הביטוח הלאומי העביר עד כה ל-111,000 תושבים מענקי אכלוס בהיקף של 800 מיליון שקל עבור 3 תקופות שאושרו בחקיקה ממועד הפינוי של כל יישוב ועד ה-10 בדצמבר. החל מהיום (שני), המפונים שאינם בבתי מלון יכולים להצהיר באתר הביטוח הלאומי על התקופה הרביעית שחלה מהתאריך 11/12/23 ועד ה-31/12/23.
בימים האחרונים הוחלט בממשלה כי הזכאות למענקי האכלוס הוארכה עד ה-29/2/24. לצד זאת, החליטו השרים בנוסף כי מ-1 בינואר לתושבי היישובים במרחק של 4 עד 7 ק"מ מהרצועה תינתן האפשרות לשוב הביתה ולקבל "מענק שיבה", ששיעורו יהיה זהה למענק האכלוס, כשהמטרה היא כמובן לעודד חזרה הביתה, אם התושבים ירצו בכך כמובן. מדובר על העיר שדרות ועל יישובים במועצות חוף אשקלון, שער הנגב ושדות נגב - שאינם מוגדרים צמודי גדר.
1 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)

כזכור, חוק מענקי האכלוס עבר בממשלה ונועד לתושבי הצפון והדרום שהתפנו באופן עצמאי למקום לינה שאינו במימון המדינה, בהתאם לתאריך הפינוי של כל יישוב.
המענק משולם עבור מבוגר (מגיל 18 ומעלה) בסך של 200 שקל ליום, ועבור ילד (עד גיל 18) – 100 שקל ליום. למשפחה עם שני ילדים הסכום יכול להגיע לעד 18 אלף שקל בחודש.
בביטוח הלאומי מעריכים כי עבור ארבעה התקופות הללו וסיום תשלומי שנת 2023 – הסכום המוערך שיועבר למפונים יהיה כמיליארד שקל.
בביטוח הלאומי מבקשים לחדד לציבור כי אם ישנם חיילים או משרתי מילואים שיצאו לחופשה – גם לזמן קצר, ומתגוררים ביישובים שפונו, הם יוכלו לדווח על ימים אלה ולקבל מענקי אכלוס עבור הזמן בו לא שהו במסגרת שירותם הצבאי.