מחיר החשמל צפוי לרדת ב-3%-4% באוגוסט או ספטמבר, כך נודע ל-ynet. זאת למרות שחברת החשמל מתנגדת להוזלה. ביום חמישי הקרוב תתכנס מליאת רשות החשמל כד לדון בשיעור ההפחתה, שתתאפשר בעיקר לאור הצלחת המכרז של חברת החשמל למכירת תחנת הכוח באתר אשכול, תהליך הצפוי להסתיים במהלך החודש הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
כמו כן תתאפשר ההוזלה בעקבות המשך מגמת הירידה במחירי הפחם בעולם. זאת, כאשר בישראל מייצרים עדיין 23% מהחשמל באמצעות פחם, שהתייקר מאוד במהלך מלחמת רוסיה-אוקראינה בשיעור שהגיע אף עד ל-200%.
נזכיר כי מחיר החשמל הופחת ב-1 באפריל בשיעור של 2.4%, לאחר שזינק ב-8.2% בינואר ועלה גם לפני שנה.
תחנת אשכול היא התחנה הרביעית הנמכרת במסגרת "הרפורמה במשק החשמל". החל משנת ,2020 החליטה רשות החשמל להעביר את מלוא העודף ממכירת התחנות לצרכנים. זאת, לאחר מימון הוצאות חברת החשמל, עלות הנכסים והקרקע.
לפי נתוני הרשות, ב-2020 סכום המכירה עמד על 1.9 מיליארד שקל וההחזר הסתכם במיליארד שקל. ב-2021 סכום המכירה הגיע ל-4.3 מיליארד שקל וההחזר לצרכנים הגיע ל-1.2 מיליארד שקל. ב-2022 סכום המכירה הסתכם ה-1.6 מיליארד שקל וסכום ההחזר הגיע ל-1.2 מיליארד שקל.
מרשות החשמל נמסר, כי אופן ההפחתה יקבע בהתאם למתודולוגיה ושמירה על רצף ההכרה במכירת תחנות כוח אותה קבעה הרשות בעבר, והכתיבה את ההפחתות הקודמות. במהלך השנתיים האחרונות, כאשר בעקבות עליית מחירי הפחם, נאלצה הרשות להטיל את מלוא העלות על צרכני החשמל.
לפני ההוזלה הקודמת באפריל, גורם בכיר ברשות החשמל ציין בשיחה ל-ynet כי עניין מכרז מכירת תחנת הכוח אשכול לא יכול להיות חלק מההחלטות על הוזלת מחיר החשמל, שכן המכירה טרם בוצעה, לא ידועה התמורה שתתקבל ולא ברור מתי זה יקרה. "אם נקבל מחיר טוב - ההוזלה תהיה גבוהה יותר. אם המכירה לא תהיה בקרוב מאוד, לא ניתן יהיה כלל להוזיל את מחיר החשמל".