האם דירוג האשראי של מדינת ישראל יירד היום בלילה לראשונה בהיסטוריה? במערכת הכלכלית קיים מתח לקראת פרסום החלטת דירוג האשראי של חברת מודי'ס היום לקראת חצות.
לפני כשלושה שבועות פורסם ב-ynet לראשונה כי מוד'יס מתכוונת להוריד בזמן הקרוב את דירוג האשראי של ישראל וכי היא צפויה להוציא דוח מיוחד ושלילי שיכלול ביקורת על אופן טיפול הממשלה בגירעון הגדול מאוד בתקציב המדינה, ויציף את חשש מגידול החוב של ישראל מכ-60% לכ-68% מהתוצר בתוך זמן קצר. זאת, בשל הפעולות הבלתי מספיקות של ממשלת ישראל לצמצום הגירעון ובשל חשש משמעותי מיציאה רחבה של חברות מובילות מישראל.
בימים האחרונים ניסו בכירים במשרדי ראש הממשלה והאוצר לשכנע בשיחות אישיות את כלכלני מוד'יס שלא להפחית את הדירוג וטענו כי למרות המלחמה כלכלת ישראל יציבה ונעשו התאמות בתקציב המדינה כדי למנוע זליגה לגירעון בלתי מבוקר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
(צילום: רויטרס)
לטענת הבכירים, בהם שר האוצר וארבעה אנשים מהמשרד, הגירעון הגדול הצפוי השנה בתקציב, 6.6%, הוא זמני ויחס החוב לתוצר שיגדל השנה מ-59% ל-68% יקטן שוב בשנים הבאות. זאת גם כיוון שהממשלה כבר גיבשה צעדים לייצוב הגירעון בתקציב לשנה הבאה, בין השאר בהעלאת המע"מ ל-18% בינואר 2025, העלאת מס הבריאות בשיעור של 0.15% והעלאות מיסים נוספות שנבחנות כמו מס הנסועה לרכבים חשמליים והטלת מס גודש בכניסות לת"א (תוכנית שנדחתה לפי שעה).
כיום דירוג האשראי של חברת מודי'ס לישראל עומד על A1, כאשר בממוצע הדירוגים של שלוש חברות הדירוג הגדולות ישראל מצויה סביב המקום ה-20 בעולם.
לחברת מודי'ס יש למעשה ארבע אפשרויות הפעם: לא לגעת כלל בדירוג ורק להזהיר את ישראל מפני העתיד, לאחר שלדירוג האשראי של ישראל כבר הכניסה החברה בהחלטתה הקודמת אזהרה של "אופק שלילי". אפשרות נוספת היא הורדת תחזית הדירוג לשלילי, מצב שנחשב לטוב מבחינתה של ישראל לאור הנסיבות בעת המלחמה. האפשרות השלישית שממנה חוששים - הורדת הדירוג ל-A2. והאפשרות הרביעית והגרועה מכולן - הורדת דירוג ל-A2 ובנוסף הורדת תחזית הדירוג לשלילית, כלומר אפשרות להורדת דירוג נוספת בעתיד.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
הורדת דירוג האשראי צפויה לגרום לעלייה בריבית שגובים בעולם על הלוואות שמדינת ישראל וחברות ישראליות נוטלות. העלאת ריבית כזאת תזלוג מיידית גם לריבית שנוטלים משקי הבית. השפעות רעות נוספות שצפויות בימים הקרובים, אם הדירוג אכן יופחת הפעם, הן ירידות שערים, כנראה זמניות, בבורסה בת"א והיחלשות, ייתכן שגם משמעותית לטווח הקרוב של השקל מול המטבעות הזרים.
גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet כי קיים חשש רציני שדירוגה של ישראל יופחת הפעם "למרות שאין הצדקה אמיתית לכך כי המשק הישראלי יציב". בחברת הדירוג יודעים שהמשק הישראלי יציב למרות המלחמה, אך הסיבה היחידה שמודי'ס עלולה להפחית את הדירוג כעת היא עלייה ברמת הסיכון למשק וחשש מהתארכות המלחמה בעזה, ואפשרות של התרחבותה גם למלחמה איזורית, בעיקר בגבול הצפון ועם מדינות ערביות נוספות, כמו החות'ים בתימן.
פורסם לראשונה: 12:47, 08.02.24