משבר יוקר המחיה באחת המדינות הגדולות בעולם נמשך: שיעור האינפלציה בארגנטינה הגיע לרמתו הגבוהה ביותר מזה 32 שנים - ועומד על קצב שנתי של 124.4%. המחירים הגבוהים, שטיפסו יותר מהצפוי, מאלצים את האזרחים לחפש עוד ועוד אופציות זולות ולרדת ברמת החיים שלהם לאור המצב.
שיעור האינפלציה החודשי בארגנטינה זינק ב-12.4%, נתון נדיר בפני עצמו, אפילו אם הוא היה שנתי ולא חודשי. הדבר גורם לכך שכ-40% מתושבי ארגנטינה נמצאים מתחת לקו העוני, והכעס על הפוליטיקאים גובר לקראת הבחירות בחודש הבא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
תושבים בארגנטינה מחפשים אוכל בפחים
תושבים בארגנטינה מחפשים אוכל בפחים
תושבים בארגנטינה מחפשים אוכל בפחים
(צילום: AP)
"זה כל כך קשה. כל יום המחירים עולים קצת. אתה במרוץ נגד השעון, לחפש ולחפש. אתה קונה את מה שיותר זול בחנות אחת, והולך לחנות הבאה לחפש משהו אחר זול", מספרת לורה סליס, שמתגוררת באחד הפרברים של בואנוס איירס.
בעלה, פרננדו קבררה, הגיע יחד איתה כשבידו מחשבון והוא משווה בין מחירי הפירות והירקות. "בדרך הזו אנחנו מנסים לנצח את האינפלציה, או לפחות להתחרות בה", הוא מציין.
אגב, בבנק המרכזי של ארגנטינה מעריכים שבסוף שנת 2023 האינפלציה במדינה אף תעלה עוד יותר ותגיע ל-169%. מדובר בעלייה חדה מאוד מההערכה הקודמת של הבנק, שדיברה על אינפלציה של 141%. הצפי של הבנק הוא לאינפלציה חודשית של 12% בספטמבר ו-9.1% באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד המשבר הכלכלי בארגנטינה
מחאה נגד המשבר הכלכלי בארגנטינה
תמונתו של חאבייר מיליי, כלכלן ליברטריאן המתמודד לנשיאות ארגנטינה, על שטר של דולר
(צילום: AP)
ארגנטינה נמצאת במעגל של משברים כלכליים, אם זה הפיחות במטבע המקומי, הפסו (דולר אחד שווה 350 פסו), יתרות שליליות של הבנק המרכזי, כלכלה מדשדשת עקב הבצורת שפוגעת בחקלאות, וכאמור, האינפלציה התלת-ספרתית.
בעלי עסקים, שבעצמם מתמודדים עם עליות מחירים סיטונאיים, סובלים בשל כך ממחסור במוצרים. הקצב מרסלו קפוביאנקו חושש שייאלץ לסגור את עסקיו ושוקל להגר לחו"ל. הוא מציג את מחירי הבשר אצלו בדולרים, המטבע שרבים במדינה מעדיפים להשתמש בו לאור הפיחות המתמיד בפסו.
"זה דרמטי, אנחנו לא יודעים איך נשלם את שכר הדירה, איך נשלם את החשמל", אומר קפוביאנקו. "אנשים כועסים ויש להם את כל הזכות לכעוס כי הם לא יכולים להרשות לעצמם אפילו לקנות קילו בשר".