ביום שני לפנות בוקר התחילו הבטחות העתק שקיבלה רע"מ להפוך למציאות. זה היה כשהממשלה אישרה את היקף תוכנית החומש לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי - 30 מיליארד שקל לחמש שנים ואת היקף התוכנית למלחמה בפשיעה ובאלימות במגזר - 2.5 מיליארד שקל. בין החידושים הצפויים: תחנת רכבת ראשונה במגזר, בעיר טירה, חמישה מסופי אוטובוס עירוניים, ממש כאילו היה מדובר בערים יהודיות. 800 מיליון שקל לסגירת פערי הבריאות, מיליארד שקל לטיפול במשבר התעסוקה ו-500 מיליון שקל להייטק. אולי המגזר הערבי יזכה להצטרף לאומת הסטארט-אפ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כל הלילה שבין ראשון לשני נמשך המשא ומתן על פרטי התוכנית לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, שתמשיך את תוכנית 922. זה משא ומתן לא פשוט משום שמדובר בסכום ענק של 30 מיליארד שקל לחמש שנים, כלומר שישה מיליארד שקל לשנה. 15 מיליארד שקל (שלושה מיליארד שקל כל שנה) הם תוספתיים ויגיעו מהאוצר אבל 15 מיליארד שקל נדרשים המשרדים לתת מהתקציבים שלהם. הם כמובן שואפים להציג הוצאות קיימות כחלק מהסכום. הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי שואפת שאלה יהיו כספים שלא יועדו למגזר.
1 צפייה בגלריה
בחירות 2019 טירה קולות מהשטח
בחירות 2019 טירה קולות מהשטח
בין החידושים הצפויים: תחנת רכבת ראשונה במגזר, בעיר טירה
(צילום: אסף קמר )
בסופו של דבר הועברה ההחלטה על המסגרת הכללית בלי שייסגרו חלק גדול מהפרטים. לרע"מ זה הרי לא ממש משנה. הקולות שלה יהיו חיוניים מאוד לאישור התקציב ועד אז הכל יהיה סגור. כמו כל התקציב גם התוכנית למגזר הערבי ספגה קיצוץ רוחבי: מ-30 מיליארד ל-29.6 מיליארד שקל.
מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי במשרד לשוויון חברתי חסן טואפרה אומר שרוב התקציב יועבר דרך ארבעה משרדים. מתוכם הושג הסכם עם משרד התחבורה. טרם נסגרו הסכמים עם משרד השיכון (שלושה מיליארד שקל), החינוך (2-3 מיליארד שקל) והפנים (שני מיליארד שקל).
מיליארד שקל יושקעו בפתרון המשבר התעסוקתי במגזר, בייחוד במובטלים חסרי השכלה. 300 מיליון שקל יושקעו דרך כמה משרדי ממשלה בתוכנית של הרשות לפיתוח כלכלי ליזום שנת מעבר מבית ספר לחיים האזרחיים לצעירים ערבים, נוסח המכינות הקדם צבאיות.
כן אושרה התוכנית למלחמה בפשיעת ובאלימות במגזר הערבי. התקציב הזה יחולק לשניים. המשטרה תקבל 1.5 מיליארד שקל לתוספת שוטרים ערבים וגם להקמת שתי יחידות ייעודיות למלחמה בפרוטקשן במגזר הערבי וללוחמה בפשיעה הכלכלית במגזר. מיליארד שקל יופנו למשרדים אזרחיים למטרת מניעת פשיעה ובייחוד לטיפול בצעירים נושרים וצעירים בסיכון.
רע"מ קיבלה הבטחה לעוד 20 מיליארד שקל לכבישים במשך העשור הקרוב. טואפרה אומר שהכנת התוכנית תסתיים עד סוף 2022. בינתיים תוקצבו מיליארד שקל השנה ועוד אחד ל-2022. טואפרה אומר שבהעדר תכנון קשה לבצע יותר.