בשיתוף אתר "המקצוענים"
כשמדובר בבטיחות, הרי שעיצוב הוא לא שיקול. בייחוד בבתים בהם מתגוררים ילדים קטנים (או מרבים לבקר בהם), אין לזלזל בגובה מעקה המרפסת. מתלבטים לגבי האפשרויות? לפניכם המדריך שיכול למנוע את האסון המצער הבא.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

למה להגביה מעקה למרפסת?

הסיבה העיקרית והיחידה למעשה היא בטיחות. הגנה על ילדים מפני טיפוס על המעקה ונפילה.
אמנם התקן מחמיר יחסית ומחייב שהוא יהיה בגובה של לפחות 110 ס"מ מקו הריצוף, אך גם הוא לא תמיד מספיק. שימו לב, שיש הבדל בין גובה הריצוף לגובה משטח העמידה.
לכן, אם יש מדרגה במעטפת, או אם יש אדניות שניתן לעמוד עליהן, הרי שזה מבטל למעשה את גובה המעקה, והופך אותו לנמוך יותר בפועל, ולכזה שאפשר ליפול ממנו.
אמנם יש תקן מינימלי מחייב, אך אין תקן מקסימלי. ולכן, עדיף יותר מפחות. תמיד תוכלו בעתיד, כשהילדים יגדלו להסיר חלק ממנו.
אם המעקה במרפסת שלכם הותקן לפני שהתקן החדש נכנס לתוקף, הרי שהוא נמוך יותר ב-40 ס"מ מהדרוש, שכן בעבר התקן המחייב היה של 70 ס"מ בלבד מגובה הרצפה.
לכן, גם אם לא תקבלו על זה קנס מהרשויות, כדי מאוד להתאים את גובה המעקה הישן שלכם לתקן החדש. תוכלו לבחור בין פירוק המעקה הישן והתקנת מעקה חדש במקומו, או הגבהת המעקה הקיים בעזרת תוספת.
זכרו: התקנים נכתבו בדם, ומבוססים על תחקירים בעקבות מקרי מוות ופציעות קשות. אל תקלו בראש כך, בייחוד לא כשמדובר ביקיריכם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ברזל או זכוכית? כך תבחרו את סוג המעקה שיתאים לכם

לסוג המעקה שכבר קיים אצלכם, יש השפעה על הבחירה. אם יש לכם מעקה ברזל, הרי שסביר להניח שתרצו להגביה אותו עם ברזל.
מעבר לכך שזו האופציה האסתטית יותר, שכן החיבורים בין שני מעקות ברזל יראו טוב יותר, וכמו המשך טבעי של המעקה, הרי שזה גם יאפשר זרימת אוויר טובה יותר. אם ממילא אתם מאחורי 'סורגים', אין חשיבות משמעותית לגובה שלהם. ולכן, הרוב המכריע בוחר באפשרות הזו.
לעומת זאת, אם יש ברשותכם מעקה זכוכית, הרי שתוכלו לבחור בין הגבהה שלו עם משטח זכוכית נוסף או עם מעקה מברזל. הגבהה עם משטח זכוכית נוסף, אמנם תשמור על מראה אחיד ותשאיר את הנוף הנשקף ללא הפרעה, אך תקטין עוד יותר את זרימת האוויר למרפסת ואל תוך הבית.
אמנם קיימת אפשרות של השארת מרווח בין המעקה המקורי לתוספת, אשר דרכו רוח תוכל לחדור, אך עדיין מדובר בחסימת אוויר משמעותית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם שלבי העבודה שכדאי לבדוק שאכן מתבצעים?

לא לוותר על גלוון הברזל: מטרת הגלוון של הברזל הוא למנוע מסורגי הברזל להחליד בשל החשיפה לשמש ולגשם. ישנו גלוון קר (בתהליך חשמלי) וישנו גלוון חם (באמבטיית אבץ רותחת). הגלוון החם, עמיד יותר ולכן עדיף מבין השניים, למרות שמחירו גבוה יותר.
כיצד לבחור את סוג הצביעה של המעקה: תפקיד הצבע הוא לא רק להעניק מראה אסתטי ומעוצב יותר, אלא הוא גם מספק שכבת הגנה נוספת מפני חלודה.
שתי השיטות לצביעת סורגי מעקה מברזל הם צביעה בהתזה (בה מתיזים שכבה דקה יחסית) וצביעה בתנור (שכבה עבה בתנור תעשייתי ובחום גבוה במיוחד שעמידה למשך עשרות שנים).
גם במקרה זה, למרות המחיר הגבוה, הרי שאם לא מדובר בשטח רב ממילא, מוטב להשקיע את תוספת המחיר שכן מדובר בבטיחות ומטרת הצבע היא לא רק מניעת התקלפותו, אלא גם הגנה נוספת של הברזל מנזקים עתידיים.
נקודת התורפה היא בחיבורים: הנקודה הכי רגישה של המעקה היא בחיבורים, ולכן אלו בדיוק המקומות שיש למנוע היווצרות חלודה בהם. לשם כך, חשוב שעבודת הריתוך בין המעקה העליון למעקה הקיים תהיה מקצועית ושבסיום הריתוך יותז צבע נגד חלודה.

כמה אמורה לעלות הגבהת מעקה?

העבודה מתומחרת למטר רץ ועולה בין 500 ל-700 שקל עבור הגבהת מעקה מברזל.
מחיר גבוה יותר תשלמו עבור הגבהת מעקה זכוכית – בין 700 ל-900 שקל למטר רץ. שימו ל שתעריף זה מתייחס להגבהה של לא יותר ממטר גובה (עבור תוספת ההגבהה עצמה).
מה שיכול לייקר את העבודה הוא גם מצב שבו העבודה מורכבת במיוחד – היעדר גישה נוחה, צורך במנוף או סנפלינג משום מה, פרופיל מיוחד או צביעה ייחודית וכן תוספות מיוחדות של עיטורי ברזל או חריטות על זכוכית.
צריכים להגביה מעקה? למסגר לחצו כאן לזגג לחצו כאן
פורסם לראשונה: 19:10, 09.05.23