ישראל תייצא פחות פרחים לאירופה בחג המולד הזה: עקב המלחמה באוקראינה הוחמרו התנאים לייצוא פרחים מישראל, ונרשמה השנה ירידה של 15% בכמות יצוא הפרחים וענפי הקישוט מהארץ, ובנוסף המחירים ירדו ב-25% ביחס לשנת 2021, בין השאר גם בגלל האירו שנחלש ביחס לשקל לעומת השנה שעברה.
הירידה בהיקף ענף הפרחים בארץ נמשכת כבר מספר שנים, כאשר משבר הקורונה רק החריף את המצב וכעת המלחמה באוקראינה וגם מחירי הדלקים ממשיכות לפגוע בענף. השנה מגדלי הפרחים הישראלים ייצאו רק שבעה מיליון פרחים וענפי קישוט, לאחר שבשנת 2021 יוצאו כשמונה מיליון פרחים וענפי קישוט וב-2020 10 מיליון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פרחים לייצוא מישראל
פרחים לייצוא מישראל
פרחים לייצוא מישראל
(צילום: רויאל פלורהולנד)
כיום יש בארץ כ-230 מגדלי פרחים לייצוא ולשוק המקומי, שייצרו השנה כ-750 מיליון פרחי קטיף וענפי קישוט, כאשר השוק המקומי גדול מהייצוא. מחזור הייצוא בענף הפרחים, שעמד בשנת 2021 על 100 מיליון אירו, כולל חגי דצמבר, פחת בשנת 2022 ב-15%, כאמור. בישראל, תחום המשלוחים השתכלל והביקוש לפרחים בתוך הארץ גדל.
"פרופיל המחירים של פרחים וענפי קישוט לכריסמס 2022 נמוך בכ-25% מרמת המחירים של חג המולד 2021", אומר חביב הזה, מומחה ויועץ מקצועי למגדלי הפרחים בישראל. "זה משמעותי. המלחמה בין רוסיה ואוקראינה משבשת את הסחר לצמחי נוי לשתי המדינות, דבר המשפיע מאוד על הענף הבינלאומי. מרבית הסחר היא בבורסת הפרחים בהולנד. מבחינת המגדלים בישראל, נמשכת מגמת הקטנת היקף הייצוא ביחס לשנה שעברה בכ-15%.
"יש סיבות רבות למגמת הירידה ביצוא, ובמרכזן האווירה החברתית-פוליטית במערב אירופה, אשר קשורה בעיקר לעלייה הדרמטית בהוצאות האנרגיה לצרכן וגם ליצרן" מסביר הזה. הוא מציין כי ברוסיה ואוקראינה היה ביקוש לאורך השנים לפרחי הליזיאנטוס מישראל, אך עקב המלחמה הביקוש פחת. מגדלי ליזיאנטוס רבים בישראל החלו לעבוד יותר עם השוק המקומי, שגדל מאוד, כמו בערבה ובפתחת שלום, כך שההפחתה בייצוא לא גרמה להפסדים ניכרים אצל המגדלים הישראלים. "שוק הפרחים בישראל משגשג מאחר שבשוק בישראל אין בעיית תובלה", הסביר.
הירידה בקניית פרחים באירופה, חלה גם בשל העלייה במחירי האנרגיה, וכאשר על משפחה להתמודד עם מחיר חימום הבית בחורף, שעלה מאוד, יוותרו על רבים על מוצרי הצריכה שאינם בסיסיים, כולל פרחים. מדובר במגמה שתמשך כנראה גם בשנת 2023.