הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז החליטה אתמול (ב') להפקיד את תוכנית "מתחם הצעירים" במתחם האלף בראשון לציון, שתשלב "מיקרו דירות" להשכרה לטווח ארוך, מלון עסקים ומבני ציבור. כך נודע ל-ynet. התוכנית כוללת 1,050 יחידות דיור המיועדות לשכירות ארוכת טווח, 250 חדרי מלון, כ-43,500 מ"ר עבור מבני ציבור ושטחי מסחר ושטח פתוח בהיקף של כ-4 דונם.
התוכנית, שהוגשה על ידי חברת פרשקובסקי אשר זכתה במכרז על הקרקע לפני כ-4 שנים, משתרעת על שטח כולל של כ-28 דונם וממוקמת בחלקו הצפון-מזרחי של מתחם האלף במערב העיר, בקרבת מחלף משה דיין, תחנת הרכבת הקיימת וקווי הרכבת הקלה המתוכננים. הייעוד המקורי של הקרקע היה עבור מלונאות, מסחר ומבני ציבור, אולם בוועדה הוחלט לצמצם את שימושי המלונאות מ-870 חדרים ל-250 חדרי מלון בלבד, לטובת שילוב מגורים בהישג יד.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של מתחם הצעירים ראשל"צ
הדמיה של מתחם הצעירים ראשל"צ
הדמיה של מתחם הצעירים בראשל"צ
(הדמיה: משה צור אדריכלים)
בהחלטת הוועדה נכתב כי "התוכנית ממוקמת במתחם האלף, הצפוי להוות מרכז עסקים עירוני אינטנסיבי. עם זאת, אין בסמיכות לשטח המוצע מוקדי תרבות, היסטוריה ומורשת או אזורי פנאי ונופש. הוועדה סבורה כי ככלל באזורי התעסוקה בעיר מתאימים פתרונות אכסון בהיקפים מצומצמים יותר, המתאימים למלונות עירוניים".
עוד נכתב כי "כמו כן, הוצג על ידי נציגי הוועדה המקומית כי מאז אישור התוכנית למתחם האלף אושרו ומקודמות מגוון תוכניות למלונאות באזורי תעסוקה, הכוללות פוטנציאל של מעל 1,000 חדרים, שיתנו מענה נוסף לצורך באכסון מלונאי הנדרש באזורי תעסוקה. מעבר לכך, מקודמות תוכניות ליותר מ-1,000 חדרי מלון באזור חוף הים".
יחידות הדיור יוקמו ב-3 מגדלי מגורים: שני מגדלים בני עד 29 קומות, שישלבו מסחר ומבני ציבור בקומות הקרקע, ומגדל נוסף שיכלול עד 35 קומות. כלל הדירות יושכרו לתקופה של 20 שנה לפחות ויהיו בבעלות אחודה בתקופה זו, כאשר 25% מהן יושכרו במחיר מופחת.
כ-90% מיחידות הדיור בתוכנית מוגדרות קטנות וזעירות (מיקרו דירות), וזאת כדי להוות מענה לאוכלוסייה צעירה ולעובדי מתחם התעסוקה הסמוך ומכלל העיר. מדובר בכ-350 דירות בשטח של עד 38 מ"ר; עוד 350 דירות בשטח של עד 55 מ"ר; 250 דירות בשטח של 62 מ"ר; ו-100 דירות בשטח של 96 מ"ר. בנוסף יותרו 12 מ"ר עבור מרפסת ליחידת דיור. הפתרון הנדרש על פי חוק ההתגוננות האזרחית יהיה באמצעות ממ"ק (מרחב מוגן קומתי).
התוכנית, שנערכה על ידי משרד גלור תכנון ואדריכלות בשיתוף עם משרד משה צור אדריכלים ובניהול אילן שם טוב, מקצה שטח לטובת הקמת מבני ציבור עירוניים וכן שטח שיוקצה, כאמור, לטובת הקמת מבנה מלונאות שיכלול עד 10 קומות וישרת את באי אזור התעסוקה. נזכיר כי מתחם האלף משתרע על פני שטח של כ-1,000 דונם וגובל בראשון מערב בצפון, כביש 431 בדרום, כביש 40 במזרח ופארק הסופרלנד במערב. התוכנית כולה מאפשרת בנייה של 5,500 יחידות דיור וכ-1.8 מיליון מ"ר לשימושי מסחר, תעשייה ותעסוקה, כמו גם 110 דונם של פארקים.

דיור בר השגה לצד עירוב שימושים

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, עו"ד מיכה גדרון, מסר כי "מדובר בפרויקט ייחודי במתחם האלף בראשון לציון בקרבה לצירי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים – ה.צ), הנותן מענה לדיור להשכרה לטווח ארוך ויאפשר מגורי צעירים בקרבה למקום העבודה מצד אחד, והשתלבות במרקם שכונת המגורים הסמוכה מהצד השני".
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, הוסיפה כי "מדובר בתוכנית ייחודית לתוספת של מעל 1,000 יחידות דיור להשכרה לפי התוספת השישית לחוק התכנון והבנייה, המציעה דיור בר השגה לצד עירוב שימושים, הכולל מלונאות, מסחר ושטחי ציבור משמעותיים לרווחת תושבי השכונה. עירוב השימושים יבטיח מתן מענה לצרכי המלונאות של מתחם התעסוקה יחד עם פיתוח צרכי ציבור עירוניים משמעותיים ותוספת יחידות דיור קטנות להשכרה בעיר".
לדברי ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, "היום אנחנו מתקדמים צעד נוסף למימוש החזון שלנו: להשאיר את הצעירות והצעירים בראשון לציון. העירייה מעודדת ומקדמת פרויקטים רבים למען צעירים, ותוכנית זו במתחם האלף היא אחת מהן ותכלול 1,050 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח – מה שיסייע לצעירים למצוא דיור הולם. יוקר מחייה הוא לא רק סיסמה אלא התמודדות יומיומית של רוב אזרחי ישראל, והעירייה תמשיך לנסות לספק לצעירים תושבי העיר פתרונות דיור מוזלים ממחירי השוק, מבלי לוותר על איכות הבנייה".