האם בעיר שלכם הארנונה תתייקר? מס הארנונה מורכב משני חלקים: נוסחה אוטומטית לקביעתו, הקבועה בחוק ההסדרים במשק המדינה, ולפיה הארנונה עולה מדי שנה בשיעור המורכב מ-50% ממדד השכר במגזר הציבורי ו-50% מעליית מדד המחירים לצרכן. לפי נוסחה זו, ב-2022 יעלה מס הארנונה ב-1.92%, תוספת של כ-529 מיליון שקל ויגיע לכ-28 מיליארד שקל.
החלק השני הוא האישורים החריגים שניתנים על ידי משרדי האוצר והפנים, שיכולים לאשר העלאה או הפחתה בנוסף לשינוי שנקבע לפי הנוסחה הכללית - שאינה קשורה אליהם. השנה 91 מתוך 257 רשויות מקומיות הגישו בקשות לאישורים חריגים להעלאה או הורדה של מס הארנונה. לקראת שנת המס החדשה, משרד הפנים פרסם את האישורים החריגים שניתנו לשנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
תמונת נוף תל אביב
תמונת נוף תל אביב
תל אביב. התושבים בבניינים החדשים ישלמו יותר
(צילום: מוטי קמחי)

רוב הבקשות להעלאת הארנונה למגורים אושרו

מנתוני משרד הפנים עולה כי 14 מתוך 17 הבקשות להעלות את מס הארנונה למגורים בעיר אושרו. הבולטת ביניהן היא עיריית תל אביב, שביקשה להעלות ב-5% את הארנונה לנכסים שבנייתם הסתיימה בין 2010 ל-2021, וביקשה העלאה של 5.47% לבניינים שבנייתם תחל ב-2022. בקשה זו אושרה והיא תכניס לקופת העירייה למעלה מ-12 מיליון שקל נוספים.
מי שנמצאת אחריה בהגדלת הכנסות לקופת העירייה מארנונה היא המועצה האזורית מטה בנימין, שתוסיף לקופה שלה יותר מ-5 מיליון שקל, זאת בהתאם לבקשתה להעלאת המס באחוזים שונים לבתים מעל 81 מ"ר. אחריה נמצאת אום אל-פחם, שביקשה להעלות את מס המגורים ב-2.72% ותכניס לקופה שלה יותר מ-2.7 מיליון שקל. רשויות נוספות שמשרד הפנים נענה לבקשתן להעלות את הארנונה למגורים הן חולון, כפר שמריהו, חוף השרון, בני עי״ש, הערבה התיכונה, מבשרת ציון, מרחבים, עמק הירדן, עמק חפר, קרית טבעון וקרני שומרון. מדובר בתוספת במיסי ארנונה בסך של 25 מיליון שקל שאושרו ב-14 הרשויות הללו יחד.

באילו ערים אושרה הפחתה בארנונה למגורים?

במשרד הפנים התקבלו 17 בקשות מרשויות להפחית את הארנונה למגורים, ומתוכן אושרו 5 בלבד, ואחת נוספת אושרה חלקית. מי שקיבלה אישור ל-3% הנחה בארנונה היא בת ים, ש"תפסיד" יותר מ-8 מיליון שקל. אחריה נמצאת המועצה האזורית מטה בנימין, שכאמור ביקשה להעלות את מס הארנונה לבתים מעל 81 מ"ר, אך גם להעניק הנחה של 3.1% בארנונה של בתים מתחת ל-80 מ"ר. הנחה זו מתורגמת לכמעט 5 מיליון שקל, שיקוזזו עם העלאת המס לבתים גדולים יותר.
3 צפייה בגלריה
בת ים. הפחתה של 3%
בת ים. הפחתה של 3%
בת ים. הפחתה של 3%
(צילום: עמית שעל)
גם הרצליה ביקשה הנחה בארנונה של 0.96% עבור בתי מגורים, וכך תרוויח פחות 2.6 מיליון שקל ממסי ארנונה ב-2022. מי שעוד אושרה בקשתן להנחה בארנונה במגורים הן גבעת שמואל וחבל אילות - שאושרה לה הפחתה של 1.88%, וקריית גת שביקשה וקיבלה הפחתה של יותר מ-26% בארנונה של שטחים משותפים בשכונות החדשות.

מי רצתה להפחית ארנונה לעסקים?

עוד עולה מפילוח משרד הפנים כי מתוך 51 בקשות להעלאת ארנונה לנכסים שאינם למגורים, אושרו 15 בלבד, 36 אושרו חלקית והשאר נדחו. מי שבלטה במיוחד היא המועצה המקומית רמת ישי שביקשה העלאה לסקטורים שונים כמו חקלאות, משרדים ובנקים ב-7 מיליון שקל, אולם משרד הפנים אישר לה סכום נמוך של כ-140 אלף שקל. עוד בלטה באר יעקב, שבקשותיה להעלאת מס הארנונה הסתכמו בכמעט 5 מיליון שקל, אך משרד הפנים אישר רק מחצית מהעלאות אלה והן יסתכמו ב־2.4 מיליון שקל תוספת לקופת העירייה ממיסי ארנונה שהם לא מגורים.
מתוך 31 בקשות שמשמעותן הפחתה לנכסים שאינם מגורים 9 אושרו, 3 אושרו באופן חלקי והיתר נדחו. מי שבלטה במיוחד היא הרצליה שביקשה להקל על תושביה לאור משבר הקורונה וביקשה הפחתה גורפת של 0.96% לכל הסיווגים, בהם עסקים, בתי אבות, בריכות שחייה, אזורי תעשייה וכו'.
שרת הפנים, איילת שקד, הדגישה כי "המדיניות אותה אני מובילה במשרד היא לתת כלים לרשויות המקומיות להתנהל באופן עצמאי, תקין ובצורה מאוזנת. בקשות הרשויות לשינויים חריגים השנה נענו במסגרת הקווים המנחים שנקבעו על ידי ובתיאום עם שר האוצר ואשר תכליתם הוא תיקון העיוותים הקיימים ושמירה על איזון תקציבי תוך טובת התושב. אני משוכנעת כי בשנה הבאה, במסגרת ביזור הסמכויות אותו אני מקדמת, קביעת צווי הארנונה יישארו בסמכות הרשות המקומית במסגרת גבולות שיקבעו".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: יוני קלברמן)
יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים, הוסיף כי "משרד הפנים שם דגש לשמור על איזון איתנותן הפיננסית של הרשות המקומית באופן כללי ובמיוחד לאור הבקשות לשינויים חריגים בארנונה. השינויים נבדקו לאור הקווים המנחים שנקבעו על ידי שרת הפנים ובהסכמת שר האוצר, תוך מתן דגש על תיקון עיוותים קיימים ויוקר המחיה לתושבים ובעלי העסקים".