רגע לפני יום השיבוש שיתרחש בשלישי, נפגשו הערב (ראשון) עשרות מראשי החברות הגדולות במשק במלון דן בתל אביב, אליה הגיע גם יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, שאמר "הגעתי לשבת ולשמוע את האנשים". מטרת הפגישה הייתה לבחון את האפשרות להצטרף למחאה הקרובה בעזרת השבתת העסקים של בכירי המשק, אולם בסופו של דבר הם לא הודיעו על פעולות אופרטיביות להמשך.
מי שמוביל את פגישת "פורום העסקים" הוא בעלי רשת פוקס הראל ויזל, שכינס את הפורום בכדי להחליט מה יהיו צעדיהם הבאים של הנוכחים לנוח קידום חוק ביטול עילת הסבירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
הראל ויזל
(צילום: מוטי קמחי)
"פורום העסקים קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי", נכתב בהודעה שיצאה בסיום הפגישה. "אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים ואנחנו בקשב רב להם. אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת - קואליציה כאופוזיציה כאחד - לחזור לאלתר להידברות".
"פורום העסקים לא יוכל לעמוד מנגד בשעה שהכלכלה הישראלית שעמלנו כה קשה לבנותה עלולה להיקלע למשבר בלתי הפיך שיגרור פגיעה קשה במרבית משקי הבית בישראל. ככל שהמנהיגים מכל הקשת הפוליטית לא יפעלו כמתחייב מגודל השעה, בטרם הפיכת הסיטואציה לבלתי הפיכה, הפורום יפעל באופן נחרץ באמצעים החוקים שעומדים לרשותו על מנת להחזיר את הפוליטיקאים לשולחן ההידברות".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ מגיע לפגישה
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת הכניסה לפגישה, נשאל ויזל האם הוא מתכוון להשבית את החברות שבבעלותו ביום שלישי: "לא אמרתי בכלל להשבית, אני אומר שצריך לחשוב ביחד איך עושים איחוד בעם ישראל ולא מלחמת אחים, זה הדבר החשוב ביותר".
מה תוכלו לעשות? "אין לי את הפתרונות, רוצים פשוט מאוד שלא יהיה קרע, ואני ולא נכנס למי צודק. אסור להגיע למצב שיש קרע בעם אסור צריך לחשוב בשכל כל מה שאפשר לעשות כדי שתהיה אחדות".
3 צפייה בגלריה
ליאורה עופר
ליאורה עופר
ליאורה עופר, יו"ר חברת ההשקעות עופר ומליסרון
(צילום: מוטי קמחי)
מי שהוזמן לפגישה והחליט שלא להגיע הוא יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד.
הפורום קיווה לגייס את בר דוד להשבית את המשק כצעד מחאה משמעותי, אבל בשלב זה כשבר דוד בעיצומו של מו"מ מול האוצר לסגירת הסכם השכר של עובדי המדינה, אין בכוונתו מלהשבית את המשק. ויזל הכחיש פרסומים לפיהם אמר לו בר דוד ששר האוצר סמוטריץ' איים עליו שלא יצטרף למחאה. גם בר דוד הכחיש את הפרסום וטען: "לא שוחחתי עם ויזל מאז חודש מרץ, עלי אף אחד לא מאיים ואיני נתון לסחיטה של אף צד".
בהסתדרות אומרים שלא ישביתו את המשק על כל סעיף במהפכה המשפטית, ובשבוע שעבר התייחס בר-דוד להפגנות מול בניין ההסתדרות ובפתח ביתו הפרטי, אחרי שסירב להשתמש בכוחו ולא השבית את המשק: "להשבית את המשק זה לא משחק ילדים. הם יריבו בכנסת, מפוצצים שיחות בבית הנשיא - ומי שעומד באמצע זה עם ישראל. הקו האדום שלי, שעמדנו בו בחודש מרץ האחרון, הוא הוועדה לבחירת שופטים. ובזה הצלחנו. אני בודק יום-יום עם הצוות שלי את המצב. מתי ההסתדרות תפעיל את כוחה? כשאני אחליט שצריך להכריע.
"אם מישהו חושב שבכל שני וחמישי אני אשבית את המשק כי מישהו מצביע בקריאה ראשונה בכנסת - הוא לא יודע מהי ההסתדרות. להשבית משק זה לא משחק ילדים. אתה סוגר שדה תעופה בתקופה כזאת, כשאנשים חסכו שקל לשקל כדי לנסוע ליוון".
סוגיה שנדונה בין המשתתפים והועלתה על ידי אורי לוין, לשעבר מנכ"ל דיסקונט, הייתה מהו הקו האדום שחצייתו תהווה טריגר לפורום העסקים לנקוט בפעולות בשטח. יש מי שטענו כמו דנה עזריאלי כי לא כולם מסכימים עם המחאה, ובסופו של דבר יצאה כאמור ההודעה שאינה מתחייבת לאף פעולה.