בעוד עשרות רשויות מקומיות מתכוננות להעלות את תעריפי הארנונה בשנה הבאה, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מתריע כי המהלך יכביד עוד יותר על המשק המדשדש בתקופת מלחמה. במכתב ששלח אתמול (שני) לממלא מקום שר הפנים, יריב לוין, דורש תומר "לא לאשר כלל העלאות תעריפי ארנונה מעבר לעדכון השנתי, ושלא תאושר אף העלאה חריגה שאינה עומדת בקווים המנחים".
על פי פרסומי משרד הפנים 44 רשויות מקומיות הגישו בקשות להעלאות חריגות בארנונה. 40 רשויות באמצעות העלאות חריגות ו-4 נוספות באמצעות שינוי סיווג, שמשמעותו העלאה חריגה בפועל. זאת בניגוד להצהרת שר הפנים לשעבר משה ארבל בחודש מאי כי לא יאפשר העלאות חריגות של תעריפי הארנונה מעבר למדד. העלאות אלו יתווספו לתשלומים שנדרשת התעשייה הישראלית לשלם בגין חריגות בארנונה עבור השנים 2024 ו-2025.
תומר מציין במכתבו כי "בהתאם להצהרת השר מחודש מאי, הוגדרו קווים מנחים ברורים וקפדניים הקובעים כי רק רשות מקומית הנמצאת בתוכנית הבראה או התייעלות זכאית להגיש בקשה להעלאה חריגה. על אף הנחיות ברורות אלו, רשויות רבות בחרו לחרוג ממדיניות משרד הפנים ולהגיש בכל זאת בקשות להעלאות חריגות בניגוד לקווים המנחים".
עוד מציין תומר כי "בשנים האחרונות נהפך מנגנון השינוי החריג בארנונה לכלי שגרתי בידי הרשויות המקומיות, כאשר הן משתמשות בו כאמצעי לסגירת חורים תקציביים ללא צורך בהתייעלות. התעשייה הישראלית, הנטועה בקרקע באמצעות השקעות במיליארדים בציוד ובמבנים, היא לקוח שבוי המשמש מקור מימון משמעותי לעיריות מבלי לקבל תמורה אמיתית".
לדברי תומר, "אנו רואים חשיבות רבה שלא להגדיל את נטל המס המוניציפלי. אישור הבקשות להעלאות חריגות צפוי לפגוע במאמצי הממשלה להורדת יוקר המחיה: באמצעות הכבדת תשלומי הארנונה לציבור הרחב, ובאמצעות הכבדה על המגזר העסקי, כאשר העלויות הנלוות כתוצאה מכך עשויות להתגלגל למחירי המוצרים והשירותים במשק. אנו מבקשים לאשר את המדיניות והמחויבות של משרד הפנים שלא לאשר כלל העלאות תעריפי ארנונה מעבר לעדכון השנתי ושלא תאושר אף העלאה חריגה שאינה עומדת בקווים המנחים. בנוסף, יש לבחון החלת מקדם התייעלות בנוסחת שיעור העדכון השנתי (הטייס האוטומטי), כדי לייעל את פעילות הרשויות המקומיות ולצמצם את העלייה בתעריפי הארנונה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו







