למרות ההתחזקות בשער הדולר, הירידה החדה במחיר הנפט בכ-15% מאז סוף החודש הקודם, אמורה הייתה להביא, לפי חישובי משרד האנרגיה, לירידה חדה נוספת של כ-30-25 אגורות במחיר הדלק בישראל בלילה שבין יום שבת לראשון. יחד עם זאת, לפי הצו שפורסם לפני חודש על ידי רשות המיסים, משמעות ירידה שכזאת היא שהפחתת המס על הדלק תקוזז מ-89 אגורות ל-50 אגורות בלבד, ואז המחיר לצרכן יכול להישאר בדיוק אותו דבר. עם זאת, ירידה קטנה של 11 אגורות תביא לירידה זהה גם במחיר לצרכן. איך זה יכול להיות? נסביר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר ליברמן
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
לפי הצו של רשות המיסים, ההפחתה במס הבלו עמדה בחודש ספטמבר על 89 אגורות לליטר, וכך המחיר ששילמנו החודש בשירות עצמי עמד על 6.37 שקלים לליטר. בצו נקבע כי החישוב של הפחתת המס ב-1 באוקטובר וב-1 בנובמבר יעשה בהתאם למחיר האוביקטיבי של הדלק - שמושפע כאמור ממחיר הנפט ומשער הדולר. וכך יעשה החישוב:
במקרה שבו מחיר הבנזין לליטר יהיה בטווח בין 6.25 עד 6.15 שקלים חדשים לליטר, ההפחתה תרד ל-76 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה, ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים חדשים לליטר - ההפחתה תעמוד על 50 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
כלומר: אם אכן תהיה ירידה במחיר הדלק של 35 אגורות, אז המחיר לא ירד ל-6.02 שקלים לליטר, משום שהפחתת המס תרד ל-50 אגורות - כלומר תוספת של 39 אגורות למחיר לצרכן, שלכאורה היה אמור להגיע ל-6.41 שקלים לליטר - גבוה יותר מהמחיר בספטמבר.
אך בנוסף, בצו נכתב כך: "אם הפחתת הסכומים הביאה לעלייה במחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה - הסכומים יופחתו בסכום אשר אינו משנה את המחיר המרבי המחושב לליטר בנזין ביחס למחירו בחודש הקודם לחודש בו חל מועד הבחינה". כלומר - בדוגמה שלנו המחיר לצרכן למעשה יישאר על 6.37 שקלים לליטר.
תרחישים נוספים שמייצרים מצב אבסורדי למדי:
  • אם מחיר הדלק ירד בעד 11 אגורות, אז המחיר לצרכן ירד בדיוק באותו סכום שכן הפחתת המס לא תשתנה ותעמוד על 89 אגורות.
  • אם מחיר הדלק ירד ב-22 אגורות, אז הפחתת המס תעמוד על 76 אגורות כאמור ואז והמחיר לצרכן יופחת ב-9 אגורות בלבד.
למעשה, רק אם מחיר הדלק יופחת ביותר מ-50 אגורות אז יכולה להיות הפחתה של יותר מ-11 אגורות במחיר לצרכן.
לפי ההסבר בצו שפורסם, המנגנון החריג של השינויים בתעריף מוצע נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות שבה מכהנת ממשלת מעבר. "יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה, והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות", נכתב בצו. למעשה, הפחתת הסבסוד של הדלק משמעותה עלות נמוכה יותר לקופת המדינה.
החישובים לקביעת המחיר החדש יימשכו עד מחר, יום חמישי, ולאחר מכן יפרסם משרד האנרגיה את המחיר החדש המירבי שמותר יהיה לגבות בתחנות על ליטר דלק בישראל לחודש אוקטובר.