"חליתי בקורונה בגל השני. לאחר כמה ימים המצב הסתבך, ורופא שהוזעק לביתי יידע את המשפחה, שרצוי לפנות אותי לבית החולים. בהתייעצות עם בני המשפחה והרופא הוחלט לבסוף להשאיר אותי בבית, באשפוז ביתי", מספרת מ'. ממרכז הארץ. "בשבוע שלאחר מכן הגיעה מדי יום אחות לביתי, כשהיא מצוידת בכל הנדרש ועומדת בכללי הזהירות המתבקשים. היא לקחה בדיקות דם, מדדה לחץ דם, נתנה חמצן, דאגה שכל ההיבט הרפואי יהיה בשליטה. בני משפחתי דאגו לאוכל ליד הדלת, שרו לי שירים, גרמו לי לחייך. אין לי ספק שההחלמה שלי הייתה טובה וקצרה יותר בשל האשפוז הביתי". מ' אינה היחידה שהעבירה את ימי הקורונה בביתה, כמוה היו ויש עוד אלפי מטופלים, שבחרו באפשרות של "אשפוז בית", הווה אומר להעביר את ימי המחלה בבית, באישור ובפיקוח קופת החולים ובקרבת בני המשפחה. ולא רק בקורונה מתקיימת אפשרות זו, אלא גם במחלות נוספות.

אשפוז בית: החלטה של החולה, המשפחה ומערכת הבריאות

כדי לדון ולקבל החלטה בנושא, כשהמדובר בהחלטה ממשלתית, יש להעלות שאלות מהותיות, להן נדרשים מומחים מבתי וקופות החולים, משרד הבריאות, ספקים מתחומים שונים, אנשי טכנולוגיה ועוד. למשל: האם אשפוז ביתי מתאים לכל חולה ונתון לבחירת החולה ומשפחתו, או שזו החלטה רפואית בלבד. איזה כוח אדם נדרש למאושפז בביתו, והאם יש מענה טכנולוגי לנותני השירות. שאלה נוספת, שיש לתת עליה את הדעת, קשורה לתחום הרגשי. מכיוון שאשפוז בית יכול לדרוש תעצומות נפש מהמאושפז ומבני משפחתו, יש לוודא שגם טיפול פסיכולוגי מוצמד לטיפול הרפואי, במקרי הצורך.
יש להדגיש. עוד לפני הקורונה החלו בעולם ובישראל לאשפז חולים בביתם במקום בבתי החולים העמוסים, אבל מגפת הקורונה היוותה זרז לתהליך, כשאשפוז בית הפך מרכיב משמעותי בהתמודדות מערכת הבריאות עם הצורך במתן טיפול ראוי לחולים בקורונה או במחלות, שדורשות אשפוז בבית חולים. ברור, שאשפוז בית נוח ומיטיב עם המאושפז ובני משפחתו, בשל הישארותם בסביבה הטבעית שלהם, ומקל גם על בתי החולים, שבשל מצוקת המיטות וחוסר בכוח אדם, קורסים תחת העומס והצפיפות. אשפוז בית מונע גם סיבוכים נלווים, כמו זיהומים, בהם עלולים להידבק במהלך אשפוז, כי באשפוז בית - המטופל מבודד בבית שלו. בנוסף, עלות אשפוז ביתי לקופות החולים ולחברות הביטוח זולה לעומת אשפוז בבתי החולים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"הציבור וקובעי המדיניות במערכת הבריאות כבר הבינו שאשפוז הבית קיים ומוכיח את עצמו, ורק נשאר להגדיל אותו", מסביר אחד המומחים בתחום. "אפשר להוסיף במיידי כ־1,000 מיטות של אשפוז פנימית בית בפריסה ארצית. זה צעד נדרש, לאחר שכולנו ראינו מה עבר על בתי החולים בתקופת הקורונה, וגם כשצופים קדימה ורואים את מגמת גידול האוכלוסייה וההזדקנות שלה".
יש לציין, ששירות האשפוז הביתי כבר הורחב, והיום כל קופות החולים מציעות אותו, בין אם לחולים עם קורונה, בין אם מדובר בחולים קלים ביותר או בחולים קשים. קופות החולים וספקיות השירות משכללות בכל זמן את השירותים והטיפול, ולכאן גם נכנסו גופים פרטיים, שמספקים שירות של אשפוז בית, כמובן תחת פיקוח ובעלות מסוכמת. השירותים שכבר ניתנים, בין היתר, הם ביקורי אחות ורופא יומיומיים, בדיקות מעבדה, מתן חמצן, אפשרויות לניטור המטופלים מרחוק, תרופות לווריד, ומתן תרופות לחולי הקורונה הקלים והקשים. בבית מספקים גם שירותים כגון צילום רנטגן או אולטרסאונד.
הרבה אנשים, שבחרו באשפוז ביתי, מעידים על הנוחות שיש בבחירה. למשל, הם יכולים לבחור את הבגדים בהם ישהו בבית, ואיך יעבירו את היום. אשפוז בית מאפשר טיפול הוליסטי, שכולל טיפול שיקומי וריגשי ולא רק רפואי, כשכמובן, הכל מותנה בהסכמת הרופאים. "ההסתכלות באשפוז בית היא על האדם, לא רק על המחלה", מסבירה אחות, שמטפלת בחולים באשפוז בית.
יתרונות האשפוז הביתי כבר מחלחלים בקרב האוכלוסייה. המטופלים מבינים שבשביל לקבל אנטיביוטיקה שלוש פעמים ביום, לא צריך לשכב בפנימית או במחלקה אחרת בבית חולים, לאכול אוכל שלא אוהבים, לשלם על טלוויזיה ולשבש נהלים של התא המשפחתי. אם בעבר הציבור לא ראה בבית חולים מקום שיכול להיות מסוכן למי שלא חייב להיות בו, תפיסה זו השתנתה, והיום אנשים מוכנים לעשות הרבה כדי שלא יצטרכו להגיע לבית החולים. לכן מתן אפשרות לאשפוז ביתי למי שמעוניין ומתאים לאופציה הזו מתקבל במקומות רבים בעולם כברכה.

אשפוז בית: תופעה מתרחבת בארץ ובעולם

אחד הדברים המעידים על מודעות ההולכת וגוברת לנושא, היא קיום כנסים וקבלת החלטות בנושא, בארץ ובעולם. למשל, לפני כשלושה חודשים קיימה הלשכה לטכנולוגיות המידע ומרכז מצוינות בריאות דיגיטלית כנס "אתגרים בתחום אשפוז בית". אירוע מכונן ביותר התרחש בנובמבר 2021, כשה־CMS (תוכנית ביטוח הבריאות הלאומית של ארצות הברית) קבעה קוד ומחיר לאשפוז הביתי. הכרת מערכת הבריאות האמריקאית בישות הזו כדבר שהוא חלק מהמיינסטרים ולא כפתרון נקודתי, הביאה לכך שנכון להיום למעלה מ־100 ארגוני בריאות, לרבות בתי חולים, מעניקים את השירות. בעולם כולו קמות עוד ועוד אגודות של אשפוז בבית, ואנשים מוצאים שפה משותפת סביב נושא זה. נכון לעכשיו ספרד נחשבת למובילה בתחום, כשלמעלה מ־10% מהחולים במדינה מאושפזים בבית, ואוסטרליה, שהייתה בין החלוצות בתחום כבר לפני כ־20 שנה, תופסת את המקום השני בעולם בהיקפי אשפוזי הבית.
בחזרה לישראל. בקופות החולים בישראל מדווחים על עלייה בכמות האנשים, שמאושפזים באשפוז בית. במכבי דיווחו, כי בשנת 2020 טיפלו בקופה בכ־2,400 אשפוזי בית, וב־2021 הגיעו כבר לכ־6,000 אשפוזים. "זה עומס גדול על הקופה ויש פה התמודדות משמעותית, אבל בשביל המטופל זו רפואת העתיד שלו", אמר ד"ר ארנון שחר, ראש מערך הקורונה במכבי. "נמשיך לעלות במספרים ונעוף עם החזון הזה קדימה, ולשם כך נצטרך את גב המדינה". גם הנתונים במאוחדת מראים עלייה חדה של מאושפזי בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית בבית חולים. בשנת 2020 היו כ־150 מאושפזי פנימית בית, ובשנת 2021 גדל מספרם ל־600, כמחציתם חולי קורונה. בחודש ינואר 2022 יותר מ־200 מטופלים שהו באשפוזי פנימית בית, כ־70% מהם חולי קורונה. לאומית הרחיבה מאוד את האשפוז הביתי מאז 2019 והיום יש לה פריסה ארצית של מטופלים באשפוז ביתי. בכל רגע נתון יש בלאומית כ־40 מטופלים באשפוז בית אקוטי. לאומית מאפשרת גם קבלת טיפולים כימותרפיים בבית, ויש לה מחלקה של שיקום ואפילו אשפוז פסיכיאטרי בבית בהתניות מסוימות. במקביל, חלק מבתי החולים החלו לתת שירותי אשפוז בית משלהם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בפועל, יש להבחין בין שלוש קבוצות בתחום האשפוז הביתי: הקבוצה המובילה היא טיפול בית לחולים כרוניים, מוגבלים, כמו למשל מונשמים. כל קופות החולים מקיימות עבור חולים במחלות מורכבות, קשישים, חולי אלצהיימר ונזקקי שיקום, מערכים של טיפול ומעקב ביתי, כולל ביקורי אחות, פיזיותרפיסטים ורופאים בתדירויות שונות. בקבוצה השנייה נמצאים מאושפזי הוספיס ביתיים. בקבוצה השלישית נכללים אלו, עבורם האשפוז הביתי הוא תחליף בית חולים. מדובר בחולים שמיועדים לאשפוזים קצרים, 5־3 ימים, בעיקר במחלקות פנימיות, אבל לא רק. במקרים אלו, מגיעים אנשי הצוות הרפואי לבית החולה יום־יום וזמינים מסביב לשעון, כולל ביקורים אינטנסיביים לפי הצורך. באשפוז כזה כלולות גם בדיקות דם, א.ק.ג ואולטרסאונד, כשבבית מוצבים מכשירי ניטור שונים. כשלעיתים, לבדיקות רנטגן - מסיעים את החולה.
לאשפוז ביתי ניתן להגיע דרך רופא המשפחה או לבקש אשפוז ביתי בחדר המיון של בתי חולים המשתתפים בפרויקט. יש להדגיש, שהאשפוז לא יתבצע ללא הסכמת החולה וחתימתו. ההסכמה כמובן תלויה בהחלטה של מערכת הבריאות לגבי כל חולה וחולה, לאחר הבדיקה אם הוא עומד בקריטריונים.
חשוב להדגיש, שבתוך האשפוז הביתי יש להתייחס גם למערך האשפוז המוסדי בתחום בריאות הנפש, שנמצא במשבר גדול בישראל. העומסים במחלקות מחריפים משנה לשנה, ובתנאי הצפיפות הגבוהים בבתי החולים בתחום, הופכים אירועי אלימות לשכיחים יותר. התוצאה של מערכת בתפוסה עודפת וכאלו תנאים, היא פגיעה מתמשכת באיכות הטיפול כמו גם בערכי יסוד של כבוד האדם וחירותו. לכן אך טבעי, שהמעבר גם לטיפול פסיכיאטרי עובר גם הוא, במידת האפשר, לאשפוז בבית במקום בבית החולים, וקבלת טיפול רפואי איכותי בבית.
לסיכום, בדו"ח מבקר המדינה להתמודדות מדינת ישראל עם משבר הקורונה, שיצא בשנת 2021, נכתב: "מומלץ שמשרד הבריאות יחד עם הקופות ינתחו את השינויים שחלו באופני מתן הטיפול הרפואי: מתן טיפול רפואי באמצעות רפואה מרחוק, ועלייה בהיקף טיפולי הבית ואשפוזי הבית, ויעמדו על האפשרות להרחיבם ולבססם לשימוש בשגרה". ואכן, משרד הבריאות הישראלי ממשיך לקדם את הנושא, בקצב שלו, ובמקביל יותר ויותר חולים ומשפחות מסכימים לאשפוז בית, לטיפול מרחוק. "הרפואה הולכת לכיוון הזה, העתיד כבר כאן", מסכם מומחה בנושא.