חמישה ימים לפני החלטת הריבית של בנק ישראל, השקל ממשיך להיחלש מול המטבעות המרכזיים, זה היום השני ברציפות. השער היציג של הדולר נקבע היום (ד') בצהריים על 3.679 שקלים, כאשר רק לפני יומיים עמד על שער של 3.60 שקל. האירו נושק לארבעה שקלים, כאשר שערו היציג נקבע היום על 3.971 שקל. מוקדם יותר הדולר כבר הגיע ל-3.696 שקלים והאירו ל-3.992 שקלים, ומאז ההתחזקות התמתנה מעט.
כפי שנודע, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל קיימה כבר היום דיון ראשון לקראת החלטת הריבית ביום שני. חלק מכלכלני הבנקים ובתי ההשקעות מעריכים שבנק ישראל יוריד בפעם השנייה ברציפות את הריבית ברבע אחוז, לשיעור של 4.25%, שמהווה ריבית פריים של 5.75%. לטענתם, בשל המלחמה שנמשכת ונתוני הצמיחה הנמוכים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום שני השבוע, יש מקום לעודד את המשק ולסיוע לעסקים ולמשקי הבית בהפחתת ריבית שנייה ברציפות.
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כלכלנים אחרים טוענים שהריבית לא תופחת ביום שני הקרוב על רקע הדוח הקשה של חברת מודי'ס, שהורידה לראשונה את דירוג האשראי של ישראל.
עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח פיננסים, מעריך שהריבית לא תופחת ביום שני, "גם בשל התרחקות הצפי להורדות ריבית בעולם. להערכתנו הריבית תרד השנה, אך בקצב מתון מהצפוי בשוק ההון".
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
(צילום: רויטרס /Ronen Zvulun/File Photo)
גם במחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט מעריכים כי למרות ההאטה באינפלציה בישראל, שירדה כבר לשיעור שנתי של 2.6% בסוף השבוע האחרון, בנק ישראל לא יפחית את הריבית שוב ביום שני הקרוב. עם זאת, בדיסקונט צופים שהריבית תרד לשיעור של 3.75% במהלך השנה קרובה, כלומר עוד 3 הורדות של 0.25% עד פברואר 2025. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, סבור שבנק ישראל ימתין עם הפחתת ריבית נוספת להחלטה הבאה בחודש אם אפריל.
לעומת זאת, חוזה אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, כי בשל ירידת האינפלציה בישראל לתוך היעד שקבעה הממשלה (1%-3% בשנה) הריבית תופחת ל-4.25% כבר ביום שני הקרוב, כאשר תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת במיטב על 2.7%.
גם יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבורים שהירידה באינפלציה תאפשר לבנק ישראל להוריד את הריבית, "הגם שההחלטה לא פשוטה".
פורסם לראשונה: 11:27, 21.02.24