הפחתת המכס הביאה לירידת מחירי הטונה? רשות התחרות ערכה מחקר ממנו עולה כי המחירים לצרכן של הדג האהוב על צרכני ישראל ירדו בגלל ההפחתה, אבל הקשר הוא נסיבתי ולא בהכרח סיבתי ולא נבדקו בכלל מחירי מותגים ספציפיים שחלקם שולטים בשוק בישראל ורלוונטיים יותר לצרכנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי המחקר, היקף המכס על יבוא טונה ירד ב-3.5 שקלים לק"ג וירידת המחיר הממוצע של מוצרי הטונה המיובאים ירד ב-3.9 שקלים לק"ג - הוזלה של 9% עד הרבעון הרביעי של 2017, אז הסתיימו פעימות הפחתת המכס על טונה. לפי נתוני 2021, כלל השוק הוזל ב-3.3 שקלים לק"ג, כלומר 33 אג' ל-100 גרם (כיום רוב הטונה הנמכרת בישראל היא מיובאת אחרי שרוב היצרנים הפכו ליבואנים. כך למשל, השחקן הגדול בטונה - סטארקיסט, הוא שחקן ייבוא שחולש על 40%-50% מהשוק).
2 צפייה בגלריה
טונה
טונה
טונה
(צילום: מירב קריסטל)
לפי המחקר, ירידת המחיר המיוחסת להפחתת המכס, עומדת על כ-2.7 שקלים לק"ג, ירידה של כ-6.4% ביחס למחיר לצרכן ערב הפחתת המכס. כלומר, לא כל ההוזלה במכס גולגלה לצרכנים. נטען כי הפחתה של שקל לק"ג במכס גולגלה לירידה של 1.12 שקלים לק"ג לצרכן (0.112 אג' ל-100 גרם לצרכן). כלומר, הוזלה מעבר לשיעור הורדת המכס. עוד נטען כי הדבר חסך 38 מיליון שקל לצרכנים, אך למעשה רוב הצרכנים עדיין קונים בעיקר מותגים יקרים.
מחקרים קודמים הראו שהפחתות המכס בטונה לא התגלגלו לצרכן. אז מה קרה הפעם? סיבה ראשונה: הוזלה בחומר הגלם - טונה סקיפג'ק. ירידת מחירי הטונה לצרכן בישראל מתחילה כמה רבעונים לאחר תחילתה של ירידה משמעותית ומתמשכת במחיר העולמי של חומר הגלם המרכזי בייצור שימורי טונה (טונה גולמית). עקב כך, בהיעדר התחשבות במגמות המחיר העולמי של חומר הגלם, לא ניתן לקבוע האם ובאיזו עוצמה, השפיעה הפחתת המכס בפועל על מחיר הטונה לצרכן.
לפי עורכת המחקר, אחרי שהשפעת עלות חומר הגלם נוטרלה, נשארה בדיוק עלות המכס שירדה ומכאן ניתן להסיק שהורדת המכס גולגלה במלואה לצרכנים. אולם, גם מסקנה זו מעוררת שאלות.
ראשית, המכס הוזל ליבואן ולא לקמעונאי, שהוא זה שקובע את המחיר לצרכן. לקמעונאי שיקולים משלו בקביעת המחיר. בנוסף, יש סיבות אפשריות להוזלה שלא נבדקו, כמו מכירת שימורי דג עם חומר גלם נחות שאינו דג טונה תחת השם טונה, או מכירת טונה שחלקה פירורים במקום נתחים - מה שמוזיל מאוד את העלויות ליבואן. בחלק מהמפעלים בחו"ל מוהלים שמן במים, מה שמוריד מחיר ליבואן.
כמו כן, מאז חוסלו רוב מפעלי הטונה בארץ למעט פילטונה ופוסידון, כך שהיצרנים חסכו עלויות רבות של תפעול ועובדים - מעבר להורדת שיעור המכס ולא נראה שאלה התגלגלו במלואן לצרכן. קשה לומר עקב כך שההוזלה הנצפית היא במדויק בגובה הורדת המכס ובקשר סיבתי ישיר להורדה.
עוד דבר שלא נבדק במחקר הוא כמה הוזלו המותגים המובילים: סטארקיסט, ויליגר ומותג פרטי בין היתר, שמיוצרים בחו"ל ואם בכלל הוזלו. מבדיקת כתבות שפורסמו ב-2013 אז הועלה והוחל בביצוע רעיון הורדת המכס, עולה כי מחירי המותג הפרטי של רשתות כמו שופרסל ורמי לוי עמדו על 19.90 שקל לרביעייה של פחיות 160 גרם. זה גם המחיר שלו כיום.
כלומר, גם אם המחקר בדק ממוצע משוקלל - לפי נתחי שוק - מה שיעניין צרכנים זה לדעת האם הוזלו המותגים השולטים בשוק (עדיין למרות שגדלה התחרות) אחרי שעברו מייצור בישראל לייצור בחו"ל (לרוב בתאילנד). על פניו נראה שהמותג הפרטי לא הוזל וסטארקיסט אף ביקשה להעלות מחירים לאחרונה. המחקר התמקד בעיקר במגמות עד 2017 ונטען שהן נמשכות עד היום, בעוד שכאמור שחקניות ביקשו להעלות מחירים. לפי עורכת המחקר, אם המכס היה נותר על כנו, שיעור ההתייקרות שהיו מבקשות היה גבוה יותר, אבל אלה שחקניות שלא שילמו אז מכס כי ייצרו בארץ.
בנוסף, כל החברות החלו למכור בשנים האחרונות מוצרים יקרים יותר במקביל לטונה בשמן צמחי וטונה במים. בין היתר, טונה בשמן קנולה, טונה בשמן זית וטונה עם תוספות שונות. מחירי המוצרים האלה גבוהים ולא נכללים בבדיקה למרות שהם נכללים בסל הצריכה.

יצרן: "טונה נמכרת מאז הורדת המכס באותו המחיר"

לפי קובי כהן מפילטונה: "מחיר חומר הגלם ושער הדולר משפיעים יותר על המוצר מאשר הורדת המכס. גם מחירי ההובלה ואיכות הדג משפיעים. למשל, אני כיצרן לא מודאג מהפעימה האחרונה בהפחתת המכס, מהביטול הקרוב הצפוי של המכס אז יבוטל לחלוטין. למה? כי ההוזלה לא תגולגל לצרכן.
"לפני חמש שנים מחיר קופסת טונה נע בין 4.70 שקלים ל-5 שקלים כולל מע"מ וגם היום זה ככה. מכרו אז רביעייה שלנו ב-19.90 שקל וגם אז. אני חי את הטונה 20 שנה. הייתי יבואן בגודל של ויליפוד ואז הפכתי ליצרן והקמתי מפעל. אני יודע מה זה טונה זולה שאפשר למכור אותה גם ב-2.5 שקלים ל-100 גרם כי שמים בה 10% פירורי דג שכוללים עצמות ועור ושמים חלבון צמחי. אני נותן 100% נתחים.
"המדינה הורידה 34% היטל חובה ועוד 6% ורוצים להוריד עוד 6% עוד 15 חודש. בוועדת הכספים בראשות גפני צעקו אז על יבואני הטונה: 'אפילו אחוז אחד לא גילגלתם לצרכנים'. שיראו עובדות בשטח: איפה קופסאות הטונה בשלושה ובארבעה שקלים? טונה נמכרת מאז הורדת המכס ועד היום באותו מחיר. אולי ירידה של 2% מקסימום והיא תנודתית כלומר מחר יבטלו מבצעים כי המחיר בעולם עלה".