עליות הריבית הובילו להתייקרות המשכנתאות, מה שגרם לעלייה במחירי השכירות, וגם מחירי הדירות שאמנם ירדו מעט עדיין מאוד גבוהים. האם יש פתרון למשבר הדיור? האם הדירות ימשיכו להתייקר? ומה הסיכוי שמחירי השכירות יתחילו לרדת? לקראת הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות", שתתקיים ב-10 ביולי ותשודר ב-ynet, שאלנו אתכם - מה אתם חושבים על שוק הנדל"ן בישראל.

האם לקנות דירה זו בכלל אפשרות?

"אפילו לא קרוב. אפילו לא עם שתי משכורות של הייטק", אומר נמרוד, אב צעיר מהוד השרון, שמשתף כי הוא אינו אופטימי לגבי המצב בשוק הדיור. "בטח לא במרכז ואפילו גם לא בפריפריה כשהמחירים רק עולים", הוא מוסיף. גם אלין, צעירה מתל אביב, מספרת ש"היא לא יכולה לדמיין דבר כזה כמו לקנות דירה, וגם מחירי השכירות רק עולים ועולים". אלין משתפת שהיא שוקלת להתרחק מהמרכז ולדעתה אם זה המצב הנתון, "אז כנראה שאף אחד לא עושה עבודה מספיק טובה".
מיכאל, שגר בתל אביב כל חייו וירש את הדירה אותה רכשו הוריו ב-1951 והוא מתגורר בה כיום, מודה שהיום "צריך הורים עשירים או סבתא עשירה כדי לרכוש דירה כי אחרת זה מאוד קשה. יש לי נכדות שעובדות קשה ואני מקווה שאצליח לעזור להן".
1 צפייה בגלריה
"לבת שלי אין סיכוי לקנות דירה". אילוסטרציה
"לבת שלי אין סיכוי לקנות דירה". אילוסטרציה
"לבת שלי אין סיכוי לקנות דירה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גם זהבה שירשה את דירת הוריה מספרת בכאב: "לבת שלי אין סיכוי לקנות דירה. היא התחתנה והיא ובעלה זכו בתוכנית מחיר למשתכן, אבל זה עדיין המון כסף. אני לא מבינה למה לא עוזרים לצעירים עם פתרונות דיור ודואגים שיהיו מספיק בתים למגורים", היא אומרת. "היום זוג צעיר לא יכול לקנות דירה בישראל. אני לא עשירה ואני לא יכולה לעזור לה, אני אישה מבוגרת. בממשלה לא עושים מספיק. מחירי הדיור וגם המחירים של פירות, ירקות ותרופות – הכל ממש יקר".
טל סתיו מספר שגם הוא זכה בהגרלה של תוכנית מחיר למשתכן לפני כשנה וחצי בבאר יעקב, "כי מישהו ביטל את הזכייה", לדבריו. מדובר בדירת שלושה חדרים, שלדבריו הזכייה בה היא "מזל גדול. מה שקורה היום זה שבגלל שהריבית עלתה, אז יש פחות בנייה - אבל השכירויות עולות וזה נהיה מכה. באזורי הביקוש מאוד קשה לקנות היום דירה. דירות שלושה חדרים בכל גבול גדרה-נתניה עולות מעל שני מיליון שקל".

ומה לגבי מחירי השכירות?

"בינתיים הכול עולה", אומרת בת שבע מראשון לציון. גם רינה מתל אביב מוסיפה כי "המצב עגום, במיוחד לזוגות צעירים עם ילדים שנאלצים פשוט לצאת מהמרכז". אלין מצידה משתפת שהמחירים עולים וזה "טירוף. נהיה נורא קשה לחיות פה".
"המשכנתה מאוד גבוהה, ואני חושבת שאין שום היגיון בריא כדי להצדיק את האירוע הזה. עף להם הסכך", מוסיפה רינה. גם שרון מתל אביב משתפת שהיא "מקווה שמחירי השכירות ירדו כי המחירים מופקעים. אני מחפשת דירה מפברואר והמחירים היו משוגעים, הייתה התמתנות קלה באזור מרץ ועכשיו סגרנו במחיר יותר שפוי. אני מאחלת לכולם בהצלחה".
שגיב מפתח תקווה טוען ש"המצב בינתיים רק הולך ומחמיר. עליות הריבית גרמו לנסיקה של מחירי השכירות, הריביות לא יחזרו למה שהיה זה בטוח, אז אנחנו במצב לא טוב". נטע מתל אביב מסכימה: "אני חושבת שלמרות מה שאומרים, מחירי השכירות יעלו והם לא יהפכו יותר שפויים עם השנים. יהיה מאוד קשה לגדל כאן משפחות".

האם זה הזמן לעבור מהמרכז לפריפריה?

"אני חושב שהזמן הזה היה מזמן", טוען נמרוד, "גם עכשיו. אבל זה קשה כי בסוף צריך למצוא עבודה. רוב האנשים לא יוצאים מהמרכז כי הם מבינים שאין להם מה לעשות בנושא עבודה". מאיה ושגיב החליטו לעבור לפני כמה שנים לפתח תקווה ומספרים ש"יש אנשים שאין להם ברירה והם חייבים לשקול אפשרויות מסביב, אם רוצים לקנות דירה אז זה רק בפריפריה. בינתיים המצב רק הולך ומחמיר".

אז מה הפתרון?

לדברי נמרוד, "הפתרון בעיני הוא פיקוח. שכירות לטווח ארוך, הסכמים שיכולים להיות אפילו ברמת העיר ולא ברמת המדינה כדי שאנשים ידעו שעכשיו 10 שנים קדימה שכר הדירה עולה להם למשל 3% לשנה והם יידעו להיערך ולהבין מה קורה".
לדעת רוי מראשון לציון הפתרון הוא לקדם יותר מכרזים לשיווק קרקעות למגורים לצורך בנייה של דירות חדשות. "המדינה צריכה לקדם יותר מכרזים ולשחרר יותר קרקעות לבנייה. תוכנית מחיר למשתכן זה לא הפתרון שיעזור למי שאין דירה", הוא טוען. בת שבע מראשון לציון סבורה שהפתרון נעוץ בהורדת ריבית בנק ישראל, שהובילה להתייקרות המשכנתאות. "חייבים להוריד את הריבית דחוף ואז יוכלו לקנות דירות. קשה מאוד לצעירים לקנות דירות וחבל", היא אומרת.
"לדעתי מחאה חברתית חדשה היא עניין של זמן", מוסיף טל מתל אביב. "אי אפשר לסמוך על בעלי הדירות שיורידו את מחירי הדירות על דעת עצמם או יסכימו להסכם מוסדר עם העירייה, זה לא עובד. אם הממשלה לא תפעל אז אין מי שיפעל. היום כל בעל דירה יכול לעשות מה שהוא רוצה, לנקוב באיזה מחיר שהוא רוצה, ועדיין אנשים חותמים על חוזים".

ב-10 ביולי: ועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות"

מחירי הדירות מתחילים לרדת, הריבית לא מפסיקה לעלות, וענף הנדל"ן נמצא באחד מהצמתים המשמעותיים ביותר זה שנים ארוכות. באותו הזמן גם מצב הבטיחות בענף הבנייה דורש התייחסות מיידית. תאונות באתרי בנייה הפכו למכת מדינה, ואנחנו בקבוצת "ידיעות אחרונות" החלטנו להעלות את הנושא למודעות ולבחון את הדרכים לטיפול בבעיה בשיתוף כלל גורמי המקצוע. האם מדובר במציאות הניתנת לשינוי, ועד כמה סוגיית הכשרת העובדים בענף הבנייה קשורה לנושא. והכל – איך לא – קשור גם למחירי הדירות.
מה יהיה עם המחירים? האם הביקוש לדירות יירד או שהוא צפוי לשוב ולהתפרץ בקרוב? האם ישראל מוכנה לרעידת אדמה, וכיצד מקדמים עוד התחדשות עירונית? האם הגרלות לדירות מוזלות זה הפתרון הנכון? ובמקביל, מה יהיה עם שוק הדירות להשכרה, שנפגע אף הוא מהריבית הגואה, ומה עושים כדי להכשיר כוח אדם מקצועי שיאפשר את הגדלת ההיצע הדרושה? הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של "ידיעות אחרונות" ו-ynet תעסוק בכל הנושאים הללו. הוועידה תתקיים ב-10 ביולי באולם LAGO בראשון לציון ותעסוק בנושאים הבוערים של ענף הנדל"ן.
בוועידה ישתתפו אנשי מפתח מהממשלה, ממשרדי הממשלה וענף הנדל"ן, לצד אנשי מקצוע וקובעי מדיניות. בין המשתתפים בוועידה: שר העבודה יואב בן צור; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן; מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט; מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר; מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח; מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר; יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין; יו"ר הסתדרות עובדי בניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, יצחק מויאל; מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלובניק; מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, דוד יהלומי; סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, שבי שמר; מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, דרור פלדמן; מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית, רונית אשד; ראש מטה הבטיחות של הקרן לעידוד הבנייה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אייל בן ראובן; מנכ"ל צומת בטיחות, ד"ר יוסי שוב; סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין ; מנכ"ל אורון נדל"ן, מריו קופל; מנכ"ל ובעלים משותף קבוצת שפונדר&פדלון, רועי פדלון, ועוד.