מחסורים ועיכובי הסחורות מהמזרח הרחוק מתגברים בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום על אוניות שעושות דרכן לישראל. יבואני מזון כבר מדווחים על מחסור וכעת גם רשתות למוצרי אלקטרוניקה וחשמל מרגישות את העיכובים. הקמעונאים בעיקר חוששים מניצול מצב של יבואנים להעלאת מחירים שלא בהכרח קשורה לעיכובים, שלא תמיד הם משמעותיים.
לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל פעילות הדיגיטל במחסני חשמל, אמר ל-ynet: "כל מוצר שמגיע דרך הים מתעכב. יהיו המון חוסרים בשבועות הקרובים. כל מי שלא גדול מספיק ולא מחזיק מספיק מלאי בארץ, יהיה בבעיה. כבר עכשיו קיבלנו הודעה מכל הספקים שמשלוחים מתעכבים בכמעט חודש וחצי. יש חוסרים בהמון פריטים ומתחילים להרגיש אותם. אנחנו עובדים על להביא סחורה ממקומות חדשים. מסין המשלוח הפך פחות כדאי והפסקנו לחלוטין לעבוד מול טורקיה, אז פתאום אירופה הופכת להיות יעד.
1 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
החות'ים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
"פנינו לווירפול, אחד היצרנים הגדולים באירופה שעבדנו איתו, אבל בהיקפים נמוכים ועכשיו אנחנו מבקשים ממנו יותר סחורה. פנינו לבוש וביקשנו: תנו לנו עוד סחורה עכשיו כדי שלא ניתקע עם חוסרים.
"ייתכן שיהיו יבואנים שינצלו את המצב להתייקרויות אבל אני לא חושב שאפשר להעלות מחירים בלחץ שיש היום בשוק. למרות זאת, אין לדעת".

מנכ"ל רשת באג אמיר מודן, טוען שיש תוספת של כשלושה שבועות לזמן המשלוח מסין. "מבחינת מחיר המשלוח + מחיר הביטוח, כרגע זה הפרש די קטן, כי אנחנו מייבאים מוצרים יקרים יחסית ביחס לנפח שלהם כמו שואבים ורמקולים", מסרו בחברה.
גורמים בחברת לוגיסטיקר העוסקת בפתרונות לוגיסטיים, אחסון וניהול מלאי של מספר קמעונאיות חשמל מובילות, מסרו כי לאחרונה קיבלה עדכונים מהלקוחות על עיכוב צפוי של 18 יום בסחורה של מוצרי חשמל המיובאים מסין.
ברשת הגלידריות אניטה וגולדה מספרים על בעיית יבוא של שני סוגי סוכר מהמזרח, בין היתר דקסטרוז. "התוספים האלה מגיעים מסין וכעת יש בהם מחסור, אנחנו מקווים שהמחירים שלהם לא יעלו", אמרו לנו בחברה. בגולדה מבקשים להפחית את כמות הסוכר בגלידות באמצעותם וייתכן שהמהלך יידחה בגלל העיכובים.

בנמלי הים לא חושבים שהמצב חמור

גורם בנמלים אמר ל-ynet שיבואנים שיעלו מחירים - רק תופסים טרמפ על האירוע. "מי שינצל את זה לעליית מחירים זאת פשוט בדיחה וזה גם לא יעבוד. המצב רחוק ממשבר. אין מוצר שמגיע מסין שאין לו מוצר תחליפי מהמערב".
מוצרים מאירופה עלולים להיות יקרים יותר. "לא בהכרח. רוב היבוא לארץ הוא מאירופה וארה"ב. הפעילות מהמזרח היא סביב 25%-30% מפעילות הנמלים בארץ".
צרכנים חושבים שהים האדום חסום, תעלת סואץ לא עבירה ואין תנועה לישראל. "יש הרבה רעש תקשורתי. בפועל: חברות מסיטות את האוניות: במקום לעבור בתעלה, הן מקיפות את כף התקווה הטובה, נכנסות דרך מצרי גיברלטר וזה יוצר עיכוב של שבועיים שלושה. אחרי זה העיכובים יצטמצמו לכשבוע, כי הם מוסיפים אוניות לקווים. אז בעצם אין פה השפעה דרמטית, ההשפעה די שולית על המשק, אין שם מוצרים שהם לא תחליפיים. מבחינת רכבים יש בעיה בנמל אילת אבל יש בארץ מלאי של 60-50 אלף כלי רכב.
"יש אוניה גדולה אחת מהמזרח שהיתה אמורה להגיע במוצ"ש, היא הודיעה שהיא תקיף את אפריקה, לכן היא לא תגיע במוצ"ש הזה אלא בעוד שבועיים שלושה. בתקשורת יוצרים דרמה יותר גדולה ממה שבאמת".

מצרים תלויה במעבר אוניות בתעלה

לשאלה האם המצב יחמיר עונים בנמלים כי "קשה להאמין שהמצב יחמיר, כי מי שייפגע פה הכי הרבה ומתחיל כבר להיפגע זאת מצרים. מצרים גובה על מעבר בתעלת סואץ בין 300 אלף ל-800 אלף בממוצע לכיוון אחד. זה ידוע שהתל"ג המצרי תלוי מאוד במעבר אוניות במצרים.
"מצד שני הם גם נהנו מאוד בתקופה האחרונה מהמצב בתעלת פנמה. בגלל ירידת מפלס המים בעקבות בצורת, תעלת פנמה יכולה לקבל אוניות בקיבולת של 50% מהקיבולת הרגילה. המשמעות היא שהרבה קווים שהיו רגילים לעבור דרך תעלת פנמה, החלו לעבור דרך תעלת סואץ מה שהניב רווח למצרים. הכנסות התעלה הגיעו ל-8.5 מיליארד דולר עד כה, גידול של 123.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם הטונאז' שעובר בסואץ גדל ב-8.8%. אבל ההשפעה הזאת תתקזז, בשל המעבר כעת דרך כף התקווה הטובה. בנוסף אני מאמין שתתארגן שם קבוצה בראשות האמריקנים שתעשה שם סדר.
"גם אם מחירי התובלה יעלו בגלל זה, זה עניין של תעריפים שוליים כי מחירי ההובלה הימיים ירדו בצורה דרמטית לטרום-טרום קורונה. לכן עוד תוספת של עוד 50 דולר עוד 100 דולר - זה זניח.
"צריך גם לקחת בחשבון שכיוון שיש מצב של אפטר קורונה, יש עודף קיבולת מטורף לחברות הספנות. ואז מצב כזה יכול אפילו לשפר את מצבם. ברגע שהם עוקפים את הים האדום, הם מורידים מאוד את קצב ההפלגה וחוסכים כך בדלק ומוסיפים אוניות שממילא הם היו אמורים להוסיף. מי שצריך לדאוג מזה באמת זאת מצרים וגם ירדן שתלויה באמת בים האדום, הרבה יותר מישראל וגם מדינות כמו גרמניה שהיא יצואנית גדולה לאסיה. אז מדובר במשבר כלל עולמי שפוגע במספר מדינות ובעיקר במצרים".