בנק ישראל הודיע היום בצהריים (שלישי) כי יתרות מטבע החוץ של הבנק הסתכמו בסוף חודש אוקטובר 2023 בסך של 191.2 מיליארד דולר, זאת לאחר שבנק ישראל מכר במהלך אוקטובר 8.2 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
במקביל, אחרי שהדולר נחלש ביום שישי במסחר הרציף בעקבות דוח תעסוקה חלש בארה"ב שמקטין את הסיכוי להעלאות ריבית נוספות, השבוע הוא ממשיך במגמה, ושערו היציג נקבע אתמול על 3.87 שקלים, ירידה של כ-2.7% לעומת יום שישי. שערו היציג של האירו נקבע על 4.16 שקל, ירידה של כ-1.7%. היום, לאחר ההודעה של בנק ישראל, הדולר נסחר סביב 3.85 שקלים, ושערו היציג נקבע על 3.866 שקלים. האירו נסחר לאחר הודעה סביב 4.11 ושערו היציג נקבע על 4.129 שקלים.
השקל נחלש בצורה ניכרת בתחילת מלחמת חרבות ברזל, והדולר נסחר לפני כשבועיים ימים כבר סביב 4.08 שקלים. האירו הגיע אז עד ל-4.3 שקלים.
ההערכות בשוק המט"ח השבוע היו שהמגמה החיובית של השקל נבעה גם ממכירת הדולרים על ידי בנק ישראל, שכזכור הודיע מיד לאחר פרוץ המלחמה, כאשר השקל חצה לראשונה במסחר את שער 4 השקלים, על הזרמה מדורגת של 30 מיליארד דולר לשוק המט"ח, אולם עד לשבוע האחרון לא הצליח לבלום את התחזקות המטבעות הזרים מול השקל.
היחלשות הדולר בשבוע שעבר , גם מול השקל, הושפעה גם מהחלטת הבנק המרכזי של ארצות הברית (הפדרל ריזרב או הפד) שהודיע ביום רביעי שהוא מותיר את הריבית בארה"ב ברמה של 5.5%.
יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים פיננסים: "בנק ישראל מימש פחות מ 20% מתכניתו למכירת דולרים ועסקות החלף. זו הסיבה שבימים הראשונים למימוש התכנית השוק הגיב באדישות והפיחות המשיך. ברגע שהשוק החל להעריך שהמערכה הנוכחית לא תגלוש ללבנון, החלו שחקנים בשוק לממש רווחים ויחד עם יצואנים שהוסיפו הגנות ל תקבולי יצוא עתידיים (מה שבפועל גורם להיצעי מט״ח), נוצר גל של התחזקות השקל בדיוק לרמות אליהן הגיע טרום המלחמה.
"בשלב הבא המשך ההתחזקות תלוי כמובן בראש ובראשונה בהתפתחות הלחימה לגזרות נוספות, בגניזת הרפורמה ובקיום הממשלה. אם השוק יחליט שהרפורמה נגנזה וזה עשוי להביא לנפילת הממשלה, השקל יתחזק משמעותית. כדאי לזכור את דברי הנגיד לגבי שווי המשקל של הדולר/שקל(3.40-3.50) והשפעת הרפורמה על שערי החליפין".
פורסם לראשונה: 13:43, 07.11.23