על רקע ההסלמה בגבול הצפון, המבוי הסתום בקידום עסקת החטופים וההיערכות לכניסת צה"ל לרפיח, לצד מחזורי מסחר נמוכים במט"ח בימי החג שמאפשרים פעילות ספקולטיבית בשוק - השקל נחלש היום (שישי) בשיעורים משמעותיים מול כל המטבעות הזרים ובעיקר מול הדולר והאירו.
הדולר נסחר מוקדם יותר בשער קרוב ל-3.82 שקל, שיא מזה חמישה חודשים, והאירו חצה את 4.1 שקלים. אחרי קביעת היציגים ההתחזקות של הדולר והאירו מול השקל התמתנה מעט, וכעת הדולר נסחר סביב 3.81 והאירו סביב 4.08. בשל העלייה בשער הדולר, הדלק צפוי להתייקר בשבוע הבא ולהתקרב לשיא של השנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
בבנקים ובבתי ההשקעות הזהירו בימים האחרונים מתנודות רבות ומשמעותיות בשערי המטבעות הזרים מול השקל בשל אי היציבות הביטחונית-מדינית והחריגה הרבה מיעד הגירעון של הממשלה שהיה 6.6% עם אישור תקציב 2024 וכעת התחזיות הן שיחרוג לכיוון של 8% עד 8.5%, מצב שעלול לגרום גם לחברת פיץ' להיות השלישית שתפחית את דירוג האשראי של ישראל לאחר שנמנעה מלעשות כן לפני שבועות אחדים.

לדברי מוטי הרוש, מנכ"ל חברת פלקון קפיטל: "בימי החג וחול המועד, שוק המט”ח נותר תנודתי במיוחד, למרות ירידה במחזורי המסחר. שער הדולר ברמה הגבוהה ביותר מזה חמישה חודשים, ומתחילת אפריל, הדולר עלה ביותר מ-3% מול השקל. במקביל, האירו ממשיך להתחזק והגיע לשער הגבוה ביותר מאז ינואר.
"התנודתיות הגבוהה בשוק נבעת מהיקף המסחר המצומצם, שמעצים כל שינוי בשערי החליפין. גורם מרכזי להיחלשות השקל הוא המתח הגיאופוליטי, שכולל את המתיחות עם איראן, הסיכויים לפעולה צבאית ברפיח והמתח עם חיזבאללה.
"המחזורים הנמוכים במהלך החג תרמו להתנתקות מתהליכי מסחר תקניים, וגרמו לתנודות חריגות בשער השקל. נתוני התוצר של ארה”ב, שהתפרסמו אתמול, עשויים להשפיע על חששות להמשך התחזקות הדולר בעולם. היום צפוי להתפרסם מדד האינפלציה המועדף על הפד, שעלול לחדד את החששות הללו. ההיחלשות המתמשכת של השקל עלולה להוביל לעלייה במחירים בישראל, מה שמרחיק את האפשרות להקלה מוניטרית של הפדרל רזרב או בנק ישראל".
יוסי פרנק, מנכ"ל ובעלים אנרג'י פייננס: "הפעילות הספקולטיבית ממשיכה במלוא עוצמתה תוך ניצול מחזורי המסחר הנמוכים בחג ובסוף השבוע והיעדרותו השערורייתית של בנק ישראל מהזירה לנוכח האירועים. כל זה קורה למרות היחלשות הדולר בעולם והתייצבות הבורסות. שחקני המט״ח למדו לא לעורר את הדוב מתרדמתו ובמקום לייצר פיחות חד, הם מייצרים פיחות זוחל ומתמשך מידי יום וללא התפתחות מיוחדת לא נופתע אם החג ינוצל לצורך המשך העליות. את המחיר ישלם המשק בגדול-התייקרויות, אינפלציה וריבית גבוהה".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "פעילות ערה של חברות האנרגיה לקראת קביעת מחיר הדלק בשערי בתי הזיקוק, לצד האירועים הבטחוניים גררו לעודפי בקש בימים של חופשה של מוכרי המט"ח הגדולים. כל זה הביא לפיחות השקל".
לדברי מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, הדבר העיקרי שנובע מעליית השער הוא מרכיב הריבית שבנק ישראל כבר הרבה מאוד זמן מתכנן להוריד. "עם העלhיה הנוכחית של הדולר נראה שזהו הזמן הנכון לעזור לנוטלי המשכנתאות וההלוואות עם הפחתה של ההחזרים החודשיים, בקריאה לבנק ישראל להוריד את הריבית", מסר וידר.
"עוד מושפעים מעליית שער הדולר בעיקר הישראלים היוצאים לחו"ל. כרטיסי הטיסה יתייקרו וכך גם השהייה בבתי מלון, שכירת רכב בחו"ל וכמובן האהבה הגדולה של הישראלים - הקניות ברשת. כשאנחנו בפתחו של חודש אפריל שבו מרוכזים לא מעט ימי קניות - אין ספק שהישראלים ישלמו הרבה יותר".
פורסם לראשונה: 13:09, 26.04.24