ועידת "האנשים של המדינה" מאורגנת על ידי קבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף נותני חסות
האם אנחנו בדרך לעליות מחירים משמעותיות בשוק הדיור? שבי שמר, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, אמרה בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות", כי "ההערכות שלנו שהמחירים בשוק יתייצבו ב-2024, ואפילו תהיה עליית מחירים של בין 4 ל-6 אחוז בשנה הקרובה".
שמר אמרה כי בין השאר, ישפיעו על הביקושים לדירות גלי עלייה חדשים לאור האנטישמיות הגואה בעולם, ובנוסף הגידול הטבעי של האוכלוסייה בישראל שהוא גבוה יחסית, ועומד על כ-2%. "אז אם אני אחלק לטווח קצר וטווח ארוך, אני חושבת שב-2024 תהיה יציבות, ותהיה עליית מחירים קלה יחסית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שבי שמר בוועידת "האנשים של המדינה"
שבי שמר בוועידת "האנשים של המדינה"
שבי שמר וגד ליאור בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
בטווח הרחוק יותר, לדבריה, "אם המדינה לא תעשה שינויים באופן שיווק הקרקעות, והקבלנים לא ירכשו הרבה קרקעות, יהיו פחות מכרזים ופחות זכיות - אנחנו נמצא את עצמנו עם עודף ביקוש משמעותי לעומת ההיצע".
בנוסף סיפרה שמר כי "בסקר שהבנק עשה עם מכון שילוב בפברואר 2024, שאלנו את הציבור הישראלי האם זה זמן לקנות דירה בישראל, והממצאים היו מפתיעים: כ-56% מהציבור חושב שזה זמן נכון לקנות דירה בישראל, אולי דווקא בגלל המלחמה, ורק 9% ענו בצורה נחרצת שלא. זאת אומרת, רוב הציבור חושב שנכון לקנות דירה בישראל, כך שאני רואה ביקושים שכנראה ילכו ויעלו. בסוף המחירים הם תוצר של ביקוש והיצע.
"סביבת הריבית הגבוהה, היכולת לקנות דירה שבעשור האחרון יורדת בגלל שיכולת ההשתכרות לא עולה כמו קצב מחירי הדירות שעלו במאה אחוז בעשור האחרון, ומנגד ציפייה לאיזושהי בכל זאת מגמה של ירידת ריבית, ואיזשהו ביקוש כבוש של אנשים שישבו על הגדר וחיכו, אבל מבינים שאנחנו נחיה בסביבת ריבית כזאת לא מעט זמן".

האינפלציה מזנקת

שמר התייחסה בין השאר גם למשבר הסחר עם טורקיה וגם לנתוני הצמיחה במשק ואמרה: "אנחנו חושבים שהצמיחה תהיה דומה ל-2023, כ-2%, שזה בערך שליש ממה שהיה ב-2022, ושמה שיניע את הצמיחה יהיה בעיקר הצריכה הציבורית ופחות הצריכה הפרטית. לגבי האינפלציה, ב-2023 נכנסנו למתווה לאור עשר העלאות הריבית, והתחזית עמדה על 2.7% ל-2024, אבל כרגע נראה שהמדד יקפוץ הרבה מעבר לאור הנתונים שיש עד כה.
"ברקע יש לנו גם את המשבר עם טורקיה, שאם הוא לא ייפתר הוא יחייב אותנו לקנות סחורות ככל הנראה יקרות יותר, ויכול להיות שהמשבר הזה יתרחב עוד יותר. אנחנו מדברים על עליות מחירים במשק שלא עוצרות. אנחנו רואים את זה בשבועות האחרונים, ואין שום תוכנית לעצור את עליות המחירים.
"לכן, הבנק צופה שהמדד יעלה מעל 3%, אולי אפילו 3.5%, אולי יותר. כמובן זה באופן ישיר משפיע על החלטות הנגיד, שהוריד את הריבית בינואר ברבע אחוז. התחזיות היו שעד סוף השנה הריבית תרד ל-3.75%. אני חושבת שהיא לא תרד לפחות מ-4% עד סוף הרבעון של 2025".