סגן נשיא בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופט צבי פרנקל, אסר אתמול (שישי) על ההסתדרות לשבש קליטת מנופי הפריקה החדשים. זאת לאחר שהשבוע הודיע ועד עובדי התפעל בנמל כי יעצור את פעילות ההרצה של המנופים, אלא אם העובדים יקבלו מקדמות על חשבון הסכם העבודה החדש שסוכם עימם.
המנופים החדשים שנרכשו בסין בהשקעה של כ-200 מיליון שקלים, נועדו לייעל ולהאיץ את קצב הפריקה של מכולות ומטענים חורגים בנמל, לאפשר לו לטפל באוניות גדולות יותר ולהכינו לתחרות מול הנמלים הפרטיים, החדשים באשדוד ובחיפה, ונמל חיפה הוותיק שנמכר לחברה פרטית. בין החידושים בחמשת המנופים שהותקנו ברציף 21 של הנמל, יש אפשרות להפעילם מרחוק מבלי שמפעיל המנוף יצטרך לטפס עליו כדי להפעילו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
המנופים החדשים של נמל אשדוד
המנופים החדשים של נמל אשדוד
המנופים החדשים של נמל אשדוד
(צילום: פבל טולצינסקי)
למרות שעם העובדים סוכם הסכם עבודה חדש על המנופים החדשים, והם קיבלו עוד לפני כן 100 אלף שקל כל אחד, תוספות שכר של עשרות אחוזים ורשת ביטחון פנסיונים במסגרת העברת הנמל לסטטוס של חברה ממשלתית, הודיע במפתיע ועד עובדי התפעול, שבו חברים 700 איש, על שבושים מיידיים, שבועיים לפני כינוס דירקטוריון הנמל לדיון בהסכם, שממתין גם לאישור הממונה על השכר באוצר.
זאת דווקא בתקופה רגישה, שבה משלים כל מנוף ביצוע 1,200 פעולות הדרושות לסיום ההרצה, בפיקוח צוות מיוחד שהגיע מסין. יצוין כי נכון להערב ממתינות לפריקה בנמל 36 אוניות, ויחסי העבודה המעורערים בנמל הביאו לכך שיותר ויותר חברות ספנות הסיטו את האוניות שלהן לפריקה בנמלים האחרים בארץ, כדי שלא להיתקע בפקק האוניות באשדוד. המצב הביא לכך שגם מטענים עבור חברות בדרום נפרקים בחיפה, ומוסעים בכל יום בידי מאות משאיות דרומה, מה שתורם לעומסי התנועה, להגברת סכנת תאונות הדרכים בין משאיות לרכב פרטי, ולזיהום אוויר גובר.
השופט פרנקל הוציא במעמד צד אחד צו מניעה נגד ההסתדרות ונגד ועד עובדי התפעול. הצו הוצא לבקשת חברת נמל אשדוד, אשר יוצגה על ידי עורכי הדין יעקב מלישקביץ' וטל מדר ממשרד עורכי דין פינברג. השופט פרנקל הסביר בהחלטתו כי שוכנע שיש לתת בשלב זה צו ארעי ולמנוע את הנזקים העשויים להיגרם מהשביתה הפתאומית והורה להסתדרות לבטל כל צעד ארגוני שיש בו כדי לשבש את העבודה.
אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר ל-ynet, כי "סוכם שהדירקטוריון יתכנס לאישור ההסכם ושהעובדים יקבלו תוספות שכר על פעילות ההרצה ועל הפעלת המנופים החדשים. מאחר שאלה לא שולמו, הפסקנו את העבודה ברציף. לא נערער על החלטת השופט, ונמתין להחלטת הדירקטוריון".