אתם סובלים ממגבלה ביכולת הניידות והתפקוד שלכם? נעזרים באביזרי עזר לניידות? ניתן כיום למצוא עזרים רבים שהופכים את חיי אנשים עם מוגבלויות לקלים יותר בהתנהלותם היומיומית בבית. באילו מקרים צריך להנגיש את הבית? לרוב מדובר במקרים של פציעה פתאומית כתוצאה מתאונה, במקרים של קשיי תנועה עקב גיל מבוגר, ובמקרה של מחלה או אובדן של אחד החושים. השיפוץ יכול להיות מינימלי ולכלול התקנה של אינטרקום ותיקונים נקודתיים הקשורים לבעיית שמיעה. מנגד, הוא יכול להגיע עד לשיפוץ כולל של החלפת מרבית הריהוט והאבזור בבית. יש מקרים שהדירה עצמה אינה מתאימה להנגשה. במקרים כאלה, מייעצים המומחים, "עדיף לפעמים לעבור דירה, ולא להשקיע בדירה שאינה מתאימה לצרכים של אדם עם מוגבלות".

בית חכם

בית חכם או בניין חכם הוא מבנה בעל מערכת שליטה ממוחשבת במערכות הבניין, כמו תאורה, תריסים, מיזוג, השקיה, מערכות סאונד ועוד, והוא מאפשר נגישות יותר גבוהה לאנשים עם מוגבלויות. התחום זכה להתפתחות מואצת החל מהעשור השני של המאה ה־21, וכיום הוא הרבה פחות יקר מאשר בעבר. בהתאם למידת המוגבלות, ניתן לתפעל הרבה מאוד דברים בבית באמצעות שלט או באמצעות המכשיר הסלולרי. קיימות כיום אפליקציות שמפעילות דוד חשמלי ותריסים חשמליים ושלטים לכל מוצר חשמלי.
לא כל הפעולות ניתנות לאוטומציה מלאה ובחלקן עדיין נדרשת או רצויה מעורבות המשתמש. לדוגמה, ניתן אולי להפעיל קומקום מרחוק, אך יש לדאוג שיהיו בו מים קודם לכן. ניתן לתזמן את הפעלת מכונת הכביסה לשעה מסוימת, אבל המשתמש עדיין צריך להגדיר את הפרמטרים ולמלא את החומרים והכביסה. ניתן להגדיר לתנור מיתאר פעולה מסוים (20 דקות ב־180 מעלות צלזיוס, שעה ב־150 מעלות), אבל עדיין נדרשת מעורבות מסוימת של המשתמש.

מעלון

מעלון לנכים מיועד לשימוש בבתים בעלי יותר מקומה אחת או בעלי מפלסים. המעלון מגיע במגוון גדלים ובהתאמה מירבית למיקום שלו בבית או במשרד. המעלון קיים בצורת משטח המיועד לכיסאות גלגלים או בצורת כיסא המיועד לעלייה במדרגות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חדרי אמבטיה ושירותים

"אם הדירה קטנה יחסית וחדר השירותים וחדר האמבטיה קטנים, המומחים ממליצים לחלק את החדרים בצורה אחרת ולאחד את חדר השירותים עם חדר האמבטיה. "צריך לקחת בחשבון שהחדר צריך להיות מספיק מרווח עבור האדם עם המוגבלות ועבור המלווה שלו במידת הצורך. חשוב שהרצפה לא תהיה חלקה מדי, ושיהיו בו מספיק מוטות אחיזה וגישה נוחה לכל המתקנים".

ידיות אחיזה

חשוב שבכל מקום שיש בו אתנחתה בבית, תהיה ידית אחיזה. צריך להיות ערים לכך שאדם שמתקשה בתנועה, נעצר בנקודות מסוימות וצריך להיתמך ולהישען על משהו.

דלתות

חשוב מאוד לשמור על דלתות רחבות, כך שפתח הדלת יהיה 90 ס"מ לפחות, ועל מעברים רחבים בדירה שיאפשרו מרחב תמרון.

ריצוף

ריצוף מט מחוספס עם טקסטורה גסה הרבה יותר טוב מאשר ריצוף חלק ומבריק. זאת מאחר שהריצוף החלק מועד הרבה יותר להחלקה. המומלץ ביותר לחדרים רטובים הוא ריצוף אנטי־סליפ. מדובר בסוג של אבן מחוספסת, שגם כשהיא רטובה, היא אינה גורמת להחלקה.

הכניסה לבית

שביל הכניסה צריך להיות ברוחב של לפחות 130 ס"מ, בחיפוי העשוי מחומר אחיד וקשיח, עם גוון השונה מיתר הגוונים בחצר, כך שיהיה בולט ויוביל אל הבית בצורה בטוחה. "על דלת הכניסה", טוענים המומחים, "להיות במיקום בולט, כך שיהיה ניתן להבחין בה מרחוק, ברוחב של 90 ס"מ לכל הפחות".

מדרגות בבית

"בבנייה של בית חדש שמונגש למתניידים בכיסא גלגלים, חשוב להימנע ממדרגות", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "בכל מקרה על כל מדרגה ומדרגה להיות מובלטת, ויש לדאוג למאחזים בגובה של 90 ס"מ ובקוטר אחיזה של 3־4 ס"מ".

פתרונות יצירתיים המסייעים ללקוי שמיעה

בבתים שבהם אחד הדיירים הוא לקוי שמיעה, ניתן לשפר את התקשורת בעזרת עיצוב חכם. למשל "קירות מדברים" (קירות גיר, לוחות מודעות), שיאפשרו לכתוב במקום לדבר. כמו כן ישנה טכנולוגיה מתקדמת, שמחברת את הטלפון, האינטרקום, מערכת האבטחה והטלוויזיה למערכת מיוחדת המשדרת למכשיר השמיעה (לכבדי שמיעה) בתדר מיוחד הנקי מרעשים".

לפני שמתחילים

אנשים עם מגבלה ביכולת הניידות והתפקוד, הנעזרים באביזרי עזר לניידות, זכאים לסיוע במימון התאמת פנים הדירה ודרכי הגישה אליה. השינויים כוללים: הרחבת פתחים, שינוי בחדר רחצה ושירותים, התאמת מטבח, בניית שבילי גישה מותאמים, התקנת מעקות לאורך המדרגות, התאמת מעלון ועוד. הסיוע ניתן כהלוואה ממשרד הבינוי והשיכון, או כהלוואה משולבת במענק. שיעור המענק נקבע בהתאם להרכב המשפחה ולגובה ההכנסות. המענק מותנה במיצוי כושר השתכרות, בהתאם לכללי משרד הבינוי והשיכון.