הרבה הורים נוטים, בגיל מבוגר, להכניס את אחד מילדיהם כשותף בחשבון הבנק שלהם כדי שיוכל לסייע להם בניהול החשבון אל מול סבך הבירוקרטיה הבנקאית. אלא שלאחר מות ההורים, המצב עלול להוליד מחלוקות יורשים קשות על רקע ניצול המצב על ידי אותו ילד, כדי להשיג מעמד מועדף בחלוקת הצוואה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פסק דין שניתן באחרונה בבית המשפט לענייני משפחה, חייב אח שהיה שותף עם אמו בחשבון בנק "סודי" של המשפחה בלונדון, שבו היו מיליוני שקלים שהועלמו על ידו לאחר מותה, להחזיר את הכסף לעיזבון, כדי שיוכל להתחלק בינו לבין אחותו בצורה שווה, כדברי הצוואה של אמו.
1 צפייה בגלריה
חתימה על צוואה
חתימה על צוואה
חתימה על צוואה. המחשה
(shutterstock)
האח טען כי מאחר שהחשבון נמצא באנגליה ולפי החוק האנגלי כאשר יש שני שותפים לחשבון בנק ואחד מהם נפטר, הכסף בחשבון הופך מיד באופן אוטומטי לרכושו של השותף שנותר בחיים - אך טענתו זו נדחתה.
השופטת סיגלית אופק קיבלה את טענת עורך דינה של האחות, שלמה בר עוז המתמחה בתחום האזרחי, כי יש להעדיף את החוק והדין הישראלי, כי מרכז חייה של האם היה בישראל והיא לא ביקרה מעולם באנגליה ולכן על האח להחזיר את הכסף לעיזבון ולהתחלק בו עם האחות באופן שווה. לפי הדין הישראלי, שותף בחשבון בנק שאחד משותפיו נפטר לא הופך באופן אוטומטי לבעל החשבון, במיוחד כאשר מחומר הראיות עולה כי לאם שנפטרה לא הייתה כל כוונה שבנה יקבל את הכסף רק לעצמו.
בית המשפט קבע בפסק הדין כי "האח התנהל בחוסר הגינות וחוסר תום לב משווע כאשר הוא מסרב להציג מסמכים לגבי ההוצאות הכספיות מחשבון הבנק של אמו בישראל שבוצעו על ידו ימים ספורים לפני מותה, כאשר הייתה דמנטית, ומסתיר את עצם קיומו של חשבון הבנק 'הסודי' של המשפחה בלונדון ולאן הכספים שהיו בו הועברו". כמו כן נקבע, שעדות האח בבית המשפט הייתה בלתי מהימנה בעוד שהוא מתחמק מלהשיב לשאלות.
עו"ד שלמה בר עוזעו"ד שלמה בר עוז

מדובר במשפחה מאוד עשירה של דורות רבים של צורפים, כאשר ההורים של שני הילדים צברו רכוש רב של דירות ומיליוני שקלים במזומן. הסבא, כך נכתב, פתח את החשבון "הסודי" באנגליה לפני שנים רבות למקרה של חירום. האב היורש של החשבון הלך לעולמו לפני 16 שנים והאם לפני ארבע שנים. מיד לאחר פטירת האב ו-10 שנים לפני מותה, בגיל 75, הפכה האם את בנה לשותף בחשבון בלונדון.
לפי צוואת האם, הירושה הייתה אמורה להתחלק בשווה בין שני ילדיה. הירושה כללה בית מגורים ברמת גן, שתי דירות ברמת גן וחשבונות בנק בישראל, ארה"ב ובלונדון.
כל הרכוש התחלק בין שני האחים בצורה שווה, אך שנה לאחר מות האם, האחות ופרקליטה, עו"ד בר עוז, גילו לטענתם כי האח מסתיר חשבון בנק בחו"ל. האח טען שאינו מסתיר שום חשבון וכי אין מדובר בחשבון בנק שקשור לעיזבון של אמו אלא בחשבון בנק שלו.
לפי בית המשפט הוכח כי האם לא התכוונה שצירופו של האח לחשבון יוביל לכך שכל הכסף יוענק לו, אלא שהוא יכיר את החשבון שקיים בחו"ל למקרה שהיא תלך לעולמה. בית המשפט הסתמך על תצהיר של האם לרשות המיסים בטרם נפטרה והדגיש כי האח מועלם לא ביצע הפקדות או משיכות מהחשבון עד למות אמו. כמו כן, עד מותה רק האם שילמה מיסים עבור הרווחים בחשבון.