מה ההבדל בין דלת לחדרי ילדים לבין דלת לחדר רחצה? באילו מקרים תצטרכו להתקין את הדלת עם 3 צירים בכדי שהיא לא תקרוס? מהם הטרנדים מבחינת צבעים של דלתות פנים? למדריך המלא שיפתח לכם את הדלת לבחירה נכונה המתאימה לייעודה, לסגנון העיצוב ולתקציב שלכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מאיזה חומר עשויה הדלת?

בהתלבטות לגבי החומר ממנו עשויה הדלת, חשוב מאוד להתאים אותה לחלל הספציפי. חדר רחצה, למשל, מצריך דלת שתהיה עמידה בפני נזקי הלחות והמים. במקרים אלו, לא כדאי יהיה להתפשר על דלת העשויה מ-MDF (בין אם הוא חום או ירוק), שכן זהו למעשה קרטון דחוס, שלא מתאים לשימוש בחללים אלו.
במקרה כזה, כדאי לבחור בדלת העשויה מפלסטיק או מפולימר (שזה בעצם שילוב של פלסטיק ועץ, המשפר את העמידות). סוג זה של דלתות לרוב מגיע מחו"ל (מדינות הייצור הן טורקיה, איטליה או סין). בישראל, הייצור מתמקד בעיקר בדלתות פורמייקה או מתכת (מצופה, כמובן).
באזורים מסוימים, שבהם יש מכה של טרמיטים, כדאי להימנע מדלתות פנים וממשקופי עץ. כיום הטכנולוגיה מאוד מתקדמת, וישנן דלתות העשויות מחומרים העמידים הן בפני נזקי מים והן בפני נזקי טרמיטים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סוג המילוי ישפיע על איכות הבידוד

כמו שיש מספר חומרים מהם עשויות חזיתות הדלת, כך יש גם מילויים שונים.
בידוד מפני רעש או עמידות למים?
אם אתם מתלבטים לגבי החומר ממנו עשויה הדלת, קחו בחשבון את השימוש בחלל אליו היא מיועדת. למשל, בחדרי רחצה כדאי לבחור בחומר עמיד בפני לחות ומים. לעומת זאת, בחדרי שינה או חדרי עבודה, השיקול העיקרי הוא בידוד של רעש.
שימו לב, שלא משנה מהו סוג הדלת שאתם בוחרים, בחלקה התחתון חשוב מאוד שתהיה שכבת סיליקון או פולימר, כדי להגן על הדלת מפני מים במהלך הספונג'ה.
מילוי כוורת: אם אתם מעוניינים בדלת זולה יחסית, תצטרכו להסתפק במילוי כוורת. היא אמנם מגיעה במידת דחיסות שונה (60-80 אחוז), אך גם במידת הדחיסות הגבוהה יחסית, היא לא באמת מבודדת לא מבחינה תרמית ולא מבחינת רעש.
מילוי פלקסבורד: מילוי זה מכונה גם מילוי 'אוקל'. מדובר בשבבי עץ דחוסים, שהיתרון שלהם הוא בידוד טוב של רעשים. החיסרון היחיד הוא שיש צורך בהתקנה של שלושה צירים (במקום שניים), לצורך עמידות הדלת לאורך זמן. זאת, משום שהמשקל שלה גבוה יחסית, והתקנה שלה על שני צירים תגרום לקריסה שלה כעבור תקופה קצרה.
בכך, תשעבדו את עצמכם לצורך בכיוון מתמיד שלה. אחרת, תתקשו בפתיחה ובסגירה ותגרמו נזק לריצוף או לפרקטים (כשדלת שוקעת היא גם שורטת את הריצפה).
פוליאוריתן מוקצף: חומר זה הוא חומר פולימרי. היישום שלו הוא באמצעות הזרקה אל תוך הדלת, מה שגורם לו להתפשט בהתאם למידות הדלת ואז להתקשות. היתרון הגדול שלו הוא הבידוד האיכותי: הוא מבודד רעשים בצורה טובה, אך גם חום וקור.
בכך, אתם יכולים ליהנות מחדר ממוזג למשך זמן רב יותר, ולחסוך בהוצאות החשמל. כמו כן, זהו חומר קל יחסית, מה שאינו מחייב התקנה מורכבת יותר (עם שלושה צירים), מה שגם מקל על הפתיחה והסגירה של הדלת ביומיום.
כדי ליהנות מהיתרונות של חומר זה, חשוב שתקפידו על מילוי של 100 אחוז פוליאוריתן, שכן ישנן חברות המייצרות דלתות שרק אחוז מתוכן הוא עם חומר זה. לא כדאי להתפשר בעניין, וחשוב להתעקש על חתך של הדלת ועל מפרט טכני בו החברה מתחייבת על מילוי של 100 אחוז פוליאוריתן. סוג זה מתאים מאוד לחדרי שירותים ואמבטיה, לאור עמידותו בפני מים ולחות. בחללים אלו, לא כדאי להתפשר, שכן אחרת הדלת תתנפח כעבור תקופה קצרה ואף יכול להתפתח עליה עובש.

הגעתם לשלב הגמר? על ההבדל בין ציפוי לצביעה

גימור הדלת הוא אחד משניים: צביעה או ציפוי.
ציפוי: הגירסה הזולה יותר היא דווקא הציפוי לדלת ולא הצביעה שלה. אחד הציפויים הזולים הוא "למינטו" (שמקורו במילה למינציה). ממש כמו שיש פרקט למינציה (שאינו מעץ טבעי, אלא למעשה מדובר במעין 'הדפסה' במראה של עץ), כך גם בדלתות.
סוג הציפוי השני הוא מעין טפט דק בעובי של כ-2 מ"מ, אשר עשוי מהחומר מלמין. ציפוי זה לרוב נמצא על גבי דלתות MDF. אל תתבלבלו בשל המראה, שלעיתים יכול לבלבל ולהיראות כמו ציפוי פורמייקה. מדובר בדלת זולה יחסית, שאינה עמידה בפני מים ומיועדת לבעלי תקציב נמוך במיוחד. קחו בחשבון, שציפוי זה עלול להתקלף במשך הזמן.
בעבר, היה נהוג להשתמש גם בציפוי מסוג פורניר, אך לאור העובדה שהוא רגיש יחסית למכות, אינו ניתן לתיקון ויקר יחסית, כבר כמעט ולא מצפים איתו דלתות פנים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
צבע: לעומת זאת, ישנן דלתות פנים אותן צובעים. למשל, דלתות פורמייקה, עץ או אלומיניום, נהוג לצבוע.
שימו לב, שגם אם אתם בתקציב מוגבל (ולא מעוניינים להשקיע בדלתות עץ), הרי שדלתות פורמייקה נחשבות לעמידות יותר מאשר דלתות MDF, אך הציפוי שלהן הוא רגיש יותר.
דלתות אלו נהוג להעביר תהליך של שלייפלק (שיטת צביעה איכותית, המעניקה לדלת רמת גימור גבוהה) ולאחר מכן צביעה בצבע אקרילי או היפוקסי. שימו לב שבחירה ברמת גימור מבריק מחייבת צביעה בתנור (כלומר, בחדר צביעה מיוחד בטמפרטורה גבוהה).
שיטה זו מתבצעת בהתזה, ומעניקה לדלת מראה אחיד ואטום של הצבע. ואולם, למרות שזו שיטת צביעה איכותית, הרי שהצבע עדין למכות ולשריטות של מתכת (של מפתח, למשל). בחדרי ילדים, כדאי להימנע מכך, או לקחת בחשבון שייתכן שתידרשו לחידוש של הדלת בצבע, כעבור תקופה.
עוד סוג צביעה נפוץ בעולם דלתות הפנים הוא צביעה אלקטרו סטטית. מדובר בצביעה ברמת גימור יותר גבוהה (הנהוגה בדלתות כניסה לבית ובדלתות של כלי רכב), מה שהופך אותה ליקרה יותר אך גם לעמידה יותר לאורך זמן. כאן, בשונה מצביעה בתנור, הצבע עמיד יותר מפני מכות ושריטות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה מילים על עיצוב

אחידות או שוני? אחד הדברים הראשונים שכדאי לבחור הוא האם לבחור בגוון אחד שישמש את כלל חדרי השינה והרחצה בבית או לגוון אותם. המגמה כיום היא לבחור בדלתות בגוונים שונים (שיכולים להיות על אותה פלטת צבעים המתאימה לסגנון השולט בבית). הדבר משפיע גם על צביעת המשקופים שיכולים להיות באותו הגוון של הדלת, או בגוון בולט יותר המשמש כמעין מסגרת לדלת.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם חלון או בלי? ישנם חללים כמו חדר השירותים וחדר הרחצה, שבהם יש יתרון לדלת עם חלון מזכוכית. הזכוכית מאפשרת מעבר של אור, ומאפשרת לשאר דיירי הבית לדעת אם הם בשימוש או לא, ומזכירה 'לכבות' את האור כשהחלל אינו בשימוש.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בצבע הקיר או בצבע דרמטי? ממש כפי שהמטבחים הלבנים פינו את מקומם למטבחים צבעוניים ואף שחורים, כך גם בתחום דלתות הפנים. מטרנד שניסה "למחוק" את הדלתות ולמעשה בכך להעלים אותם בתוך הקיר, כיום המגמה היא להפוך אותם לחלק בולט יותר בעיצוב.
הן כבר לא משמשות רק כאלמנט פונקציונלי, אלא כפריט עיצובי שלעתים הופך להיות גורם דומיננטי בחלל (מעין 'פוקאל פוינט' – נקודת פוקוס).
הצבעוניות שנכנסת לבתים (ולא רק בחדרי ילדים), הן בצביעת הקירות והן בשימוש בטקסטיל דרמטי יותר ופחות מונוכרומטי, מתכתבת עם הטרנד הזה של דלתות "מורגשות".
היתרון הוא שניתן ממש להתאים את הדלת לסגנון העיצוב. החיסרון הוא, שברגע שמשנים את עיצוב הבית, יש צורך גם לצבוע או להחליף את דלתות הפנים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שימו לב, שבמקרה שהקיר בגוון צבעוני, דווקא דלת לבנה יכולה לבלוט יותר. כאן, תצטרכו לעשות בחירה האם לצבוע את הדלת בגוון הקיר או להשאיר אותה בגוון לבן. לרוב, הבחירה קשורה גם לסוג הריצוף, סוג הריהוט בתוך החדר והטקסטיל.
לעניין הצבע יש חשיבות גם מבחינת תחושת הגודל של החלל. למשל, בחלל קטן יחסית, צביעת הדלת בגוון של הקיר תעניק אשליה של חלל גדול יותר. ולהיפך, בחלל מרווח במיוחד, ניתן לבחור בגוון כהה יחסית של הדלת ואף של הקיר בו היא ממוקמת.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
קלאסי או טרנדי? כאן נכנס עניין האופי שלכם. אם אתם טיפוסים שמרניים יחסית, לא כדאי להשתולל עם בחירת גוון. במקרה כזה, מוטב לשנות את העיצוב בפריטים שיותר קל, זול ומהיר להחליף בהמשך. לעומת זאת, אם אתם חובבי טרנדים, וממילא משדרגים את הבית כל כמה שנים, תוכלו להתפרע. קחו רק בחשבון שטרנדים משתנים מהר יחסית גם בעולם העיצוב, ולא רק בעולם האופנה. במקרה זה, תוכלו לבחור דלת שקל יחסית לצבוע ולשנות את המראה שלה.