"נשים לא מבינות בכלכלה". "אישה יושבת ראש דירקטוריון? השתגעתם?". "מה, הצעירה הזאת היא המנהלת פה?" – כמה פעמים לאורך השנים שמענו את ההתבטאויות האלה, לעיתים אפילו מפי נשים. אז זהו, בשנים האחרונות חל שינוי עצום בחשיבה הזאת, אולם המצב עדיין אינו משביע רצון.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באוניברסיטאות רבות בעולם נערכו בשנים האחרונות מחקרים מקיפים, שהוכיחו כי נשים מוערכות ככלכלניות מעולות וכמבינות כלכלה פעמים רבות יותר מהגברים. בתפקידי מפתחי בעולם וגם בארץ כיהנו בשני העשורים האחרונים נשים רבות בתחום הכלכלי. כך מנהלות בנקים היו בארץ תקופה מסוימת יותר מאשר מנהלים גברים, וגם אישה נגידת בנק ישראל כבר הייתה לנו. כך גם כיהנו ועדיין מכהנות נשים בראש גופים כלכליים מהגדולים בעולם.
למרות כל זאת נשים רבות טוענות לא פעם, מתוך הערכה עצמית מופחתת משום מה, שעדיף שגברים ינהלו את העניינים הפיננסיים המשפחתיים, יקנו מניות או ימכרו את הבית. לכך אין שום סיבה אמיתית או מוצדקת, אבל זה פשוט משהו שהשתרש. לא אחת נראים המלצרים והמלצריות במסעדה מניחים את החשבון בסיומה של הארוחה לפני הגבר. וזה אפילו די מעליב, תתפלאו – גם את הגברים.

"נשים נצמדות לאסטרטגיה ולתוכנית שבחרו"

נגה לבציון־נדן, מנכ"לית בית ההשקעות ווליו בריבוע להשקעות אחראיות ומייסדת גרין איי, חברה המייעצת לגופים מוסדיים בהשקעות, מדווחת לנו על מחקר שגילה, כי 61% מהנשים מעדיפות לדבר אפילו על המוות יותר מאשר על כסף. סקר אחר הראה ששתיים מכל שלוש נשים טוענות שאין להם שום ידע ומידע על נתונים פיננסיים.
נגה לבציון־נדן,מנכ"לית בית ההשקעות ווליו בריבוע ומייסדת גרין איינגה לבציון־נדן,מנכ"לית בית ההשקעות ווליו בריבוע ומייסדת גרין אייצילום: ענת אורן
אם כך, אין זה פלא שמחקר מספטמבר אשתקד מראה שכ־12% בלבד ממנהלות ההשקעות בעולם הן נשים, וכשמסתכלים על כמות הכסף שמנוהל על ידן, האחוזים מדאיגים עוד יותר: רק בין 1.5% ל־3% מהנכסים בארה"ב מנוהלים בידי נשים. הדבר מגוחך במיוחד לאור העובדה שבשנים הקרובות קרוב לחצי מהנכסים בארה"ב יעברו לבעלותן של נשים.
לבציון־נדן מציינת, כי נשים מעדיפות להתרחק מתחום ההשקעות מסיבות שונות. ברם, הבעיה העיקרית היא שנשים הוציאו את עצמן מהמשחק בזמן שהשקעות משפיעות, למעשה, על חיינו ועל חיי ילדינו הרבה יותר מתחומים אחרים שנשים מעורבות בהם.
למרות המצב הקיים, שבו נשים נמנעות לרוב מלהיות מעורבות בהשקעות, כאשר הן מחליטות לנהל השקעות, מתברר שהן משיאות רווחים גבוהים יותר מגברים. מנתוני מחקר של חברת Fidelity שהתפרסם בשנת 2021 עולה, שבעשור האחרון הנשים הצליחו להשיג תשואה הגבוהה ב־0.4% מאשר מנהלי השקעות ממין זכר.
יש לכך מספר השערות: נשים מוכרות וקונות בדחיפות נמוכה יותר - בדומה לאופן שגברים מזפזפים בין הערוצים במהירות, בעוד נשים נוטות להיצמד לערוץ טלוויזיה מסוים. בתי השקעות כגון Vanguard מדווחים שנשים קונות ומוכרות מניות בערך כמחצית ממשקיעים גברים. כלומר נשים מאמצות יותר את האסטרטגיה של "קנה והחזק", שעל־פי מחקרים, מניבה לאורך זמן תשואה עודפת.
בנוסף נשים פחות בטוחות בעצמן, מה שגורם להן לבדוק את עצמן ולפיכך הן בודקות ומקשיבות יותר. נשים בבסיסן שונאות סיכונים, ולכן פורטפוליו ההשקעות שלהן מגוון ומאוזן יותר. שנאת הסיכון שלהן גורמת להן להשקיע בסוגי מוצרים שונים. ומה שמעניין במיוחד אצל נשים, הוא שהן נצמדות לאסטרטגיה ולתוכנית שהן קבעו. נשים לומדות, קובעות תוכנית ונצמדות אליה. כך למשל ב־National Financial מצאו שרק 8% מהנשים הנזילו את קרנות הפנסיה שלהן לעומת 15% מהגברים.
לבציון־נדן ציינה, כי הגישות האלה של נשים בהשקעות מתאימות מאוד גם לתפיסה של השקעות אחראיות. ההסתכלות ההוליסטית של נשים בכלל מאפשרת להן הבנה רחבה יותר, לפיה כדי להשקיע ולבחור נכון את החברות, לא מספיק לבחון את ההכנסות של החברה, רמת המינוף או כמות המכירות. חשוב לא פחות לבחון את היחס לעובדים ואת שימור העובדים של החברה, ניהול אפקטיבי של צריכת האנרגיה, דירקטוריון מאוזן ויחסי החברה עם הספקים שלה. כל אלה מעצבים את האופן שבו העתיד המשותף שלנו ייראה.
אם לוקחים בחשבון את כל המרכיבים הסביבתיים, החברתיים והממשל התאגידי יחד עם ההיבטים הפיננסיים, ניתן להקטין את החשיפה לסיכונים ולהגדיל את פוטנציאל ניצול ההזדמנויות.
"לו רק נשים היו סומכות על היכולות שלהן להסתכל בצורה מורכבת ועמוקה על דברים, ושהן לא יכולות להרשות לעצמן לוותר על מעורבותן בהשקעות, הן גם היו משיגות תשואות יפות, וגם על הדרך מייצרות לילדים שלנו עולם טוב יותר", אומרת מנכ"לית בית ההשקעות ווליו בריבוע.

28% מהמשקיעות בקרנות נאמנות הן נשים

נתוני חברת הפינטק פייר מגלים, כי שליש ממשקיעות הריטייל בקרנות הנאמנות הן כיום נשים; ברמה הארצית: רוב המשקיעות בקרנות נאמנות (61%) נמצאות מחוץ לגוש דן; בדירוג הערים: תל אביב מובילה ודולקת אחריה ירושלים.
פייר, פלטפורמה להפצה מקוונת של קרנות נאמנות המתאפיינת במשקיעי ריטייל, פילחה למעשה את פעילות הנשים בפלטפורמה. מהנתונים עולה, כי 28% מהמשקיעות בקרנות נאמנות הן נשים, בדומה להיקף הנכסים המנוהל על ידן מסך היקף הנכסים המנוהל בפלטפורמת ההשקעות: כ־29% מנכסי קרנות הנאמנות המנוהלות באתר.
בניתוח נתוני הנשים עולה, כי גיל הנשים המשקיעות בקרנות נאמנות נמצא רובו ככולו בטווח שבין43-27 . זאת ביחס לגברים המשקיעים בקרנות נאמנות, שרובם נמצאים בטווח הגילאים שבין 51-20. כלומר אנחנו מזהים אצל הנשים הצטרפות קצת מאוחרת להשקעות בקרנות נאמנות ביחס לגברים.
נתון מעניין מעלה, שמרבית הנשים המשקיעות בקרנות נאמנות, נמצאות מחוץ לגוש דן - 62% מהן. בחלוקה לערים, תל אביב נהנית ממספר המשקיעות הנשים הגדול ביותר בקרנות נאמנות עם 15.8% מהלקוחות. ירושלים דולקת אחריה עם נתון מרשים של 8.4% מהמשקיעות, ואחריהן נמצאות גבעתיים, באר שבע וחיפה עם מספר משקיעות דומה (3.7%-3.3%).
אלעד שפר מנכ"ל פייר, חברת פינטק להפצה מקוונת של קרנות נאמנותאלעד שפר מנכ"ל פייר, חברת פינטק להפצה מקוונת של קרנות נאמנותצילום: אילן ספירא
אלעד שפר, מנכ״ל פייר, מסביר: ״נהוג לחשוב שקהל היעד של השקעה עצמאית הוא, לרוב, גברים צעירים, מבוססים יותר, עם זיקה טכנולוגית כלשהי. מנתוני פלטפורמת פייר עולה, כי ניתן לראות שיש לא מעט נשים, צעירות יחסית, בעיקר מחוץ לאזור גוש דן. הנתונים מעידים שהנגשת השקעות עשויה להרחיב את המעגלים המשתתפים בניהול השקעות עצמאיות בקרנות נאמנות״.

מודעות, מעקב והיכרות עם נכסי המשפחה

אז מהי הדרך להתנהלות כלכלית נכונה?
"התנהלות נכונה מתחילה בראש ובראשונה במודעות, מעקב והיכרות עם הנכסים הפיננסיים המשפחתיים", אומרת רו"ח רעיה קידר, LLM, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון בישראל.
רו"ח רעיה קידר LLM, סגנית נשיא לשכת רואי החשבוןרו"ח רעיה קידר LLM, סגנית נשיא לשכת רואי החשבוןצילום: נועם קידר
לדבריה, בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של נשים מודעות, שעוקבות ואף מנהלות את הנכסים הפיננסיים המשפחתיים. נראה, כי הרתיעה של נשים רבות מתחום זה, תוך הסתמכות על בן הזוג, הולכת ופוחתת. אין כלל ספק, כי העובדה שנשים רבות פיתחו עצמאית כלכלית, וכן ניהול משק בית יחידני הוא כבר עניין שבשגרה, תרמו רבות להכרה של הנשים בחשיבות הנושא.
להלן ההמלצות של סגנית נשיא לשכת רואי החשבון להתנהלות כלכלית נבונה בקרב נשים:
ריכוז והיכרות מעמיקה של כל הנכסים המשפחתיים – חשבונות בנק, פנסיה, קרנות השתלמות, תיקי השקעות, ביטוחים, נדל"ן, השקעות בחברות וקרנות ועוד. ההיכרות המומלצת היא הן ברמת מידע מלא על החשבונות והיתרות והן ניתוח התשואות והיקף הסיכונים. כיום קיימים מקורות רבים ברשת, ומומלץ להיעזר בהם בעת ביצוע בדיקות אלו, כגון: המסלקה הפנסיונית, הר הכסף, הר הביטוח, גמל נט, דירוג אשראי אישי, אזור אישי ממשלתי וכן גישה דיגיטלית לחשבונות בנק וקופות.
מעקב שוטף אחר התנועות בחשבונות השונים, בדגש על חשבון העו"ש וכרטיסי האשראי. קיימות אפליקציות שונות בשוק, המאפשרות ביצוע מעקב יעיל, תוך סנכרון וריכוז נתוני החשבונות השונים.
ניהול תקציב הבית ומעקב אחר ההוצאות וההכנסות – ניהול התקציב כולל בחינת צורכי משק הבית, השוואת מחירים והתאמת הוצאות משק הבית להכנסות. מומלץ לבצע מעקב לפחות אחת לחודש.
בדיקת עמלות וריביות בחשבונות השונים, לרבות חשבונות בנק, קופות גמל ופנסיה, תיק ניירות ערך, הלוואות, משכנתה וכדומה. כדאי ורצוי לנהל מו"מ עם הגופים השונים לגבי גובה הריבית והעמלות לפחות אחת לשנה. בתקופה זו מומלץ לבחון את גובה הריבית בפקדונות ובתוכניות חיסכון ותיקות; ייתכן שהריבית אינה מותאמת לשיעורי הריבית הגבוהים השוק.
בדיקת תיק פנסיוני/ביטוחי – מומלץ לבחון את התיק הפנסיוני והביטוחי בסיוע איש מקצוע מתאים, לוודא התאמתו לצורכי האישה והמשפחה, לרבות מידת הסיכון ביחס לרצוי.
הרחבה ההשכלה הפיננסית – השקעה בהרחבת הידע. בשוק כיום קיים מידע רב, שחלקו אף ממוקד לנשים בלבד, כגון: קורסים, ספרים, עיתונים כלכליים, פודקאסטים העוסקים בהשקעות, שוק ההון, מט"ח, נדל"ן וכיוב'.
הקפדה על חיסכון חודשי קבוע – למרות הקושי לחסוך, ודאי בתקופה של יוקר מחיה גבוה, חשוב להגדיר סכום חיסכון להפקדה, באמצעות הוראת קבע חודשית קבועה, באופן שיאפשר התפתחות כלכלית הדרגתית קבועה.

5 המלצות לכניסה נכונה להשקעות במניות

לרגל יום האישה, ליאת רוטר, מנהלת מערך ניירות ערך ויעוץ ההשקעות בבנק יהב, מביאה בפנינו חמש המלצות לכניסה נכונה להשקעות במניות הבורסה.
העידן המודרני, לדבריה, מאופיין בחתירה לשוויוניות, החל ממטלות הבית, דרך שוק התעסוקה, ההשכלה ועוד. "ככל שחולפות השנים, אנו רואות מגמה ברוכה של נוכחות נשית גדלה ועולה במגזרים השונים בחברה הישראלית", אומרת רוטר. גם בשוק ההון מגמה זאת קיימת, אך קצב הגידול בנוכחות נשים בשוק ההון נמוך יותר ביחס לתחומים אחרים. אחת הסיבות לכך היא ש"שוק ההון עדיין נתפס כתחום גברי, שדורש ידע רב וניסיון, ועלול לגרום לחלקנו לחוש אי נוחות. אני מאמינה שבכוחנו לשנות את זה.
ליאת רוטר מנהלת מערך ניירות ערך וייעוץ השקעות, בנק יהבליאת רוטר מנהלת מערך ניירות ערך וייעוץ השקעות, בנק יהבצילום: באדיבות בנק יהב
רוטר מבהירה, כי "אנחנו כבר מושקעות באופן פסיבי בשוק ההון – דרך קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. השקעה נכונה בשוק ההון עשויה להניב לכן רווחים נאים, ולכן לא צריך לחשוש גם מאפיקי השקעה אקטיביים ולהגביר את הנוכחות הנשית בשוק".

להלן חמישה צעדים פשוטים, שיעזרו לכן להתחיל בתהליך:

להכיר את מושגי יסוד: לפני הכול חשוב להכיר את מושגי היסוד ולרכוש הבנה בסיסית בתחום. קיימים אינספור מקורות מידע שמהם ניתן ללמוד מהי מניה, מה ההבדל בין קרן כספית לתעודת סל ועוד מושגים מקצועיים.
להחליט כמה נרצה להשקיע: נקודת נוספת היא להגדיר מראש כמה אנחנו מוכנות לסכן מתוך הכסף שלנו. למשל האם לסכן 5% כדי להשיג רווח גבוה מפיקדון משתלם? האם כאשר נסתכל על חשבון ההשקעות ונראה ירידה מסוימת בשווי התיק, האם יהיה זה סיכון דרמטי בטווח הארוך?
זה לא הכול או לא כלום: אפשר לשלב בין העולמות: למשל להחליט שאת מרב הכסף נשאיר באפיק סולידי, כגון פיקדון בבנק, ואת היתר נשקיע בשוק ההון.
זה כמובן אינו אומר שבכך שהשקענו את כספנו בשוק ההון, לקחנו את כל חסכונותינו ואת ההון שצברנו כל חיינו ויצאנו "לשחק" בבורסה. במקרה כזה נשכיל, אם נבצע פיזור מחושב של ההשקעה. אם נמשיך לפי הדוגמה שנתנו, במצב שבו 95% מההון שלנו נמצא באפיק סולידי, נוכל להפנות את היתרה להשקעה ברמת סיכון בינונית או גבוהה המתאימה לנו.
לא לקפוץ למים הכי עמוקים: משיצאנו לדרך, ייתכן שיהיה נכון עבורנו לבחור באגרות חוב או במניות יציבות של חברות גדולות במשק, שיקנו לנו תחושת ביטחון בצעדינו הראשונים.
בנוסף ישנן קרנות נאמנות המבצעות עבורנו את הליך רכישת המניות, כך שכל שנותר לנו הוא למצוא את הקרן המתאימה לרמת הסיכון שלנו. למשל במקום לרכוש מניות מכל החברות הנסחרות במדד ת"א 35, נוכל לרכוש קרן נאמנות שמחזיקה במניות אלו בעצמה.
אורך רוח: כמו בכל דבר בחיים, בהשקעה בשוק ההון צריך לגלות אורך רוח, וביתר שאת כאשר הרוחות סוערות והמניות בבורסות אינן יציבות בהכרח.
חשוב להבין ולזכור את כלל האצבע – בעולם ההשקעות מה שיורד בדרך כלל בטווח הארוך גם יחזור לעלות. דבר זה נכון שבעתיים, כאשר מדובר בהשקעות מפוזרות בסלי מדדים, כמו מדד ת"א 125 ו־S&P 500.
אם ברצוננו לשמור על רמת סיכון נמוכה, נשמור על אסטרטגיית ההשקעה, ולא נבצע פעולות פזיזות העלולות לגרום להפסד או לרווח קטן מהמתוכנן.

ההטבות שנשים זכאיות להן מקרן הסיוע החדשה למילואים:

ביקשנו ממנהלי קרן הסיוע החדשה למשרתי המילואים, שהוקמה בחודש נובמבר, שבועות ספורים לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", מידע על מה שיכולה אישה לקבל מהקרן, שמטרתה לסייע ולתת מענה כלכלי למשרתות ומשרתי המילואים, לבני/בנות זוגם ולמשפחותיהם. מדיניות הקרן משתנה ומתעצבת לאור השיח עם המשרתים וסוג הפניות המתקבלות.
הקרן מאפשרת פתיחת פנייה על ידי בת/בן הזוג באופן ישיר וללא חסימות בירוקרטיות. כמו כן קיימים מגוון מענים לבני/ות זוג של משרתי מילואים ובני משפחותיהם.
אובדן הכנסה:
1. אובדן הכנסה של בן/בת זוג שכיר/ה – ניתן לקבל סיוע בהתאם לגובה הנזק ועד לתקרה של 10,000 שקל לחודש.
2. אובדן הכנסה של בן/בת זוג עצמאי/ת – נבחנת באופן דומה למשרת מילואים עצמאי.
3. ניתן לקבל מענק חד־פעמי בסך 4,500 שקל לבן/ בת זוג שאינם עובדים.
4. אפשר לזכות במענק חד־פעמי בסך 10,700 שקל על הארכת חופשת לידה.
כלכלת הבית:
1. סיוע בטיפול בילדים – תשלום פיצוי בגין שמרטף (בייביסיטר) עד לסכום של 3,000 שקל בחודש, בניכוי מענקי משפחה.
2. סיוע בטיפול בבעלי חיים – פנסיון/דוגי סיטר עד 100 שקל ליום, בניכוי מענקי הוצאות אישיות.
3. סיוע בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, תשלום פיצוי בגין מטפלת – בחינה פרטנית במסגרת ועדת חריגים.
4. מתן פיצוי תשלום על בעלי מקצוע לתקלות בית שוטפות – עד 500 שקל למשפחה.
5. סיוע כלכלי מיוחד עד 2,000 שקל.
6. בני/ות זוג לשעבר – פיצוי בגין אי מימוש הסדרי ראייה, בהתאם להסכם הגירושין או הסכם אחר שנחתם בין הצדדים.
7. טיפול רגשי – עד 1,500 שקל.
8. ביטול חופשות וטיסות – פיצוי על כלל מרכיבי החופשה/הטיסה, שלא נוצלו בשל היעדרות המשרתים, שקיבלו למשל צו 8.

נקודות הזיכוי והטבות המס לנשים

נשים נהנות מנקודות זיכוי לצורכי מס, אשר משמעותן הפחתת חבות המס על הכנסותיהן. ביקשנו מרו"ח רעיה קידר, סגנית נשיא לשכת רו"ח, שתפרט את סוגי נקודות הזיכוי, מתוך ידיעה שנשים רבות כלל אינן מודעות לחלקן.
נקודת זיכוי אחת לשנה שווה בשנת 2024 סכום של 2,904 שקל, משמע 242 שקל לחודש, כך שחיסכון המס הינו בגובה סכום זה כפול כמות נקודות הזיכוי שהאישה זכאית להן.
חשוב מאוד לעקוב אחר תלושי השכר או הדוח השנתי המוגש למס הכנסה, ולוודא ניצול של מלוא נקודות הזיכוי.
כל אישה תושבת ישראל זכאית לסך של 2.75 נקודות זיכוי. זאת לעומת 2.25 נקודות זיכוי שלהן זכאי גבר, משמע תוספת של 0.5 נקודת זיכוי לאישה.
אם לילדים עד גיל 18 זכאית לנקודות זיכוי נוספות:
בשנת הלידה – 1.5 נקודות, החל מגיל שנה ועד חמש – 2.5 נקודות, החל מגיל שש ועד 17 – 2 נקודות, ובשנה שבה מלאו לילד 18 – 0.5 הנקודה.
בשנת הלידה קיימת אפשרות לנייד נקודת זיכוי אחת לשנה שלאחריה, באופן שבשנה העוקבת יתקבל זיכוי עבור 3.5 נקודות. במקרים רבים הניוד מאפשר לנשים, שהכנסתן בשנת הלידה נמוכה, להפחית את חבות המס. יש לשים לב, שאין מדובר בהליך אוטומטי, ויש להשלים טופס ייעודי לשם כך.
החל משנת 2022 התווספה האפשרות לנשים לפרוס את דמי הלידה, באופן שהמיסוי על ההכנסה יחושב לפי התקופה שבגינה שולמו דמי הלידה, ולא לפי מועד קבלת התשלום בפועל. רו"ח קידר מציינת, כי כדאי וחשוב לערוך סימולציית מס, ולבחור את החלופה המתאימה ביותר. גם כאן יש להשלים מסמכים מתאימים.
אישה, שהינה חד־הורית, גרושה או אלמנה ומגדלת את הילדים, זכאית לנקודת זיכוי אחת נוספת עד גיל 18 של אחרון הילדים.
אימהות לילדים עם מוגבלויות, לדוגמה לקויות למידה, זכאיות במקרים רבים ל־2 נקודות זיכוי נוספות. שימו לב, כי קיימת אפשרות גם לאבות ליהנות מנקודות זיכוי אלו, ולרוב כדאי לנצלן אצל בעל ההכנסה הגבוהה מבין בני הזוג.
בנוסף אישה שנקבעה לה נכות בשיעור של 90% ומעלה לתקופה של 184 ימים, זכאית לפטור ממס עד לתקרת הפטור הקבועה בחוק.
נקודות זיכוי נוספות ניתנות לחיילות משוחררות או למסיימות שירות לאומי, סיום תואר ראשון או מתקדם, סיום לימודי תעודה ועוד.
אישה המתגוררת ביישוב ספר הזכאי להטבת מס, תוכל לקבל החזר מס נוסף, בהתאם לאחוז הזיכוי שנקבע ליישוב.
מומלץ לעובדת שכירה לוודא השלמת טופס 101 באופן תקין, על כל פרטיו, כדי להגדיל את הסיכוי לניצול מרבי של הטבות המס. אם לא נוצלו מלוא ההטבות, ניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס לתקופה רטרואקטיבית של שש שנים לשכירות וגם לעצמאיות.