בחורף הקודם פרסמנו את סיפורה של לבנה דהאן (49) מלוד, שגרה בדירת עמידר בדיור הציבורי. "אין לנו זכוכית בחלונות בסלון, רק תריסים", סיפרה אז. "אנחנו סובלים מקור נוראי בבית, כל היום אני במיטה עם שמיכות מרוב שקר לי. פניתי כבר כמה פעמים וביקשתי שיסדרו את זה אבל אף אחד לא עוזר לנו. אנחנו יושבים עם שני מפזרי חום וקופאים מקור. ואם זה לא מספיק, אנחנו סובלים מרטיבות מהגג, המים נכנסים מהקירות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
שנה חלפה מאז אמרה דהאן את הדברים, אבל שום דבר לא השתנה. הדירה לא תוקנה, וגם את החורף הזה צפויה משפחתה לעבור ללא מחסה מהקור. "יש לי ילדה עם צרכים מיוחדים, אני משתדלת שיהיה לה כמה שיותר חם ונוח, אבל זה קשה. בשבוע שעבר היא התקררה והתחילה להעלות חום. אני רוצה לשמור עליה ולא יכולה. פתחתי 20 קריאות לעמידר בשנה האחרונה וביקשתי שיטפלו, לא רציתי שנחייה ככה עוד חורף, בקור, אבל לא באו לתקן. הבניין כולו מוזנח - ריח של ביוב, נכנסים לי מים מהגשם, כל הבית עם קילופים. אני מפחדת שהתקרה תיפול עלינו בגלל הרטיבות. אין לנו לאן ללכת. גם בעלי נכה, וגם אני לא בקו הבריאות. אני כועסת, מזניחים אותנו, לא רואים אותנו. למה לאף אחד לא אכפת שאנחנו חיים ככה?".
2 צפייה בגלריה
הדירה של לבנה דהאן
הדירה של לבנה דהאן
לבנה דהאן והילדה שלה. "פתחתי 20 קריאות לעמידר"
(צילום: אביגיל עוזי)
גם את סיפורה של סטלה בבייב, אם ל-4 ילדים מחולון פרסמנו בדיוק לפני שנה. "יש לנו בעיה של נזילה כבר חמש שנים", סיפרה אז. "זה עושה נזק, וגורם לעובש ופטריות על הקיר. הילד שלי גם ככה עם בעיות אלרגיה, זה לא בריא לו". במקרה של סטלה הגיעו נציגים מטעם חברת חלמיש לתקן את הרטיבות, אבל התיקון לא החזיק והרטיבות חזרה.
"המצב נשאר כפי שהיה", היא מספרת. "אין שיפור. כשיש גשם יש רטיבות בקירות, כל שנה אנחנו סובלים בחורף. הקיר שחור ומקולף משנה שעברה, אנחנו כבר לא צובעים את הקיר כי זה כל הזמן חוזר. אני מיואשת, אין לי כבר כוח להיאבק על זה. קשה לי כבר נפשית ופיזית. הרמתי ידיים. הבן שלי אומר שכשיש גשם הוא ממש מרגיש טיפטופים מהתקרה".

עמידר סירבה לספק נתונים

אלו לא מקרים נקודתיים, אלא תמונת מצב מטרידה של הדיור הציבורי בארץ. דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שניתח את הפעילות של עמידר, חברה ממשלתית המשמשת כזרוע ביצוע של משרד הבינוי והשיכון, חושף את ממדי התופעה: צמצום מלאי הדירות הציבוריות, מחסור בדירות דווקא באשכולות חברתיים נמוכים ותחזוקה ירודה של הדירות הקיימות. "הנשים שהובאו בכתבה הם קצה המזלג לתופעה של עשרות אלפי דיירים שפונים אלינו וחיים בדירות ישנות והרוסות, שלעיתים רבות גם מהוות סכנת חיים למתגוררים בהם", מסביר דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי.
מנתוני הדוח עולה כי למרות כמות הממתינים, בשנים 2020-2011 הצטמצם מלאי דירות הדיור הציבורי בכ-19%, מכ-65,500 דירות לכ-53 אלף דירות, ירידה של כ-2% בממוצע בשנה. וכי המחסור העיקרי בדירות ציבוריות נמצא דווקא בישובים באשכולות חברתיים נמוכים, כך שבשנת 2021 באשכול חברתי-כלכלי 1 היו 43 דירות בדיור ציבורי, שמשקלן היה 0.1%, באשכול 2 היו 2,017, שמשקלן היה 1.3%, ובאשכול 3 היו 5,026 דירות ציבוריות, שמשקלן היה 1.2%. לעומת זאת, באשכול 4 היו 14,431 דירות בדיור ציבורי, שמשקלן היה 5.2% - המשקל הגבוה ביותר מבין האשכולות. באשכול 5 היו 14,461 דירות בדיור ציבורי, שמשקלן היה 4.7%, ובאשכול 7 היו 6,556 דירות בדיור ציבורי, שמשקלן היה 1.2%.
"זהו דוח חמור על התנהלות המדינה כלפי דיירי הדיור הציבורי, כלפי הממתינים וכלפי חסרי הדירה בכלל", מסביר גיגי. "המדינה מצד אחד לא מאפשרת הקמה של מערך דיור ציבורי חזק ביישובים העשירים ולא קונה שם דירות בכלל, ומצד שני מייצרת גטאות עוני במרכזי הערים במעמד ביניים, ואינה מייצרת שום דיור ציבורי בערים עם המעמד הסוציו-אקונומי הכי נמוך ששם מתגוררים האנשים שהכי זקוקים לעזרה".
לעומת הירידה בכמות הדירות הציבוריות, נראית מגמה של עלייה ברווחיה של עמידר. לפי הדוח, בשנת 2020 רווחי החברה הסתכמו בכ-30 מיליון שקלים, ובשנת 2021 הם עלו ל כ-47 מיליון. "עמידר הגיעה לרווחי שיא וחילקה בונוסים במיליוני שקלים, בעוד היא קיצצה 25 מיליון שקלים מתקציב השיפוצים שלה", אומר גיגי.
2 צפייה בגלריה
הדירה של סטלה בבייב
הדירה של סטלה בבייב
הדירה של סטלה בבייב
(צילום: יובל חן)
במרכז המחקר והמידע של הכנסת טענו כי פנו לחברת עמידר בבקשה לקבל נתונים לגבי מכירת דירות של הדיור הציבורי שבניהול החברה, ורכישת דירות על ידי החברה למלאי הדיור הציבורי שבניהולה בשנים 2021-2010, אולם החברה סירבה להעביר נתונים לגבי מכירת הדירות בטענה שהדבר באחריות משרד הבינוי והשיכון, שתשובתו לא התקבלה אף היא.
בינתיים, מהנתונים הקיימים ניתן לראות כי בסוף 2021 מספר דירות הדיור הציבורי שבניהול עמידר היה 37,358, ירידה בשיעור שנתי ממוצע של כ-1% משנת 2014, זאת כשמספר הממתינים עומד על 5,500. "מלאי הדירות הציבוריות הצטמצם בצורה קיצונית", אומר גיגי. "בהקשר זה חשוב לציין שרק 7% מהכספים של מכירת דירות ציבוריות שנמכרו עד שנת 2011 חזרו לקופת הדיור הציבור, כך שנראה שהגזל שהתחיל אז נמשך גם עכשיו".
תמונת המצב על תחזוקת הדירות מטרידה גם היא. לפי הדוח, נכון לסוף 2021 ניהלה החברה כ-37,358 אלף דירות ציבוריות, כ-45% מהן נבנו לפני יותר מ-50 שנה. לפי דוח מבקר המדינה ממאי 2022 שעסק בתחזוקת דירות הדיור הציבורי על ידי עמידר בשנים 2020-2018, נפתחו וטופלו במוקד השירות של עמידר כ-151,000 קריאות שירות לביצוע תיקוני תחזוקת שבר (תיקוני אינסטלציה, חשמל או צנרת). "אפשר לראות כי בכ-15% מהדירות, שהן כ-10% מכלל דירות עמידר, נפתחו עשר קריאות ויותר, כלומר חלק ניכר מן התקציב עבור תחזוקת שבר משמש לתחזוקה שוטפת של מעט דירות", מסבירים כותבי הדוח.
דני גיגי משפחה בצמיחהדני גיגיאביב גוטליב
עוד צוין בדוח כי 59% מהדיירים (1,290 דיירים), שדירתם עברה שיפוץ עמוק בשנים 2019-2018, פנו בשנת 2020, כלומר בתוך שנה-שנתיים מסיום השיפוץ, למוקד השירות לצורך דיווח על ליקויי תחזוקה ופנייתם טופלה, וכ-19% (409 דיירים) פנו ארבע פעמים ויותר. "הנתונים מצביעים על כך שדווקא דיירים שבוצע אצלם שיפוץ עמוק בדירתם פנו יותר למוקד", מסבירים הכותבים.
תגובת עמידר: "על פי סיכום בין חברת עמידר למדינה, מחצית מרווחי החברה מושקעים חזרה בדיור הציבורי, ולראייה רק בשנת 2022 שיפצה עמידר למעלה מ-2,000 דירות, מספר שיא שהתאפשר בזכות הרווחים של החברה בשנת 2021. באשר למקרה המתואר בכתבה, במהלך השנה האחרונה עמידר השקיעה עשרות אלפי שקלים בתיקונים הן בבניין עצמו, בו רוב דירות עמידר, והן בדירה עצמה. ככל הנראה, בעיה נקודתית במרזב סתום היא שהובילה לנזילה. עמידר מצרה על אי הנעימות שנגרמה ותבצע את כל התיקונים הנדרשים בדירה ככל שיידרשו".
תגובת משרד השיכון והבינוי וחברת חלמיש: "המשרד, באמצעות החברות, עושים כל שביכולתם על מנת לשמור על תחזוקת דירות הדיוק הציבורי ולראייה השנה לראשונה אחרי מספר שנים הוקצו תקציבים ייעודיים עבור שיפוץ דירות ושופצו מאות דירות. במקרה המדובר בחולון נמצא כי מקור הרטיבות הינו מהגג המוגדר כרכוש משותף, ולכן באחריות כלל דיירי הבניין. יחד עם זאת, מכיוון שאין ועד בית בבניין, החברה המבצעת ביצעה איטום גג וניקוי מרזבים. כמו כן, מאחר שמדובר בגג רעפים, הותקן חלון יציאה מסודר (לפני כן היה חלון ארעי שגרם לרטיבות ונזקים). חשוב לציין כי מבדיקתנו עולה כי כל פניה של הדיירת טופלה באופן מיידי, ומחר נציג מטעם החברה יגיע לבצע בדיקה חוזרת לנושא הרטיבות".