בכירים במשרד האוצר וכן שר האנרגיה החדש, אלי כהן, סבורים שיש לבחון מחדש את הפסקת הפחתת המס על הדלק, מחשש שעליית מחירו תלבה את האינפלציה ותמנע אפשרות שבנק ישראל ימשיך בתהליך הפחתת הריבית במשק בחודשים הקרובים. ברקע, נציין כי ביטול הפחתת המס נבעה בראש ובראשונה מהגידול הדרמטי בגירעון בשל ההוצאות הגדולות של המלחמה, והיעדר מקור תקציבי להמשך הסבסוד.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי בסוף החודש יהיה צורך לדון מחדש בסבסוד הדלק "אחרת עלולה להתפרץ כאן אינפלציה". שר האנרגיה חושב גם הוא שיש לבחון מחדש את הפחתת המס. השר אמר היום ל-ynet כי "על מנת לתת זריקת תמריץ למשק, במיוחד בתקופה הכלכלית המאתגרת שלפנינו, יש לקדם צעדים שיבלמו כעת את האינפלציה ולכן יש לשקול שוב את הקטנת הבלו על הדלק וכן על מוצרים בסיסיים נוספים כמו החשמל והמים".
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
שר האנרגיה הדגיש כי מדובר במוצרים בסיסיים שבאחריות הממשלה, וניתן לבצע מהלכים שיסייעו לרשויות המוסמכות לקבוע את המחירים, כמו הלוואה ממשלתית לרשות החשמל, שתוכל למנוע מלייקר את השירותים והמוצרים שבאחריותם.
מראשית חודש ינואר התייקר הדלק כבר ב-44 אגורות וכיום הוא עומד על מחיר גבוה של 7.38 שקלים, כאשר החשש הוא שימשיך לעלות עוד בעקבות התייקרות הנפט, שמושפעת בין היתר גם מהתייקרות ההובלה בשל האיום החות'י.
כמו כן התייקר החשמל בראשית החודש בשיעור של 2.6% ושני המוצרים האלה יתרמו לעליית המדד בינואר ופברואר כ-0.3%. כמו כן צפוי ייקור המים פעם נוספת בקרוב.
המס על הדלק הופחת במשך כשנה וחצי עד ל-31 בדצמבר האחרון בעלות כוללת של כ-3 מיליארד שקלים ובמסגרת מאמצי משרד האוצר להקטין את הגירעון הגדול בתקציב בוטלה הנחת המס על הדלק שהגיעה בעבר לשקל שלם ומחיר הדלק עלה לראשונה מזה תקופה ארוכה בראשית החודשים ינואר ופברואר.
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר לאחרונה שיעקוב מקרוב אחר התפתחות האינפלציה וכל זמן שהיא לא תמשיך לרדת הבנק יתקשה להמשיך בהפחתות הריבית. לפי שעה, האנליסטים חוזרים שבהחלטת הריבית הקרובה, ב-26 בפברואר, הריבית לא תופחת פעם נוספת.