עוד "סיבוב" במשבר הקורונה, שממש השבוע מלאו שנתיים לתחילת התפשטותו הרחבה בישראל, הולך ודועך. זן האומיקרון, שהוביל קרוב למיליון ישראלים לשיא של בידודים, חלקם בשל הידבקותם והאחרים בגין תוצאות בדיקות חיוביות אצל ילדיהם, מסיים את הגל החמישי של מגפה. איש לא חזה בראשיתה, גם לא בחלומות שחורים במיוחד, עד כמה הקורונה תפגע בעולם ובישראל תקופה כה ארוכה.
מלבד הפגיעה הקשה בבריאות, וכמובן פטירתם של כ-10,000 חולים, שהיו לקורבן המגפה האכזרית בישראל, כלכלת העולם ניזוקה בממדים שלא היו כאן מאז מלחמת העולם השנייה. המשק הישראלי נפגע יותר מאשר בעת המלחמות ובימי האיניתיפאדות, השהייה הארוכה של מאות אלפי חיילי מילואים בלבנון ותקופות הפיגועים הקשות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
מיליון ישראלים היו מבודדים
(צילום: שאול גולן)
נתוני הקורונה דיברו בעד עצמם. צמיחה שלילית נדירה, כמיליון וחצי עובדים שנשלחו הביתה כבר בסגר הראשון, עשרות אלפי עסקים שנסגרו לצמיתות, תיירות פורחת שצנחה תוך שבועות ספורים לכמה אלפי תיירים בודדים, פגיעה כלכלית קשה במאות אלפי משפחות וניסיונות של הממשלות, לא תמיד מוצלחים, לנסות ולסייע לניזוקים כלכלית, במחיר גירעון של 200 מיליארד שקל.
כאשר הכל חשבו כבר כי "הקורונה מאחורינו", כמו שהכריזו נתניהו ובנט די בשמחה בהפרש של חודשים, פשט בעולם, כמ גם בארץ, זן מדבק במיוחד של הנגיף, אולם הפעם, עם שינוי המדיניות וההימנעות של הממשלה החדשה מלהטיל סגרים על הציבור, המשק למעשה המשיך לעבוד, אך רבים מהאזרחים הטילו סגר על עצמם, הסתגרו בביתם מחשש מההדבקה המהירה מהזן החדש, ומאות אלפים נאלצו, בהוראת הממשלה, לשהות בבידודים.
כך נפגע המשק שוב, בלי סגר רשמי. הלקוחות הדירו רגליהם מחלק ניכר מהחנויות, ובעלי עסקים ועובדים רבים נאלצו גם הם לשהות בבידודים. ההוכחה לשיתוק החלקי במשק ניכר בכבישים. לפי ווייז התנועה פחתה בשיא תקופת האומיקרון בחלק מהאזורים אפילו בכ-50%, והנזק למשק היה בלתי נמנע.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
ליברמן ובנט. הממשלה עשתה הכל כדי שהמשק ימשיך לפעול
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
בימים האחרונים התנועה בכבישים חזרה כמעט במלואה למצב ערב התחלת התפשטות זן האומיקרון. הבאים לבשר לנו על חידוש הפעילות המלאה כמעט במשק היו הרכישות המתגברות בכרטיסי האשראי, העליה בגביית מס ערך מוסף, השיאים בהכנסות מכל המיסים, וחזרת התורים ליד דוכני חברות התעופה בנתב"ג.
אז מי במשק הישראלי נפגעו יותר ופחות מהגל החמישי, העומד ממש בימים האלה בפני סיומו? מניתוחים ראשונים עולה כי הניזוקים העיקריים היו מי שעסקו במקצועות המחייבים מגע אישי או קרוב ללא מסיכות. הספרים, הקוסמטיקאיות, מכוני הכושר, בתי הקפה, המסעדות, ההופעות, הסרטים וההצגות באולמות הסגורים ואפילו רופאי השיניים.
דווקא חנויות הבגדים, הנעליים, כלי החשמל, הרהיטים ודומיהן נפגעו פחות. גם הצפייה בתחרויות הספורט באיצטדיונים, הביקור באתרי הטבע והשהייה במלונות ובצימרים כמעט שלא פחתה, בימי זן האומיקרון.
ברור שתיירות החוץ לא התחדשה עדיין וכאן הנזק הוא בינתיים הגדול ביותר, קשה במיוחד ובלתי הפיך עד כה. תשאלו את מורי הדרך וסוכני הנסיעות, המוכרים בימים כתיקונם את הביקור באטרקציות המדינה למיליוני התיירים שפקדו את הארץ כל שנה מחו"ל. ההכנסות בשנים 2020 ו-2021 שאפו לאפס.
3 צפייה בגלריה
קוסמטיקאית
קוסמטיקאית
הקוסמטיקאיות נפגעו
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ידועה בציבור האמירה של שר האוצר אביגדור ליברמן "אצלי מילה היא מילה". אז הפעם נראה שהיא תהיה נכונה רק במחציתה: תחזיתו שהמשק ייפגע פחות, או כמעט בכלל לא, בימי זן האומיקרון, התאמתה. אולם חוסר רצונו לפתוח את קופת המדינה ולפצות רבים מבעלי העסקים על החודשיים האחרונים לא תתקיים. הלחץ של חבריו במפלגות הקואליציה הולך וגובר ולא תהיה לליברמן ברירה אלא לרצות את חברי הקואליציה, בעלת הרוב הקטן, לפני שרעידות האדמה התכופות כאן לאחרונה יזעזעו גם את הממשלה.