בצל חוסר היציבות במשק, ארגון עובדי בנק הפועלים הכריז הבוקר (שני) על סכסוך עבודה של כ-7,000 עובדי הבנק. זאת, כאשר ברקע הרווח העצום של הבנק בשנת 2022. "הסכסוך נובע לאור המבוי הסתום במשא ומתן מול הנהלת הבנק על הסכם שכר חדש", אמרו בוועד. לפי שעה, לקוחות הבנק לא נפגעים מההכרזה על סכסכוך העבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההכרזה על סכסוך העבודה הינה בהמשך לאישור שקיבל ארגון העובדים ממוסדות ההסתדרות, שתומכת בעילת הסכסוך. "הנהלת הבנק מגלה אדישות לזכויות העובדים וגוררת רגליים במשא ומתן על הסכם שכר עדכני, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שהבנק צבר בשנים האחרונות רווחים אדירים שהגיעו בשנת 2022 לרווחי שיא העומדים על 6.5 מיליארד שקל. רווחים שהינם תוצאה ישירה של עבודה מאומצת יום אחר יום של כ-7,000 עובדי הבנק", טענו בוועד.
2 צפייה בגלריה
סניף בנק הפועלים בתל אביב
סניף בנק הפועלים בתל אביב
סניף בנק הפועלים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
עוד נכתב בהודעת ועד העובדים, כי "ההכרזה על סכסוך העבודה נובעת מדרישות בלתי סבירות מצד הנהלת הבנק לצמצום הזכויות של העובדים הקיבוציים בבנק, כוונת ההנהלה לצמצם ככל האפשר העסקה חדשה של עובדים קיבוציים ובכך לפגוע בביטחון התעסוקתי של עובדי הבנק. דרישות אלו של הנהלת הבנק באות בזמן שעובדי הבנק מתמודדים עם עומס עבודה חסר תקדים המוטל על כתפיהם, כתוצאה מיישום תוכנית קיצוצים רחבת היקף ושינויים מרחיקי לכת במצבת כוח האדם שנקטה הנהלת הבנק בשנים האחרונות".
יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים, רוני גרפונקל, טען כי "ארגון העובדים שוקד בחודשים האחרונים ללא הרף על קידום הסכם שכר הוגן ומכבד לטובת אלפי עובדי הבנק. לצערנו, למול המאמצים הכבירים מצדנו, הנהלת הבנק גוררת רגליים במשא ומתן, ועל הדרך מתכוונת לפגוע בביטחון התעסוקתי של עובדי הבנק. מדובר בזלזול חמור ובלתי נתפס כלפי כלל עובדי הבנק. לא נהסס להחריף את המאבק ולנקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו. עובדי הבנק יפעלו יחד על מנת להבטיח את זכויותיהם מול ההנהלה".
ראש חטיבת הבנקים בהסתדרות המעו"ף, עו"ד מנחם מליק, הוסיף כי "הנהלת הבנק שבה ומביאה הצעות בלתי מתקבלות על הדעת שמתעלמות לחלוטין מהרווחים העצומים אותם הציג הבנק לאחרונה ומבקשת לצמצם ולבטל תנאים וזכויות להן זכאים העובדים. לא נשלים עם התנהלות שכזו".
מהנהלת הבנק נמסר בתגובה: "בנק הפועלים גאה בעובדיו המקצוענים ומצר על החלטת ארגון העובדים להכריז על סכסוך עבודה. הנהלת הבנק מחויבת למשא ומתן מכבד ומכובד, שינוהל תוך בחינת מכלול השיקולים והאתגרים בפניהם ניצב הבנק. אנו קוראים לארגון העובדים להמשיך בתהליך המשא ומתן ולהימנע מצעדים שיפגעו בעובדי הבנק ובלקוחותיו".

נחתם הסכם קיבוצי חדש בלאומי

בתוך כך, אמש הודיעו הנהלת בנק לאומי וועד עובדי הבנק כי הצדדים חתמו על הסכם קיבוצי חדש. "בתום משא ומתן מוצלח נחתם הסכם קיבוצי חדשני ומודרני, המותאם לעידן הבנקאות הטכנולוגית", נכתב בהודעת הבנק. "ההסכם יבטיח את מסגרת העבודה בבנק בשנים הבאות. בהסכם, שאושר על ידי דירקטוריון הבנק ועל ידי מועצת העובדים, ניתן דגש על הבטחת הזכויות הסוציאליות של העובדים, תוך מתן גמישות ניהולית מוגברת לבנק, על מנת להבטיח את התאמת המודל התפעולי של הבנק לתמורות שחלות בשוק הבנקאות".
2 צפייה בגלריה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי בדימונה
(צילום: חיים הורנשטיין)
עוד נטען, כי "במסגרת ההסכם, הוחלט בין השאר על הגדלה של מכסת העובדים שהבנק רשאי להעסיק תחת ההסכם הטכנולוגי, על מנת לאפשר לבנק לבצע קפיצת מדרגה נוספת בטרנספורמציה הדיגיטלית, בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה. עוד הוסכם, כי לשם הגברת הגמישות הניהולית של הבנק, על רקע התמורות בשוק הבנקאות, הבנק יהיה רשאי להעסיק עובדים תחת ההסכם הקיבוצי, ללא מתן קביעות, לתקופה של עד 10 שנים באופן מדורג על פי ותק העובד ולא יותר משש שנים תוספת.
"ההסכם קובע מנגנון מסודר של תקציב קידומי שכר תקופתיים לעובדים לשנים הקרובות, ששיעורו מבוסס על התשואה להון של הבנק, באופן שרותם את כלל העובדים להמשך השגת תשואות גבוהות וחלוקתו תיעשה באופן דיפרנציאלי על פי הביצועים של כל עובד לשם עידוד מצוינות ותגמול מבוסס ביצועים.
"בנוסף, על מנת לרתום את העובדים מדי שנה להשגת יעדי תוכנית העבודה, בתחילת כל שנה תפרסם ההנהלה את היעדים שבהשגתם ישולם בונוס על בסיס התוצאות השנתיות. התשואה שנקבעה לתשלום מענק מלא בגין 2023 עומדת על 17%. בנוסף, ההסכם כולל שיפור תנאים נלווים וסוציאליים לאוכלוסיות שונות בבנק", נכתב בהודעה.