יו"ר הוועדה הציבורית לעניין קביעת שכר חברי הכנסת, פרופ' יובל אלבשן, ממליץ לוועדת הכנסת לבטל את העלאת שכר הח"כים הצפויה בתחילת 2024. מוקדם יותר היום (ג') פנה אליו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ואל חברי הוועדה, בבקשה כי ימליצו לוועדה על ביטול זה. זאת כפי שפורסם ב-ynet בתחילת החודש שעבר, אז נודע כי באוצר מתכננים להקפיא את הצמדת שכר הח"כים והבכירים לעליית השכר הממוצע במשק.
בין היתר כתב אלבשן ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת אופיר כץ, כי "מוצע כי ב-1 בינואר 2024 לא יעודכן שכר חברי הכנסת והם ימשיכו לקבל בשנת 2024 את השכר כפי ששולם להם בשנת 2023. בעת עדכון השכר בינואר 2025 ישתנה שכר חברי הכנסת לפי השינוי בשכר הממוצע לעומת שכר היסוד שעל פיו אמור היה להיות מחושב השכר בינואר 2024 אילולא התקבלה המלצה זו, כך שעליית השכר הממוצע בשנת 2023 לא תובא בחשבון".
על פי הנוסחה, אמור שכר חברי הכנסת העומד כיום על 47,583 שקל להתעדכן לפחות ב-2% בגלל עליית השכר הממוצע במשק, וייתכן אף בשיעור גבוה מזה כבר בחודש הקרוב, ולהעלות לפחות ב-1,000 שקלים ברוטו בחודש את שכר חברי הכנסת ובכ-2,000 שקל את שכר מ"מ נשיא בית המשפט העליון ובכ-1,500-1,300 שקל את השכר של בכירים אחרים.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
גורם בכיר במשרד האוצר ציין היום כי הכוונה היא להביא להקפאת הצמדת השכר הממוצע במשק ולמנוע בכך חלק מהייקור של תעריפי מיסי הארנונה והחשמל, שחלקם (כ-50%) צמוד אף הוא לשכר הממוצע במשק ומתעדכן בכל תחילת שנת תקציב.
שכר נשיא בית המשפט העליון עומד כיום על 109 אלף שקל ברוטו לחודש, שכר נשיא המדינה יצחק הרצוג עומד על 68 אלף שקל, שכר ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד על 59 אלף שקל ושכר 37 השרים (מלבד רוה"מ) ויו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הוא כעת 53 אלף שקל ברוטו בחודש.

"ראוי שחברי הכנסת יהיו שותפים למאמץ הכלכלי"

פרופ' יובל אלבשן, יו"ר הוועדה הציבורית, אמר היום ל-ynet: "אני מתכוון להוציא מכתב ליו"ר ועדת הכספים וליו"ר ועדת הכנסת ולהמליץ על הקפאת שכר חברי הכנסת לשנה הקרובה. שכר הבכירים במגזר הציבורי אינו בסמכותנו, אולם כמו בעבר אנו מעריכים ומצפים שגם שכרם יוקפא לחלוטין החל מחודש ינואר".
במכתב שעתיד להישלח לכנסת, כותב אלבשן: "הוועדה הציבורית שקלה את פנייתו של היושב ראש וסברה כי אכן המלחמה הקשה שנכפתה עלינו מביאה עמה השלכות כלכליות קשות על כלל המשק ופגיעה כלכלית ברבים מאזרחי המדינה. בנסיבות אלה, על חברי הכנסת לתת דוגמה אישית ולוותר על העלייה הצפויה בשכרם בשל עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023.
"בהתאם לכך מוצע כי ביום 1 בינואר 2024 לא יעודכן שכר חברי הכנסת והם ימשיכו לקבל בשנת 2024 את השכר כפי ששולם להם בשנת 2023. בעת עדכון השכר בינואר 2025 ישתנה שכר חברי הכנסת לפי השינוי בשכר הממוצע לעומת שכר היסוד שעל פיו אמור היה להיות מחושב השכר בינואר 2024 אילולא התקבלה המלצה זו, כך שעליית השכר הממוצע בשנת 2023 לא תובא בחשבון.
"אנו סבורים כי מאותם טעמים ראוי לקבל החלטה זהה גם ביחס ליתר נושאי המשרה (נשיא המדינה ראש הממשלה, השרים, סגני השרים ונושאי המשרות השיפוטיות). לפיכך נעביר המלצה זו גם ליושב ראש ועדת הכספים של הכנסת על מנת שיביא עניין זה לדיון ביחס לנושאי המשרה שבסמכות ועדת הכספים כפי שהיה מקובל גם בעבר. שילוב החלטות אלה ישפיע גם על עובדים ועל נושאי משרה לשעבר ששכרם מוקבל לנושאי המשרה האמורים ויעביר כאמור לציבור מסר של סולידריות, אחריות וערכיות".
יצויין כי במשך שתי שנות הקורונה הראשונות, 2020 ו-2021, הוקפאה הצמדת השכר הממוצע במשק ושכר חברי הכנסת וכל הבכירים לא עלה כלל.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
פרופ' יובל אלבשן בכנסת
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כתב מוקדם יותר ליו"ר הוועדה הציבורית לבחינת שכר חברי הכנסת: "בהמשך לשיחתי עם היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, בסמוך לאחר פרוץ המלחמה, בה הוריתי לפעול כדי שלא תחול עליה בשכר הח"כים כמתוכנן, הריני להעלות את הדברים על הכתב.
"כידוע לכם, על פי החלטת שכר חברי הכנסת, שכר חברי הכנסת מוצמד לשכר הממוצע, כאשר העדכון הקבוע בו הוא ה-1 בינואר ובהיעדר החלטה מטעמכם הוא מתעדכן באופן אוטומטי.
"בעת הזו, בה המדינה ורבים מאזרחיה מתמודדים עם השלכותיה הכלכליות של המלחמה, כפי שפעלתי לקיצוץ 80 מיליון שקל מתקציב הכנסת, כך אני חושב שנכון יהיה שגם חברי הכנסת יהיו שותפים למאמץ הכלכלי שיש לרכז בשיקום הישובים מהתושבים.
"אבקש מהוועדה הציבורית לשכר אם כן לפעול להעברת המלצה לוועדת הכנסת לבטל את עדכון השכר הצפוי בעוד פחות מחודש".
פורסם לראשונה: 13:41, 05.12.23