בשיתוף שופרסל
אירועי ה-7 באוקטובר השפיעו על כל היבט בחיי היום-יום במדינה, ובהם גם ענף החקלאות. עוטף עזה נחשב לאחד מהאזורים המרכזיים ביותר של גידול ירקות בישראל, ביניהם עגבניות (70% מהתוצרת המקומית), תפוח אדמה, בטטות, פלפל, גזר וחצילים. בנוסף לפינוי המיידי של היישובים בקווי העימות בדרום ובצפון, עובדים זרים רבים עזבו את ישראל באופן כמעט מיידי. מלך תאילנד, למשל, סיפק לכל עובד תאילנדי כרטיס טיסה לתאילנד ובונוס כספי בנוסף, על מנת להשיב את אזרחיו הביתה.
הגישה המוגבלת לשדות ולמטעים, לצד המחסור החמור בידיים עובדות, הובילו לחששות בכל הנוגע למחסור בחומרי גלם טריים על המדפים ופגיעה בביטחון התזונתי של כלל הישראלים.
כחלק מההתמודדות עם המצב, נרתמו כמעט כל הגורמים הרלוונטיים בישראל: מצד אחד, החברה האזרחית התגייסה ואלפי ישראלים התנדבו (ועדיין מתנדבים) בקטיף בכל רחבי הארץ. רשתות קמעונאיות גדולות כמו שופרסל, הפועלות מול מאות חקלאים בקווי העימות, נקטו מגוון יוזמות כדי ללשמור על החקלאים ולהבטיח שתמיד תהיה תוצרת ישראלית על המדפים.
5 צפייה בגלריה
עגבניות
עגבניות
האם אנחנו בדרך למחסור בעגבניות?
(צילום: Shutterstock)
אחרי ההלם הראשוני של ה-7 באוקטובר, כל המדינה נרתמה
"אירועי ה-7 באוקטובר בבוקר נחתו על כולנו בהלם גדול, אבל כבר באותו ערב, פתחנו את החנויות, על מנת להבטיח כי תושבי ישראל יוכלו לקנות מוצרי מזון", אומר ניצן גולדברג, המשנה למנכ״ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל.
כבר ביום שאחרי אותה שבת, "הבנו כי החקלאים, שהם חלק משמעותי ובלתי נפרד מהעוצמה של הרשת, נמצאים בבעיה חמורה ולכן יצאנו לבקר את החקלאים בשטח כדי להבין איך אפשר לעזור להם", אומר גולדברג. בשבוע הראשון, למשל, העזרה היתה בהקדמת תשלומים ורכישה של כל המלאי השבועי מראש, כדי לעזור באופן מיידי לתזרים של החקלאים.
"בנוסף לביקור חקלאים בשטח, עשינו סיורים באזורי לחימה וניסינו לעזור לחקלאים בכל מה שאפשר", אומר גולדברג. "בין היתר, הפננו כוח אדם ועזרנו להשיג מיגוניות לשדות ולמטעים".
5 צפייה בגלריה
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
מנכ״ל שופרסל אורי וטרמן וחברי ההנהלה בסיור בשדות חקלאיים
(צילום: אלעד גוטמן)
"המתנדבים לא היו מקצועיים כמו העובדים הזרים – ואיכות התוצרת היתה בהתאם"
את העובדים הזרים שעזבו את הארץ, החליפו (באופן חלקי מאוד) מתנדבים ישראלים רבים שהגיעו למטעים ולשדות. "הבעיה היא שהקוטפים לא מקצועיים כמו העובדים הוותיקים, מה שהשפיע על איכות הסחורה", אומר גולבדרג. "אני קטפתי כרוב, לידי עבד תאילנדי שקטף בקצב מהיר פי 10 וכל כרוב יצא אצלו עגול ומושלם, בניגוד למה שאני קטפתי".
לכן, כחלק נוסף מהסיוע לחקלאים, שופרסל החליטה לקנות את כל התוצרת ללא בדיקת איכות. "בשגרה אנחנו פוסלים לפעמים תוצרת", מספר גולדברג. "על רקע המצב החלטנו שהרשת לא פוסלת אף ירק או פרי – לא על גודל ולא על צורה". מעבר לכך, שופרסל גייסה מאות מעובדיה לקטיף, כדי לספק ידיים עובדות עבור החקלאים.
5 צפייה בגלריה
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
"קטפתי כרוב, עובד זר מתאילנד עבד לידי בקצב מהיר פי 10"
(באדיבות שופרסל)
החקלאות הישראלית מובלטת בסניפים – והישראלים שמחים לקנות ולתמוך בחקלאים
חלק מהסיוע שהישראלים שמחו להעניק הוא רכישה של תוצרת כחול-לבן בחנויות וברשתות. "אחת מהיוזמות החשובות של הרשת היתה בניית מתחמים גדולים ובולטים לקידום חקלאות ישראלית", מספר גולדברג. "הלקוחות אהבו מאוד את החיבור שאפשרנו להם לעשות עם החקלאות המקומית".
על מנת למכור את כל הסחורה, הרשת הקימה גם תצוגה של סחורה פגומה בהנחה של עד 30%. "שמנו שם תפוחים קטנים, עגבניות קצת רכות, וסימנו אותם בתור פירות וירקות לבישול ואפייה", אומר גולבדרג. "כל הסחורה היתה ירקות מהעוטף שהסכמנו לקנות בלי בדיקת איכות ראשונית. הישראלים משתפים פעולה באופן מדהים, נהנים ממחיר זול יותר וגם מצילים סחורה שהיתה הולכת לפח".
5 צפייה בגלריה
הרעלת מזון
הרעלת מזון
זן החסה האהוב נעלם זמנית מהמדף? אל תהיו בררנים
(צילום: shutterstock)
"אין חשש למדפים ריקים, אבל אל תהיו בררנים - אם אין חסה אייסברג, קנו חסה רגילה"
לאחר שבתחילת הדרך היה חשש ממחסור של כ-70-80% במלאי הירקות והפירות, המחסור הנוכחי בעגבניות, למשל, עומד על כ-50%, "והוא אמור לעמוד על הנתון הזה עד תחילת פברואר", אומר גולדברג.
למרבה המזל, בימים אלו מתחילה עונת העגבניות מהערבה, כך שהמדפים צפויים לקבל תוצרת ישראלית טרייה גם בחודשים הקרובים. "קטפנו את כל העגבניות שהיה אפשר לקטוף בעוטף, ולעת עתה אנחנו משלימים את המחסור באמצעות ייבוא עגבניות מירדן, על מנת לשמור על הביטחון התזונתי ואספקה של תוצרים בסיסיים לכל הישראלים", אומר גולדברג. "הצרכן הישראלי לא אמור להרגיש חוסר בעגבניות".
עם זאת, ישנם ירקות שחסרים באופן מלא. "המלאי מתעדכן כל הזמן. כרובית, למשל, חסרה באופן מלא כרגע", אומר גולדברג. "תפוחי אדמה חסרים באופן חלקי, כך שאנחנו מוציאים חלק ממה שהועבר לאחרונה לצינון ומחכים לקטיף הבא, כדי שלא יהיה שבוע שלם בלי תפוחי אדמה על המדפים".
עוד אומר גולדברג כי "יש הרבה סוגי חסות ואנחנו משתדלים שלפחות אחד מהסוגים יהיה במלאי. אני קורא לישראלים לא להיות בררנים - אם אתם מעדיפים אייסברג ואין אותה על המדף, קנו חסה רגילה. זו הדרך שלכם לקחת חלק מהמאמץ הלאומי".
5 צפייה בגלריה
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
תוצרת חקלאית כחול לבן
(באדיבות שופרסל)
מבט אופטימי לעתיד? מצב החקלאים משתפר, אך האתגרים צפויים ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים
במבט עתיד, אפשר לזהות כי מצב החקלאים משתפר במעט בכל יום שעובר. העובדים החדשים שגויסו בשכר הופכים להיות מקצועיים יותר, כך שהתפוקות שלהם משתפרות כל הזמן. כמות העובדים בשדות גדלה מיום ליום, משום שיותר אנשים מוכנים לעבוד ביישובי קו העימות, על רק השקט היחסי.
עם זאת, גולדברג אומר כי "חשוב להפריד בין שני סוגי עבודות: קטיף הוא עבודה שכל אחד יכול לעשות, אך שתילה היא משימה הדורשת מיומנות מקצועית. שתילה היא עבודה שמתנדבים ועובדים חדשים לא יודעים לעשות". לכן, על אף הקטיף הנמרץ בשבועות האחרונים, אם השתילה לא תתבצע בקצב הנדרש, "יכולה להיות בעיה בעוד חודשיים-שלושה בכל הנוגע לזמינות של תוצרת חקלאית", אומר גולדברג. "האתגרים עשויים ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים".
איך מתמודדים עם המחסור העתידי? "בכל יום ראשון, שופרסל מקיימת ועדת ירקות ופירות, כדי להיערך עד חודשיים קדימה בכל הנוגע למלאי", אומר גולדברג. "בעקבות הקשר המצוין שלנו עם החקלאים, אנחנו יודעים כמה תוצרת נקבל ומתי, ולכן נערכים בהתאם".
גם בנוגע לסיוע לחקלאים, "אנחנו כל הזמן מקבלים פניות מחקלאים ובודקים האם אפשר לעזור להם ואיך", משתף גולדברג. "בסופו של דבר, החקלאים שלנו שואפים לקבל שקט נפשי וביטחון בעקבות העבודה עם חברה גדולה".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 10:57, 20.12.23