בשיתוף פסטיבל עיר בתנועה
השבוע ביום הייעודי העולמי הקורא להוצאת המכוניות מהערים, ה-22 בספטמבר ייפתח למשך יומיים (חמישי ושישי) בפארק המסילה בתל אביב-יפו פסטיבל "עיר בתנועה" (CITY MOTION) השלישי, שימשוך אליו אלפי בני אדם שיבואו לשמוע עוד על מגוון האפשרויות לתנועה בעיר ומחוצה לה, שאינן רכב. הפסטיבל יאפשר גישה חופשית אל נקודות תחבורתיות חדשניות, כולל סימולטורים, סדנאות רכיבה, מפגש עם סטארטאפים תחבורתיים, סדנת תיקון אופניים, וגולת הכותרת – סיור בתחנת אלנבי של הרכבת הקלה.
"ב-2016, בפסטיבל CITY MOTION הראשון, אף אחד לא צפה שנדבר היום על הפעלת הרכבת הקלה. אף אחד לא דמיין את פארק המסילה כפי שהוא היום ואף אחד לא דמיין את תחנות הרכבת הקלה כפי שהן. וואוו", מתפעלת בעצמה מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר. צפו בפאנל המלא באולפן ynet בראש העמוד.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)
ציפי בוקשפן, מייסדת ויוזמת פסטיבל CITY MOTION חקרה את נושא התחבורה העירונית במסגרת לימודיה לתואר שני. כולם ריפו את ידיה בשאיפתה להוציא את המכוניות מהסביבה העירונית וזה כמובן רק חיזק אותה לחקור עוד. "בסופו של דבר המטרה היא לתת לתושב העיר להסתכל סביבו במרחב הציבורי ולהבין שחוץ מהרכב הפרטי יש אפשרויות נוספות כדי להקל על החיים ולהפוך אותם לטובים יותר", אומרת בוקשפן, "המטרה שלנו היא להפתח לעוד אפשרויות התניידות בעיר".

הנה באה הרכבת

השנה הבאה עלינו לטובה תהיה שנה היסטורית לתחבורה הציבורית בעיר. "הקו הראשון, הקו האדום, יתחיל לפעול בסוף השנה האזרחית", אומר חיים גליק, מנכ״ל נת"ע, "זו דרמה. זה משנה את כללי המשחק. רכבת אחת כזו מחליפה עשרה אוטובוסים וקרוב ל-50 מכוניות. היא תעבור בתדירות גדולה ותאסוף קרוב ל-250,000 נוסעים ביום והיא בעצם תשחרר את הצורך לחפש חניה ותנצל טוב יותר את הזמן של הנוסע ותהפוך את המרחב למרחב מאוד מאוד יפה".
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)

פארק המסילה – ביטוי מעולה של השינוי

הפסטיבל שמתקיים בחניון המסילה, מרגיש כמו אירוע שאינו מקרי בעת הזו. "מקום שהיה פעם חניון והפך להיות פארק, ועוד על ידי נת"ע, לטובת עיריית תל אביב ותושביה, אינו מקרי", אומרת להבי. "הבשורה השנה, מבחינתנו כעירייה וכמטרופולין, זו התנעה של הקו הראשון של הרכבת הקלה, כשכל כך הרבה סבלו וסובלים מעבודות שמתבצעות בשטח עד הרגע המיוחל".
להבי סוקרת את כל אמצעי התחבורה העומדים למגיעים לעיר; בין אם יעשו זאת ברגל, על דו גלגלי שניתן להשכיר במקום או אוטובוסים, מוניות שירות, מוניות רגילות, באבל וגם ברכב, עם מגרשי חניה הפזורים בכל העיר.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)
"רוב ההורים בעיר לוקחים את ילדיהם לבית הספר רגלית או על אופניים. התיכוניסטים בעיר מבינים היום שאין מה לבקש מאבא לקנות אוטו, גם הם מגיעים לכל מקום באופניים, בתחבורה הציבורית או על קורקינט. הכל בעצם עובר לאט לאט לדו גלגלי פלוס מינוס ומאפשר לבחור אלטרנטיבות", אומרת להבי.

בירת ההיי טק עובדת על בשורה תחבורתית

אם ישראל היא מעצמת היי טק, נשאלת השאלה איך מגייסים יכולות אלה לקידום התחבורה בעיר השרויה בכאוס תחבורתי? בפסטיבל תוצג מעבדת החדשנות הפתוחה, CITY ZONE, שהיא פרי שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב יפו, אוניברסיטת תל אביב ופארק עתידים בעיר.
"המטרה לשמה הוקמה סיטי זון, בתור מעבדת החדשנות הפתוחה, היא לקדם טכנולוגיות לטובת התחבורה בתל אביב וכדי שלאחר מכן נוכל ליהנות ממנה בעוד ערים בארץ", אומר גבי קמינסקי, מנהל קהילת סיטי זון, "חשוב לנו מאוד לרתום את המוחות המבריקים של היזמים שנמצאים סביבנו, כדי לשפר את החיים של כולנו בעיר". בסיטי-זון יש היום 26 סטארט אפים, לא רק בתחום התחבורה. שמונה מהם יוצגו בפסטיבל.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)
"מכיוון שרוב הסטארטפים בדרך כלל נסגרים כי אף אחד לא רוצה לקנות מהם את הפיתוחים שלהם, גם אם עומד מאחוריהם רעיון נחמד, כאן יש הזדמנות לבדוק את הטכנולוגיות בשטח, לפני שיוצאים איתם החוצה", אומר קמינסקי על הפוטנציאל הגלום גם עבור הסטארטאפים.

שילוב של תחבורה במרחב העירוני

התחבורה העתידית של העיר פותחה כך שתשתלב במרקם העיר באופן שיתרום לסביבה בה היא מתנהלת. פארק המסילה, בו נערך הפסטיבל, הוא רק דוגמה אחת לכך.
"אנחנו לא רק מסיעים נוסעים, אנחנו נותנים לציבור להבין שהסעת נוסעים היא חלק מראייה כוללת של היכולת שלהם לקבל חוויה אחרת", אומר גליק ומציע לראות למשל, כיצד תחנת אליפלט של הרכבת הקלה משתלבת במרחב העירוני. "אני חושב ששדרות ירושלים תהפוך להיות אחד המקומות הכי יפים בעולם. השארנו במרחב את כל הנוף והכל טבעי ומיוחד", הוא אומר על תחנה אחרת והתלהבותו ניכרת.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)
הגישה הסביבתית אורבנית לא החלה ברכבת הקלה ומיטל להבי מדגישה את המובן מאליו בכל עבודה במרחב הציבורי הצפוף הנקרא תל אביב. "אומרים איזה יופי לוינסקי, איזה יופי כרם התימנים אבל עבור מי שגר שם, זה לא תמיד פשוט. מדובר במרחב נתון עם מגבלות של שמיכה קצרה שצריך למשוך אותה לכל הכיוונים, וכל פעם שאתה נותן לאמצעי חדש להיכנס לשטח אפילו הרכבת שנכנסה לשדרות ירושלים ויצרה מרחב מדהים, נקי מזיהום אוויר, נקי מרעש, מגונן יפה, מתחבר מדהים לחנויות ולרשתות, יש התנגדויות", אומרת להבי. "הם אומרים: תעשו חו"ל אבל לא פה".

זמן לסיכומים עם הפנים לעתיד

גליק, כמנכ"ל נת"ע, מבקש לציין לטובה את שיתוף הפעולה עם עיריית תל אביב. "עיריית תל אביב שונה מאחיותיה במרחב ביכולת שלה להריץ פרויקטים. עיריית תל אביב לא עמיתה שלנו אלא עובדת איתנו ואני קורא בהזדמנות הזו לראשי הערים, להבין שהכלי הזה הוא כלי עבור התושבים והם חייבים להצטרף אלינו כדי למשוך אותו קדימה", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
(צילום: יח"צ)
עכשיו עומדת בפני העירייה ונת"ע משימת ההסברה ושילוב הציבור בהסברה על הכלי החדש והמסוכן שיתווסף למרחב העירוני, על תכונותיו, בטיחותו, הסכנות בו ומגבלותיו.
"אני מזמינה את הציבור הרחב לפסטיבל, שעונה על צרכים של קהלים מאוד מאוד מגוונים. סטארט אפים, משפחות, ילדים - יש לנו מגוון מאוד גדול של פעילויות, סדנאות בטיחות, סימולטורים, סדנאות תיקון אופניים ועוד המון דברים להציע לכם. בואו לשמוע את האנשים המובילים את החזון התחבורתי בארץ", מזמינה בוקשפן את כולם להגיע.
בשיתוף פסטיבל עיר בתנועה