בשיתוף אתר "המקצוענים"
בשימוש נכון, קימורים יכולים להיות כלי מאוד עוצמתי בעיצוב פנים.
הם מרככים את הקווים הישרים והחדים, ומכניסים את הטבע הבא לא רק בחומרים, בטקסטיל ובצמחיה, אלא גם בצורות האמורפיות של הטבע.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קימורים מאפשרים לנו גם להסתיר פינות בעייתיות, להגדיר אזורים ולשבור מונוטוניות. עם זאת, בשימוש יתר הם יכולים להפר את האיזון.
בכתבה הקודמת, הרחבנו על שימושים נפוצים בקימורים בעיצוב הבית ועל התפתחות צפויה של המגמה.
בכתבה זו, נרחיב על טעויות העיצוב שכדאי להימנע מהן, על החסרונות שבשילוב קימורים ועל אפשרות להתגבר בעזרתם על אילוצים שצצים בזמן שיפוץ או בנייה.

מהן טעויות העיצוב שכדאי להימנע מהן עם קימורים?

זהירות, הכל במידה: שימוש יתר יכול להיות נוראי כשמדובר בקימורים. זה יכול לגרום לחלל להרגיש כאוטי וסוחף, אם השימוש בהם יהיה מוגזם.
בחלל יש להקפיד על אלמנטים שיהוו את נקודת המוקד בחלל. יותר מדי קימורים יכולים לגנוב את ההצגה ולבלבל את העין.
חוסר איזון: עיצוב הרמוני דורש איזון בין קווים ישרים לקווים מעוקלים. בהיעדר איזון, זה עלול להוביל לתחושה לא נעימה בחלל.
אם עיקר החלל הוא של פריטים זוויתיים וגאומטריים, שימוש בקימורים יכול לשבש את זרימת העיצוב, אם הוא לא יעשה בצורה מדויקת.
לשם כך, יש צורך ליצור איזון בין העיצוב האדריכלי לעיצוב הפנים. חוסר קשר בין אופי המבנה, חלוקת החלל בו והלבשתו יצרו תחושה דיסהרמונית.
קנה מידה לא תקין: קימורים גדולים מדי בחלל קטן, או עיקולים קטנים מדי בחלל עצום, יוכלו בהחלט להיראות כחסרי פרופורציה.
דמיינו דלת קטנה בצורת קשת בתוך בית עם תקרה כפולה – זה פשוט לא יעבוד. לעומת זאת, קשת גדולה מדי בסלון קטן, תרגיש כמו טעות עיצובית וחסרת הרמוניה.
פגיעה בפרקטיות: עיצוב מעוקל הוא יפה, אך הוא לא צריך לבוא על חשבון פונקציונליות, ניצול שטח החלל ותחושת המרחב בו.
חשוב שהאלמנטים המעוקלים לא יעכבו את זרימת התנועה במעברים, את מקסום שטחי האחסון ואת פריסת הריהוט שבו.

האתגרים שבשילוב קימורים בבנייה ובהלבשת הבית

מורכבות הבנייה: אלמנטים מעוגלים, יכולים בהחלט להיות מורכבים, יקרים וארוכים יותר להקמה מאשר קווים ישרים. הם מצריכים תכנון מוקפד יותר, והתאמה בין חומרים שונים שאמורים להתחבר זה לזה.
מיקום רהיטים: מרבית הרהיטים בעולם הם בעלי קווים ישרים. לכן, הם עלולים לא להשתלב בקלות ליד קירות מעוקלים. לכן, עלויות הלבשת הבית הן מבחינת חומרי הגמר, הן מבחינת הריהוט והן מבחינת השטיחים והווילונות צפויים יהיו גבוהות יותר.
תג המחיר של פריטים מעוגלים, בהחלט מגיעים עם תג מחיר גבוה יותר, וזה דבר שכדאי לקחת מראש בחשבון.
ניצול השטח: כשמדובר בבתים פרטיים ללא מגבלת מקום, ששטח האופן ספייס שלהם גדול יחסית, הרי שבחירה בקירות ובריהוט מקומר אינה מהווה אתגר מיוחד.
לעומת זאת, בחללים קטנים יותר, קווים מעוקלים צורכים יותר מקום מקווים ישרים. הדבר יכול להשפיע על יכולת מקסום שטח החלל.

היתרונות של קימורים בעיצוב הפנים

זרימה: קימורים בהחלט יוצרים תחושה של תנועה ונזילות במרחב. יש להם אלמנט מרגיע, שמחבר אותנו יותר אל הטבע, גם כשאנו סגורים בתוך מבנה.
הם בהחלט מוסיפים תחושה יותר אורגנית וטבעית, כך שאם המטרה היא להכניס את החוץ פנימה, הם מתאימים לכך.
הם מייצרים 'תנועה' ותחושה של זרימת מים, ויכולים לגרום לחלל להרגיש ייחודי יותר.
רכות: קימורים יוצרים סביבה יותר נעימה מאשר מבנים המעוצבים רק עם קווים ישרים וזוויות. תוסיפו לכך שימוש בחומרים קרים (זכוכית ומתכת), בהשוואה לחומרים חמים יותר (אבן טבעית וטקסטיל), והרי לכם חלל קר ומנוכר שלא נעים להשהות בו זמן רב.

התגברות על אתגרי עיצוב באמצעות קימורים

שבירת מונוטוניות: בחלל המתאפיין בקווים ישרים ובזוויות חדות, הכנסה של אלמנט מעוגל כמו פריט ריהוט בהחלט יכולה לשבור את המונוטוניות ולהוסיף בו עניין ותחכום.
הגדרת אזורים: תחימה של אזורים שונים בבית יכולה להתבצע בעזרת קירות, אך גם בעזרת צבע או שימוש בצורניות שונה. למשל, שטיח עגול, ספה מעוגלת או גוף תאורה דרמטי שיורד ומאיר אזור מסוים.
ריכוך פינות: פינה מאתגרת יכולה להפוך לפינה הכי מוצלחת בבית. לעתים, כורסה עגולה, גוף תאורה מעוגל שעולה מהרצפה ויורד לכיוון פינת קריאה או מדף מובנה מעוקל יכולים לגנוב את ההצגה ולהעיר לחיים פינה מתה.
הכנסת תנועה לחללים צרים: במסדרון ארוך וצר במיוחד, קימורים יכולים להוסיף תנועה ולייצר אשליה שהחלל רחב יותר מכפי שהוא באמת.
ריכוך אלמנטים תעשייתיים מדי: חללים מודרניים, הייטקיסטיים או תעשייתיים יכולים לעשות שימוש בקימורים, למרות שזהו מאפיין 'זר' לסגנונות העיצוב האלה.
גם סגנון מובהק שחורג מה"כללים" יכול להשתלב בנגיעה ולרכך את המוטיבים הבולטים של הסגנון המקורי. למשל, בחלל עם קורות או צינורות חשופים, ריהוט רך מקומר או אמנות קיר עם מאפיינים מעוגלים, יכולים לאזן את האווירה הכללית ולהוסיף את הטוויסט החסר.