצות בהתקנת גדר במבוק שכדאי להימנע מהן

הזנחת בסיס תקין: אי שימוש בבטון לאבטחת העמודים עלול להוביל לחוסר יציבות ולקריסה מהירה יחסית של הגדר.
קורות תמיכה לא מספקות: אם לא תשקיעו בתליית מספיק קורות תמיכה אופקיות או שתחברו אותם בצורה רשלנית, קני הבמבוק יצנחו כעבור זמן קצר. לכן, ודאו שהן יציבות ומהודקות היטב אל עמודי הגדר האנכיים.
חיבור לא מקצועי של הגדר לתשתית: חיבור לא נכון של קני הבמבוק עלול לגרום למרווחים, לקני במבוק רופפים או לגדר לא יציבה. השתמש בחוט מגולוון בכדי להדק היטב את הפאנלים לקורות התמיכה, ולהבטיח שהם מרווחים ומיושרים באופן שווה.
לא משאירים מספיק מרווחים: ממש כמו לוחות פרקט, הרי שגם במבוק הוא חומר טבעי שמתרחב ומתכווץ עם שינויים בטמפרטורה ולחות. אי השארת מרווחים בין הלוחות, עלולה להוביל לעיוות, סדקים או לפיתול של הבמבוק.

מהי התחזוקה שתידרש מכם בהמשך?

ניקוי קבוע: הסר כל לכלוך, פסולת או טחב שמצטברים במשך הזמן על גדר הבמבוק. השתמש במברשת רכה או במטלית ובמי סבון בכדי לקרצף בעדינות את פני השטח. בסיום, יש לשטוף היטב ולאפשר לבמבוק להתייבש באופן טבעי.
בדיקה ותיקונים: בדוק באופן קבוע את גדר הבמבוק עבור כל סימני נזק, כגון לוחות רופפים, במבוק שבור או ריקבון. החלף או תקן רכיבים פגומים באופן מיידי כדי למנוע הידרדרות נוספת.
הגנה מפני לחות: במבוק רגיש להירקב אם הוא נחשף כל הזמן ללחות. לכן, כדאי למרוח איטום או חומר משמר עמיד למים כדי להגן על הבמבוק מפני ספיגת לחות מוגזמת. יש למרוח מחדש את חומר האיטום מדי שנה או לפי המלצת היצרן.
חידוש הבמבוק בקלות בעקבות דהייה מהשמש: גם אם מראה הגדר דהוי כעבור עונה חמה אחת, אל תמהרו להיפטר ממנו. באמצעות ריסוס שלו עם ספריי שמן, הבמבוק יחזור לעצמו.
אגב, למי שבתקציב מוגבל במיוחד, בהחלט שווה לרכוש משטחי במבוק משומשים ופשוט לרסס אותם. כל עוד מדובר בבמבוק חדש יחסית, במצב טוב שרק דהה מעט, החיסכון יכול להיות משמעותי.