שטח S: "פטנט" ימנע נפילות בגילאי 65 +

הגם שמדובר בנתון מדאיג, כדאי לדעת, שלפי נתוני משרד הבריאות, ישראל ניצבת במקום השני בעולם המערבי במספר הנפילות בקרב מבוגרים (מעל גיל 65). לפי הנתונים, כל מבוגר שלישי עשוי ליפול בשנה הקרובה, בכל 20 דקות מת אדם כתוצאה מנפילה, ובכל שנה מתים בישראל מעל 20,000 מבוגרים
בעקבות הנתונים החל משרד הבריאות לקדם פתרון טכנולוגי, וערך לפני שנתיים פיילוט ניסיוני במכוני הפיזיותרפיה של סניפי קופת החולים "מכבי" בארץ. למטופלים בני 65 ומעלה הוצע אימון מוטורי־קוגנטיבי, באמצעות טכנולוגיה מבוססת מציאות מדומה של חברת GaitBetter הישראלית. האימון בנוי מהליכה של המטופל על הליכון ספורט (מחובר לרתמות בטיחות), כשלפניו מסך עם סביבות עבודה של מציאות מדומה. במהלך ההליכה על המטופל לפעול בהתאם לסיטואציות יומיומיות ושכיחות המופיעות על המסך, כגון מכשולים, משוכות, שלוליות, הסחות דעת ועוד, כשבהתאם להם, עליו לפעול ולהרים את הרגליים.
תוצאות הפיילוט היו מעודדות: בקרב כ־200 מטופלים שהתנסו, פחת מספר הנפילות ב־71% לאחר הטיפול. לאור ההצלחה, החליטו קופות החולים "מכבי" ו"כללית" להכניס לסל טיפולי הפיזיותרפיה את הטיפול. יש לציין, כי הטכנולוגיה של חברת GaitBetter נחקרת מעל עשור גם במעבדה בבית החולים איכילוב.
6 צפייה בגלריה
מניעת נפילות
מניעת נפילות
מניעת נפילות
(צילום: יח"צ)
6 צפייה בגלריה
מניעת נפילות
מניעת נפילות
מניעת נפילות
(צילום: יח"צ)

בנבנישתי מתגברת ותיקים

אורית בנבנישתי, מנכ''לית קבוצת תגבור, שמתמחה בגיוס והשמה, סיעוד ומוצרי נגישות, מרוצה מתוצאות המיזם שהיא מובילה עבור המשרד לשוויון חברתי: "ותיקים בעבודה", השמה של בני 60 פלוס במשרות שונות במשק. מאז הושק המהלך, הושמו כמעט 1,000 עובדים בני 60 ומעלה במקומות שונים. בנבנישתי הדגימה את הצלחת התוכנית בכמה סיפורים, בהם לוריין, שעבדה בעיצוב ספרים 50 שנה, ובמהלך הקורונה פוטרה מהחברה שבה הועסקה. באמצעות המיזם, מצאה עבודה בחברה חדשה כמידענית. גם יואב החל לעבוד כמנהל כספים בחברה מסוימת, כשהוא בן 73, וקיבל לקראת הריאיונות ליווי והכנה באמצעות צוות תיגבור. אהרון בן 81 החל לעבוד כבודק ביטחוני.
במפגש ההשקה של המיזם, שהתקיים לפני כשנה, נכחו מעסיקים מתחומים שונים במשק, שהצטרפו לרעיון ולביצוע. במסגרת התוכנית, מוענקים שירותי השמה למחפשי עבודה בני 60 ומעלה, מופעלות יחידות תעסוקה מותאמות, מערך הכשרות ופיתוח ידע וליווי מקצועי גם לאחר ההשמה. שירותי ההשמה פועלים באשדוד, מגדל העמק, ירושלים, עפולה ובני ברק.
6 צפייה בגלריה
אורית בנבנישתי מנכ''לית תגבור
אורית בנבנישתי מנכ''לית תגבור
אורית בנבנישתי מנכ''לית תגבור
(צילום: מורג ביטן )

אתגר במדבר: הוקרה למתנדב בן 75

איציק מעוז, בן 75, בעל החאן בחצבה, קיבל תעודת הוקרה על פעילותו ההתנדבותית בעמותת דרך לוטן, העוסקת בהדרכת מסעות טיפוליים־חינוכיים־ערכיים במדבר לנוער בסיכון. את התעודה קיבל במהלך כנס "אתגר במדבר", המפגש השנתי של העמותה, שהתקיים לפני כחודש, אותו הובילו, כבכל שנה, מאז הוקמה ב־2009, איריס וגיל סלוין, לזכרו של בנם, סרן לוטן סלוין ז"ל, והמנכ"ל ציון גבאי.
סלוין נהרג במלחמת לבנון השנייה מטיל נ"ט שירה החיזבאללה, בזמן שחילץ פצועים מפלוגת “עורב” של חטיבת גולני. הכנס נועד לחשוף את המשתתפים לפעילות העמותה, ולגייס תורמים ומתנדבים מכל הגילים, כדי שהעמותה תוכל לסייע לכמה שיותר נערות ונערים בסיכון. כך, בעצם, מתמלאת צוואתו של סלוין ז"ל, שאהב את המדבר והשטחים הפתוחים, לצד עבודה עם בני נוער בסיכון.
אימו, איריס סלוין, בת 67, תושבת מושב חצבה, אומנית ומורה לאומנות, הסבירה, כי מטרת המסע במדבר היא להעניק למשתתפים יכולות התמודדות עם קשיים, להתעצם, להגדיל את הביטחון העצמי והמסוגלות. מאז הוקמה העמותה, שפועלת בשיטת Wilderness Therapy, שילוב למידה חווייתית ופסיכותרפיה באמצעות הדרכת מסעות טיפוליים־חינוכיים־ערכיים במדבר, עברו בה כ־7,000 בני נוער ממסגרות שונות.
6 צפייה בגלריה
איציק מעוז וציון גבאי מנכ"ל דרך לוטן
איציק מעוז וציון גבאי מנכ"ל דרך לוטן
איציק מעוז וציון גבאי מנכ"ל דרך לוטן
(צילום: מורג ביטן )
6 צפייה בגלריה
איריס סלוין
איריס סלוין
איריס סלוין
(צילום: מורג ביטן )

אות הגיוון לאסותא

אסותא מרכזים רפואיים זכתה באות העסקת מבוגרים בני 60+ וקידום סביבת עבודה רב גילאית. אות הגיוון ע"ש התעשיין דב לאוטמן מתקיים ע"י ארגון מעלה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה. מהנתונים עולה, כי עובדים מעל גיל 60 באסותא מהווים 14% מהעובדים, ו־19% מדרגי ניהול. בנוסף, 77% מהעובדים הן נשים. יש להדגיש, שמחקרים מצביעים על העובדה, שלתעסוקה בגילאים מבוגרים יש השפעה חיובית על הפרט ועל המשק. אות הגיוון התקיים זו השנה ה 8, והוענקו בו אותות על קידום סביבת עבודה רב תרבותית, שילוב עובדים עם מוגבלות, ויצירת סביבת עבודה גילאית. בין החברות שזכו: אמדוקס על קידום סביבת עבודה רב תרבותית, אסותא, ופרטנר על קידום אנשים עם מוגבלויות. מומו מהדב, מנכ"ל מעלה: "השנה בלטה החשיבות של מקומות העבודה כמקום מפגש בטוח לכל הקהילות בחברה הישראלית".
6 צפייה בגלריה
הענקת אותו - מומו מהדב ותמר רפפורט דגים (אמדוקס)
הענקת אותו - מומו מהדב ותמר רפפורט דגים (אמדוקס)
הענקת אותו - מומו מהדב ותמר רפפורט דגים (אמדוקס)
(צילום: יח"צ)