שנתיים של לחימה, חוסר יציבות וביטחון כלכלי מעורער השאירו רבים עם חשבון בנק מתוח עד הקצה. מחירי המזון, החשמל והדיור מטפסים בעקביות, המשכורות נשארות הרבה מאחור – והצרכנים נאלצים ללמוד מחדש איך לקנות, לטייל ולחוות. לצד הקושי ובמקביל לזינוק הטכנולוגי, נולד מודל של צרכנות חכמה חדשה - אנשים שמנהלים בפועל את הכסף שלהם, יודעים להשוות מחירים, למצות מועדוני צרכנות, כרטיסי אשראי וקהילות דילים, ומצליחים לחסוך אלפי שקלים בשנה בלי לוותר על הנאות החיים.
מועדוני צרכנות: כוחה של הקבוצה
לעומת מועדון לקוחות שמפעילות רשתות רבות, מועדון צרכנות פועל כגוף חיצוני, שמציע מגוון רחב של הטבות בעסקים, לעיתים תמורת דמי חבר חודשיים. חברי המועדון - הפועלים כקבוצה גדולה - מצליחים להשיג תנאים טובים מאלו של צרכן בודד. בתי העסק מצידם מציעים הטבות, מבצעים והנחות על מוצרים ושירותים, ורבים פועלים בשיתוף חברות האשראי ומציעים כרטיסים ייעודיים למימוש ההטבות, בדרך כלל באמצעות הרשמה באתר של מועדון הצרכנות. בישראל פועלים כמה עשרות מועדוני צרכנות, דוגמת "חבר" לכוחות הביטחון, "אשמורת" למורים, "הייטקזון" ו"הוט" להייטקיסטים, "שלך" לעובדי השלטון המקומי ועוד.
ישנם גם מועדוני צרכנות הפתוחים לכל מי שמעוניין בתמורה לדמי חבר או למנוי. כך למשל "ביחד בשבילך" פועל כמועדון צרכנות מסובסד לחברי/ות ההסתדרות, עם מגוון רחב של הטבות והנחות משמעותיות בתחומי מזון, פנאי, תיירות, בריאות, רכב, לימודים ועוד. יש אפשרות להלוואה בתנאים נוחים, מבצעי 1+1 ועוד, וזאת באמצעות כרטיס אשראי ייעודי בשיתוף MAX, ללא דמי כרטיס. הכרטיס מאפשר ליטול הלוואה עד 7,000 שקל בריבית פריים מינוס 0.7%, מסגרת אשראי נוספת, מבצעי 1+1 ותוכנית פינוקים. הרכישות מתבצעות דרך אתר או אפליקציה.
"מועדון צרכנות הוא כלי חברתי ראשון במעלה, ומועדון טוב הוא כזה שמקשיב לחברים שלו ומתאים את עצמו למציאות, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים", מסביר איל קרוליצקי, מנכ"ל מועדון "ביחד בשבילך", לדבריו, בשנה האחרונה ניכר שינוי ברור בהתנהגות הצרכנית – "הלקוחות נהיים זהירים ומתוכננים יותר, משווים מחירים ומחפשים תמורה מקסימלית לכל שקל. בנוסף חלה העברה של תקציבים לקטגוריות חיוניות - מזון, בריאות וצריכה לבית, על חשבון קטגוריות פרימיום ופנאי. במקביל הצרכן הישראלי דיגיטלי מתמיד - עלייה ברכישות אונליין, שימוש גדל באפליקציות ובארנקים דיגיטליים והסתמכות גבוהה על ביקורות וחוויות של צרכנים אחרים".
האם ניכרת עלייה בשימוש בהטבות מועדון הצרכנות? ובאילו קטגוריות במיוחד?
"בהחלט. ההטבות הופכות לכלי שמאפשר לשמור על רמת חיים, והצרכנים מחפשים כלים שיאפשרו להם חיסכון אמיתי. הקטגוריות החמות כיום הן מזון ומוצרי צריכה לבית, לצד בידור ופנאי נגיש – סרטים, הופעות ואטרקציות בעלות משתלמת. בנוסף – תיירות זולה בארץ ובחו"ל".
אילו צעדים נקטתם כדי להתאים את מערך ההטבות והמבצעים למצב הכלכלי?
"ביצענו מספר התאמות אסטרטגיות, ביניהן התמקדות בקטגוריות המזון ומוצרי הצריכה, העמקת הנחות וסבסודים, ניתוח הרגלי צריכה ומענה מותאם ושימוש מלא בדיגיטל".
מאז יוני 2024 מפעילה ההסתדרות גם סופר חברתי מקוון, עם מאות מוצרים מוזלים במיוחד בתחומי בישול ואפייה, מזון יבש ושימורים, ניקיון ופארם ואביזרים לבית. מספר הפריטים שניתן לרכוש מכל מוצר מוגבל, וניתן לבצע הזמנות עד סכום מסוים מדי חודש, כשהמשלוחים כרוכים בתשלום. "אנחנו מזהים לקוחות שערניים למבצעים ולמגוון שלנו, וממש רואים תהליך של צרכנות נבונה ופיצול קנייה אמיתי", מציין מנכ"ל הסופר החברתי עידן נסימי.
מועדון צרכנים גדול נוסף הוא "מועדון פיס פלוס", הזמין למנויי מפעל הפיס. לדברי אילן דרור, מנהל אגף קשרי לקוחות במפעל הפיס: "הצרכן הישראלי מודע לכוח הקנייה שלו ומצפה להוגנות במחירים. בשל יוקר המחיה הגואה מחד, והפסקת האש אחרי שנתיים של לחימה אינטנסיבית מאידך, הצרכן מחפש 'לנשום אוויר'. לאור זאת, אנחנו מבחינים בעלייה בביקוש בעולם התעופה, התיירות וכמובן – המזון – הן בבית והן בחוץ, ומתאימים עצמנו לצרכים. שימוש מושכל במועדון צרכנות הוא חלק מאורח חיים כלכלי נכון. אין סיבה לשלם מחיר מלא ויש לבדוק בכל רכישה איך ניתן להוזיל אותה. המועדון פתוח לכל דורש ואנחנו רואים מדי חודש עלייה בהרשמה".
אילו שינויים בהרגלי הצריכה של הציבור אתם מזהים בתקופה הנוכחית?
"ניכר שמזמינים יותר טיסות וחופשות, ולכן התאמנו את ההטבות. בנוסף ישראלים אוהבים אוכל, ניכר שימוש הולך וגובר בתו הנטען לרשתות ומסעדות, לכן גם הגדלנו את סכום הטעינה ואף עברנו לשימוש בארנק דיגיטלי. אנחנו מזהים גם עלייה ניכרת בשימוש בתווים כספיים לרשתות מוצרי צריכה, ביגוד והנעלה. המנויים יכולים לרכוש תווים בהנחה משמעותית ולנהל את היתרה בכל תו באמצעות אפליקציית פיס פלוס".
אילו צעדים נקטתם כדי להתאים את מערך ההטבות והמבצעים למצב הכלכלי?
"אנחנו מתאימים את מערך ההטבות על בסיס חודשי: הגדלנו את סכום הטעינה למנויים (1,500 ₪ למנויים ו־1,800 שקל למנויי VIP). התו מאפשר לחסוך עד 25% בקניות במעל 120 רשתות בישראל. בנוסף, כדי לאפשר למנויים הטבות יומיומיות בצריכה הבסיסית, פיתחנו את התו הנטען לרשתות מזון מובילות. התו מאפשר להטעין עד 2,200 שקל בחודש (עד 3,000 שקל למנויי VIP) ומעניק בין 5%-10% הנחה. עוד נהנים המנויים מ'הטבות בחצי' – קטגוריה חדשה לכל המשפחה המקנה 50% הנחה בקניית אטרקציות ומזון".
לתחום מועדוני הצרכנות מצטרפות יוזמות צרכניות פרטיות, שמייצרות כוח קנייה. כך למשל האתר "רעות תקני לי", שהוקם בעקבות מה שרעות לונברג המייסדת מתארת כקנייה שהחלה בזול ונגמרה ביוקר. הפלטפורמה מספקת מידע וכלים לקנייה נבונה און־ליין, כולל כרטיס אשראי עם הנחות קבועות, הטבות 1+1 והנחה על ביטוח רכב. לאחרונה השיקה לונברג את baliMASHu – אתר עצמאי המשווה מחירי מוצרים בין בתי עסק מקומיים הפועלים אונליין, שמציג גם מחירים שבועיים אחורה והתראות על הוזלה.
כרטיסים חוץ־בנקאיים: עולם של הזדמנויות
כרטיסי האשראי החוץ־בנקאיים מציעים מגוון הטבות, לצד מסגרת אשראי נוספת מעבר לזו הבנקאית, וזאת בהתאם לסוג הכרטיס ולחברת האשראי. למשל החזר כספי (cashback) - קבלת אחוז מסוים מהקניות בחזרה כזיכוי, מתנה דיגיטלית או נקודות למימוש, הנחות קבועות או במעמד החיוב, הטבות ברשתות ועוד. יש הטבות בטיסות לחו"ל - למשל ביטוח נסיעות חינם, הנחה בעמלת מט"ח וטיסות תמורת נקודות, ויש גם הטבות ייחודיות – כרטיסים שמקנים הנחה ברשתות שיווק מסוימות, חנויות אופנה ומועדונים ייעודיים ומבצעי 1+1. בדקנו מה מציעות חברות האשראי:
חברת כאל - "התפיסה של כאל כאסטרטגיה היא סל רחב של פתרונות, ואין ישראלי שלא ימצא בו פתרון לצרכיו הספציפיים", מציין מתן לאופר, מנהל תחום המועדונים בחברת כאל, ומפרט: "לקוחות שמעוניינים בהחזרים על כלל הקניות שלהם – יכולים לבחור את כרטיס הקאשבק שלנו - קאשקל־פרו. עבור מי שטס הרבה – יש פליי קארד - כרטיס אטרקטיבי מאוד המאפשר, דרך ההטבות, להגיע לכרטיס טיסה. יש לנו כרטיסי אשראי לתחום המזון ועוד כרטיסים יותר נישתיים".
הכרטיסים החוץ־בנקאיים של כאל מציעים, בין היתר, כרטיסי קולנוע 1+1, כרטיסים מוזלים לאטרקציות ולהצגות, הטבות והנחות קבועות באתרי תיירות וצריכה ושוברים מוזלים לרשתות המזון והביגוד המובילות. בין הבולטים:
Cashcal Pro – כרטיס קאשבק מהשקל הראשון. עמלת מט"ח של 1%. מימוש ההחזר הכספי נעשה בשוברי BUYME, והכרטיס כולל מינוי לWolt+ לשנה מתנה. ללא דמי כרטיס בשנה הראשונה.
Fly Card - כרטיס הדגל של כאל ואל על, שצובר נקודות לטיסה על כל קנייה (נקודה = 4 שקלים). בהצטרפות מקבלים עד 5,000 נקודות הנוסע המתמיד, לצד הטבות להצגות, מסעדות, קולנוע 1+1, צבירה כפולה בשופרסל והטבה של עמלת מט"ח מוזלת.
עוד כרטיס בתחום התעופה הוא "טיסות סודיות" - בשיתוף קהילת טיסות סודיות, המעניק 0% עמלת המרת מט"ח על טיסות, מלונות וקרוזים וגישה להטבות מועדון הפרימיום של הקהילה.
שופרסל - כרטיס אשראי ייעודי ללקוחות הרשת, עם קופונים, הטבות ומתנת הצטרפות של עד 325 שקל לרכישה ברשת. גם לרשת קרפור וקבוצת אלקטרה מוצרי צריכה כרטיס ייעודי, המעניק עד 120 שקל הטבת הצטרפות, צבירה והטבות לחנויות הקבוצה, וצבירה של 5-15% ברשתות המועדון.
מתן, איזה טיפים תעניק לצרכן מתחיל בבחירת כרטיס אשראי?
"אני מציע לו לבחון אילו הטבות הכי ייטיבו עם ההוצאות שלו, בהתאם לשלוש קטגוריות: מי שרוצים החזר על כל הקניות, בלי לחשוב ולתכנן, כרטיס קאשבק הוא פתרון מצוין. ההחזר עובד בכל קנייה, והמימוש נעשה באמצעות גיפטקארד הכולל מגוון עצום של בתי עסק; בתחום המזון – בעידן של יוקר מחיה מדובר בהוצאה משמעותית מאוד. אם הלקוח ממילא מרכז קניות ברשת שיווק אחת, שימוש בכרטיס אשראי ייעודי של הרשת ימקסם את הרווח; ולמי שמעדיפים לקבל תמורת ההוצאות נקודות תעופה עד כדי כרטיס טיסה מלא - יתאים כרטיס Fly Card".
חברת ישראכרט - יוקר המחיה מייצר דינמיות בדפוסי הרגלי הצריכה, ובחברה מזהים זינוק חד בביקוש להטבות, ומציגים מערך רחב של פתרונות מעשיים חכמים. ליאור רביב, משנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות פרטיים בישראכרט: "לאחרונה הרחבנו את מערך ההטבות, במטרה להקל ישירות את נטל יוקר המחיה. לדוגמה, באתר ההטבות ניתן למצוא שוברים משתלמים לרשתות מובילות, המאפשרים חיסכון משמעותי בקנייה היומית. הנחות משמעותיות ברשתות אופנה, מוצרי בית ומזון. בנוסף אנחנו מציעים ללקוחות הרוכשים אונליין, באמצעות תוכנית 'TOPCASH', קאשבק עבור כל רכישה בתוספת 7% החזר נוסף על הקאשבק שהתקבל".
לדבריו, ניכר זינוק בביקוש להטבות, בעיקר עלייה של פי 1.5 בטיסות ורכישות בחו"ל, וגם עלייה חדה של פי 2 בתחומי התרבות והפנאי. "אנחנו רואים חשיבות גוברת בכך שללקוח יהיה כרטיס המותאם בדיוק לצרכיו. כרטיסי הקאשבק והבייסיק הם דוגמאות לכלים שנותנים מענה ממוקד לצורכי חיסכון והפחתת עלויות, כמו דמי כרטיס או עמלות מט"ח. ההיצע המגוון שלנו יחד עם מועדוני הלקוחות הרבים מעידים שהצרכנים מחפשים פתרונות חכמים ומדויקים לניהול תקציב, ואנחנו מחויבים לספק אותם", מסכם רביב.
חברת MAX מציעה מגוון אפשרויות לחיסכון בתקציב האישי והמשפחתי, באמצעות:
MAX BACK Total (ויזה/מאסטרקארד) - הכרטיס (החינמי בשנה הראשונה) מאפשר צבירת החזר כספי של 1% בשנה הראשונה ו־0.75% מהשנייה. תקרת הצבירה היא 2,000 שקל בשנה, והנקודות הצבורות של השנה הראשונה נמחקות בתום שלוש שנים. את הנקודות ניתן לממש בשלל תחומים: קניות גיפט קארד דיגיטלי, טיסות, חופשות, השקעה בביטקוין וחיסכון בתוכניות "כסף בצד" או "צובר ושב" בריבית שנתית של 3%. הטבות נוספות כוללות אתר MAX Travel, תוכנית פינוקים למופעים ואירועים, ארנק מט"ח ללא עמלות ומתחם חו"ל עם הנחות וקאשבק על אקטרציות בעולם.
SKYMAX (ויזה) מיועד לחובבי טיסות ומאפשר צבירת נקודות ללא תקרה: נקודה אחת על כל 160 ₪ בעסקאות רגילות או 320 ₪ בעסקאות החשכ"ל. הנקודות נמחקות אחת לשלוש שנים וניתן לממשן באתר MAX Travel להזמנת טיסות, חבילות נופש ומלונות בארץ ובחו"ל. אפשרות לצבירת נקודות תעופה נוספות, קאשבק להזמנה הבאה, גישה לחשבון "צובר ושב" בריבית שנתית של 3%, תוכנית פינוקים לאירועים, ארנק מט"ח ללא עמלות וכניסה למתחם MAX חו"ל עם ביטוח נסיעות והטבות נוספות.
עוד מנפיקה מקס, בין היתר, כרטיסים של מועדוני הצרכנות "ביחד בשבילך", "בהצדעה", "רעות תקני לי" ומועדון הלקוחות "דרים קארד".
יישומוני השוואה
רובנו כבר ממשתמשים בזאפ - הפלטפורמה להשוואת מחירי מוצרים מאות אלפי בתי עסק, לצד מידע מפורט וחוות דעת על המוצר ובית העסק, מעקב והתראות אחר מחיר ואפשרות לרכישה ישירה מהאתר.
גם האתר Pricez הוא שירות חברתי להשוואת מחירים של מוצרים הנמכרים ברשתות המזון. בין היתר אפשר לאתר איפה הכי זול לערוך קניות באזור מסוים, לראות מבצעים, לקבל התראות על הוזלות ועוד.
אפשרות השוואה נוספת היא היישומון "FID", שמאגד את כל כרטיסי האשראי והמועדונים שברשותכם, מציג בזמן אמת את כל ההטבות והקופונים הזמינים לפי קטגוריה, אזור גאוגרפי או כרטיס ספציפי, וחוסך את הצורך לחפש אותם באתרים נפרדים.
עבור רבים "הזבל" של האחד הוא האוצר של האחר, מה שהביא להתפתחותה של תרבות היד שנייה. האתר יד 2 הוא מהנציגים הבולטים בתחום זה, לצד מגוון קהילות צרכניות משתלמות ברשתות החברתיות פייסבוק, טיקטוק ואינסטגרם, דוגמת פשפשוק, אימהות קונות ביחד ונוספות.
גם תחום המזון מספק לא מעט הזדמנויות לחיסכון, למשל האפליקציה SpareEat, שפועלת לצמצום בזבוז המזון ומציעה "סלי הפתעות" (באיסוף עצמי) של מה שנשאר בבית הקפה או המסעדה לקראת שעות הסגירה בחצי מחיר וגם פחות. היישומון מותאם מיקום וכולל דירוג של המשתמשים.
רעות תייעצי לי
רעות לונברג, מייסדת קהילת הצרכנות "רעות תקני לי" ואתר השוואת המחירים "בא לי משהו" – עם חמישה טיפים לקנייה און־ליין, שיחסכו כסף וכאב לב:
לבחור את המבצעים ולא לחכות שהם יגיעו אליכם. אם תגיעו מוכנים וממוקדים, לא תטבעו בשפע ולא תתפתו להוצאות מיותרות.
רעות לונברגצילום: פרטיהיעזרו באתר "scam adviser", המסייע בזיהוי אתרי סקאם ברשת. האתר יידע לסרוק עבורכם את כל המידע הרלוונטי ולהתריע אם מדובר באתר הונאה.
לבחון תמיד את העלות הכוללת ולא רק את מחיר המוצר - האם יש מיסוי? יש עלות משלוח? - אלו תוספות שיכולות לייקר מאוד עלויות.
בהרבה מאוד אתרים תוכלו להיעזר בפידבקים שכתבו צרכנים, עשו זאת! זו אינדיקציה טובה יותר על איכות המוצר (האם איכותי, האם המידה קטנה/ גדולה, האם זמן המשלוח סביר וכיוב').
חשוב, חשוב! - במוצרי חשמל שמוזמנים מאתרים בינלאומיים - ודאו שמתח החשמל תואם לישראל. המתח בארצות הברית שונה מהמתח בארץ, ומוצר יכול להישרף או להתקלקל במתח שונה.






