אחרי העלייה המשמעותית בפתח שבוע המסחר, הדולר המשיך להתחזק מול השקל במהלך השבוע והיום (ה') הוא חצה 3.5 שקלים לראשונה מזה חודש - עלייה של כ-0.6% ביחס לשערו היציג אתמול. בהמשך היום העליות התמתנו ושערו היציג נקבע על 3.489 שקלים. במקביל, האירו נסחר גם הוא בעליות ושערו היציג נקבע על 3.757 שקלים.
ברקע להיחלשות השקל: מספר חברות הייטק שהודיעו עד כה על העברת כספים לחו"ל שמגיעה לפי ההערכות לשני מיליארד דולר, שהם כשבעה מיליארד שקלים, וזאת בשל החשש מהמהפכה המשפטית. האחרונות שבהן היו פיגי של שאול אולמרט שהודיע: "העברתי את ההון של החברה לחו"ל. אני חושש מהורדת דירוג האשראי והעלאת הריבית. זהו מהלך כלכלי מתבקש", וחברת ההייטק סקאי שמוערכת ביותר ממיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולר
דולר
דולר
(צילום: shutterstock)
ביום שני הצטרף הבנק האירופי HSBC, שנחשב לרביעי בגודלו בעולם. לאזהרות מפני המהפכה המשפטית, אך שמר על תחזית חיובית לשקל. בסקירה ששלח היום ללקוחות, נכתב: "אי אפשר להתעלם לחלוטין מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות. תוכנית הממשלה עלולה להוביל להידרדרות בסביבת ההשקעות ובכך להכביד על המטבע הישראלי. נראה ששילוב של מתחים גיאופוליטיים גובר ותוכניות הרפורמה של הממשלה החדשה הובילו ליציאת הון. בסך הכל, אנו שומרים על השקפתנו החיובית על השקל אך מאמינים כי הרפורמה של הממשלה אם תעבור, עשויה לייצר השפעה שלילית על המטבע".
העלייה החדה בשערי המטבעות הזרים צפויה לתרום גם לעלייה באינפלציה בחודש פברואר, אם המגמה תימשך, ובין השאר לעלייה נוספת במחירי הדלק. גורם בכיר באוצר אמר בשיחה עם ynet כי לא צפויה עוד התערבות קרובה בהפחתת מס על הדלק במקרה כזה "כי אין לכך הצדקה כלכלית ואין עוד מקורות מימון בתקציב ההמשכי עד הקיץ".
שיעור הריבית החדש בישראל יפורסם בעוד שבוע וחצי והוא צפוי להשפיע גם כן על המסחר במט"ח. ההערכות כעת בבנקים ובבתי ההשקעות הן שהיא תועלה רק ברבע אחוז לאחר העלאות בשיעורים של 0.75% ו-0.5% בחודשים האחרונים.
פורסם לראשונה: 09:53, 09.02.23