הגירעון בתקציב המדינה הולך ומעמיק. בחודש אפריל הסתכם הגירעון בסכום גבוה של 11.7 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 3.2 מיליארד שקל באפריל 2023. מהנתונים שפרסם היום (חמישי) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, עולה כי ב-12 החודשים האחרונים הגירעון גדל ועומד על 7%, שהם כ-132.2 מיליארד שקל.
כזכור, תחזיות האוצר דיברו על גירעון של 6.6% לאורך כל שנת 2024. בעקבות פסח הוסטו תשלומי מסים מאפריל למאי בהיקף מוערך של כ-4.8 מיליארד שקלים. לכן, בנטרול דחיית המסים מוערך הגירעון בכ-6.7%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
2 צפייה בגלריה
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
החשב הכללי יהלי רוטנברג
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
גורם בכיר במשרד האוצר אמר כי קיים חשש שהגירעון יגיע השנה ל-8%-9%, הרבה מעבר ליעד. מצב זה יחייב הטלת מיסים וקיצוצים בתקציב עוד השנה. הגורם הבכיר ציין כי הסיבה העיקרית לחשש מחריגה חדה בגירעון הוא בשל ההוצאות הצפויות בתחום הביטחון, התארכות המלחמה וחשש שהריבית במשק לא תופחת יותר מפעם אחת השנה מה שייקר מאוד גם את פעילות הממשלה. יצוין שמחר תפרסם חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור את הדוח התקופתי, ועל אף שלא צפויה הורדת דירוג נוספת לאחר שהדירוג של ישראל בחברה הורד לפני כחודש, באוצר חוששים להיות מופתעים לרעה.
בחודש אפריל נרשמו הכנסות של כ-36.5 מיליארד שקל, ומאז תחילת השנה הסתכמו ההכנסות ב-157.6 מיליארד שקל, שמשקפות קיטון של 2.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מראשית השנה עומדות ההוצאות על 195.3 מיליארד שקל, לעומת 148.3 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2023 - גידול של כ-35.8% בהוצאות. כמו כן, באפריל הוציאה הממשלה 48.2 מיליארד שקל.