לפי החשד, אחד המטבעות המרכזיים ששימשו בפרשת "יד לוחצת יד", שנחשפה אתמול, היה תיקי ‏הביטוח של עובדים בעיריות, חברות ממשלתיות וחברות פרטיות. סוכן הביטוח עזרא גבאי, שבבעלותו סוכנות הנהנית מהכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, חשוד כי "זכה" בעיריות ובחברות הללו ‏כלקוחות בתמורה לשימוש בקשריו לשם מינוי דירקטורים המקורבים לראשי הוועדים באותן חברות. אם ‏החשדות יאומתו, המשמעות חמורה: המעטפת הפיננסית שנועדה להבטיח את רווחת העובדים ולהגן ‏עליהם מפני תרחישים ביטוחיים הפכה כלי לקידום ג’ובים ואינטרסים אישיים.‏
מה האינטרס של הסוכנות, מה הסכנה למבוטחים ואיך עובד ביטוח דרך מקום העבודה? כלכליסט עושה ‏סדר.‏
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
(צילום: קובי קואנקס)
למה מעסיק מציע לעובדים ביטוחים ואיך זה עובד?‏ מעסיק יכול להציע לעובדיו הטבה בדמות אפשרות לרכוש ביטוח – לרוב ביטוח בריאות, ביטוח חיים או חיסכון ‏פנסיוני – במסגרת ביטוח קולקטיבי. הרעיון פשוט: לנצל את יתרון הגודל של מקום עבודה עם מאות או ‏אלפי עובדים כדי להשיג תנאים טובים יותר – כיסוי רחב יותר בעלות נמוכה יחסית. המעסיק עצמו לא ‏מתקשר ישירות עם חברת הביטוח, אלא באמצעות סוכן או סוכנות ביטוח שמנהלים את ההתקשרות: צירוף ‏העובדים, גביית הפרמיות דרך התלוש, טיפול בתביעות ומתן שירות שוטף. ההתקשרות יכולה להיות מול ‏חברות שונות עבור מוצרים שונים. מי שבוחרת את הסוכן היא לרוב הנהלת החברה, ולא העובדים עצמם, ‏וברוב המקרים אין חובה למכרז מסודר. ההסכמים מתחדשים לעיתים אוטומטית במשך שנים – פרקטיקה ‏נפוצה במיוחד בביטוחי בריאות, חיים וסיעוד.‏
ומה סוכנות הביטוח מרוויחה?‏ עבור הסוכנות, כל מקום עבודה נוסף הוא מקור עוצמה: עשרות או מאות מבוטחים חדשים שמגדילים את ‏התיק, משפרים את כוח המיקוח מול חברות הביטוח – וגם את גובה העמלות שהיא מקבלת. כיום מבנה ‏העמלות בשוק התיווך הפיננסי בנוי כך שסוכני ביטוח אינם מקבלים תשלום ישיר מהלקוחות אלא מחברות ‏הביטוח. יש עמלות שוטפות לאורך תקופת הביטוח, ועמלות הצטרפות חד-פעמיות בעת מכירה של פוליסה ‏חדשה, שהיקפן משמעותי יותר מהעמלות השוטפות.‏
מבנה זה נחשב בעייתי, שכן סוכן הביטוח עשוי לקבל עמלות גבוהות יותר על פוליסות מסוימות, וכך הוא ‏מתומרץ להמליץ על מוצר מסוים גם אם אינו בהכרח המוצר המתאים ביותר ללקוח, ולבצע העברות ‏תכופות בין מבטחים כדי ליהנות מעמלות ההצטרפות.‏
הסוכנות המעורבת בפרשה נחשבת לסוכנות גדולה יחסית, עם הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.‏
מה היתרון של ביטוח דרך מקום עבודה?‏ במקרה של ביטוח דרך מקום העבודה, על פניו מתבצעת בקרה מסוימת של ההנהלה, ולכן הצעת הערך ‏לעובדים אמורה להיות משמעותית, ולכלול גם מחויבות לרמת שירות מסוימת ולמיצוי פוטנציאל תביעות. ‏רוב הציבור חסר את הידע הפיננסי, הזמן וכוח השוק להתמקח ישירות מול חברות הביטוח, וביטוח קבוצתי ‏אמור לפעול לטובתו. אלא שהפרשה הנוכחית חושפת שגם שומרי הסף עלולים להפוך לחלק ממערכת ‏התמריצים – ובמקום לנטרל את ניגוד העניינים של הסוכן, הם יכולים לשכפל אותו ברמה הארגונית.‏
מה גודל שוק העמלות של סוכני הביטוח?‏ לפי נתוני רשות שוק ההון, בישראל פועלים כיום כ-14 אלף סוכני ביטוח וכ-1,900 סוכנויות, אך עיקר ‏הפעילות מרוכזת בידי חלק קטן מהן. ב-2024 בלבד שילמו חברות הביטוח לסוכנים עמלות בהיקף של ‏‏12 מיליארד שקל – עלייה של כ-25% מאז 2021.‏
האם העובדים נפגעו?‏ במקרה הנוכחי עולה השאלה אם העברת העובדים לסוכנות שבבעלותו של עזרא גבאי הביאה לפגיעה ‏בתנאי הביטוח, ורשות שוק ההון תידרש לבחון זאת. בשלב זה אין אינדיקציה לכך שהמבוטחים נפגעו ‏בפועל – כלומר, שהעברתם מסוכנות אחת לאחרת הובילה לעמלות גבוהות יותר או לצמצום הכיסוי.‏
אם אף עובד לא נפגע, האם מעבר לאקט הפלילי יש פגיעה בשוק התיווך הפיננסי?‏ גם אם יתברר שהכיסוי הביטוחי לא נפגע, עצם העובדה שהבחירה בסוכן נעשתה משיקולים זרים מעיד על ‏כשל מבני עמוק. עובדה זו תדרוש מרשות שוק ההון ומהאוצר לבחון אם דרושה התערבות שתמנע הישנות ‏מקרים דומים – שבהם המנגנון שנועד להגן על העובדים הופך לפלטפורמה לסגירת דילים על גבם של מי ‏שאמורים היו ליהנות ממנו, ואף עלולה לפגוע בכיסם ובחסכונותיהם ארוכי הטווח. בפועל, במקום שהמעסיק ‏ינצל את כוח הקנייה של הארגון כדי להשיג תנאים טובים יותר, חלק מההתקשרויות נוצרו, לפי החשדות, ‏מתוך יחסי תן-וקח פוליטיים ואישיים. כך, במקום להבטיח ביטוח יעיל וזול, נוצרה מערכת שבה עובדים ‏הפכו, בלי ידיעתם, לפיונים במארג אינטרסים בין ועדי עובדים, סוכנויות ביטוח ואנשי עסקים.‏