המשבר הכלכלי לא פוסח גם על חברות האופנה הגדולות בעולם: H&M הודיעה שהחלה לפטר עובדים, כשהיא מנסה לחסוך 2 מיליארד קרונות שבדיות (190 מיליון דולר) בשנה. הכוונה של H&M היא לפטר כ-1,500 עובדים, רובם בשבדיה, כך לפי הודעתה.
החברה, שנחשבת לקמעונאית האופנה השנייה הכי גדולה בעולם, מתכוונת לצמצם בעיקר את צוותי הבק-אופיס שלה, ופחות את המוכרים בחנויות. לטענתה, היא סובלת מהאינפלציה שמזנקת בעולם בעקבות המלחמה באוקראינה, שגורמת לה להפסדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
H&M. Фото: Tanak Dusun/Shutterstock
H&M. Фото: Tanak Dusun/Shutterstock
(Фото: Tanak Dusun/Shutterstock)
הקיצוצים בחברה, שמעסיקה כ-155 אלף עובדים בעולם, היא חלק מתוכנית התייעלות עליה הכריזה כבר בספטמבר בכדי לחסוך את אותם 190 מיליון דולר בשנה. "מדובר בסימפטום לבעיות שעומדות בפני מגזר קמעונאות האופנה", אמרה סוזנה סטריטר, אנליסטית בכירה ב-Hargreaves Lansdown. סטריטר אף ציינה את אחת הבעיות המרכזיות של חברות קמעונאות האופנה הגדולות: "השארת האורות והחימום דולקים בחנויות עצומות, הופכות להיות לא משתלמות לאור התנודתיות במחירי החשמל והאנרגיה".
בספטמבר האחרון דיווחה H&M על מכירות נמוכות בהרבה מהצפי שלה לרבעון השלישי של שנת 2022, כאשר הצרכנים מהדקים את החגורה לאור האינפלציה בעולם, כשבמקביל היא מתקשה בתחרות שלה מול יריבתה הגדולה ביותר, זארה. כמו כן, החברה השבדית מתקשה גם בתחרות מצד יריבים זולים יותר ומותגי אונליין. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא קמעונאית האופנה האהובה כל כך על הישראלים בחופשות בחו"ל, Primark, שהודיעה על תוכנית להוספת 1,800 משרות בספרד ובבריטניה עם התרחבות הרשת.
H&M הסבירה שהחיסכון מהקיצוצים יבוא לידי ביטוי רק במחצית השנייה של השנה הבאה, וכי המהלך יעלה כ-800 מיליון קרונות שבדיות (76 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של השנה. "אנחנו מבצעים שינויים גדולים, וכל תעשיית הקמעונאות מתמודדת עם הרבה אתגרים", אמר אחראי הקשר עם המשקיעים בחברה, נילס וינג', לסוכנות הידיעות רויטרס. "ברור שברגע שהצרכנים משלמים יותר על מוצרי מזון, אנרגיה וכו', יש להם פחות על מה לבזבז".

הפסידה 300 מיליון דולר ברבעון - ותפטר 1,250 עובדים

חברת שליחויות האוכל האמריקנית DoorDash הודיעה גם היא על צמצום כוח האדם שלה, כשבכוונתה לפטר 1,250 עובדים או 6% מכוח האדם הכולל שלה, זאת בניסיון להתמודד עם ההאטה בביקושים למשלוחים והתייקרויות העלויות השונות. לחברה האמריקנית, לה שותפויות עם חברות משלוחים אחרות, יש כיום כ-20 אלף עובדים.
במהלך תקופת הקורונה, החברה יצאה במבצעי גיוס כוח אדם גדולים לאור הביקוש הרב שהיה למשלוחים בזמן שאנשים נתקעו בבית בסגרים. אולם כעת, בעקבות האינפלציה, כמות המשלוחים ירדה בצורה משמעותית והותירה את DoorDash עם עלויות גבוהות של כוח אדם.
2 צפייה בגלריה
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
(צילום: AP)
"לא ניהלנו נכון את מצבת העובדים שלנו. האחריות היא שלי. כתוצאה מכך הוצאות התפעול גדלו במהירות", אמר המנכ"ל טוני צ'ו, במכתב שפורסם באתר החברה. "בהתחשב במהירות בה גייסנו עובדים, הוצאות התפעול שלנו - אם יישארו ללא שינוי - ימשיכו לעלות על ההכנסות שלנו".
צ'ו הוסיף כי למרות שהחברה הייתה עמידה יותר בהשוואות לחברות סחר אלקטרוני אחרות, הפחתת הוצאות תפעוליות שאינן קשורות לכוח אדם "לא תסגור את הפער". אחרי ההודעה, מניית החברה, שירדה ב-64% השנה, זינקה ב-5%.
מוקדם יותר החודש דיווחה DoorDash על הפסד רבעוני גדול מהצפוי של 295 מיליון דולר, מה שהעלה שאלות בנוגע לסיכויי הצמיחה של חברות משלוחים לאור פתיחת הכלכלות מחדש עם סיום מגפת הקורונה. בדומה ל-DoorDash, גם חברת שליחויות המזון הבריטית Deliveroo הודיעה בסוף אוקטובר כי הצמיחה במכירות שלה תהיה בקצה התחתון של התחזיות הקודמות שלה.