ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם הבטיח כי בשנת 2024 לא יועלו מיסים, אבל כדי שזה יקרה הממשלה צריכה לבצע שורה של שינויי חוקים, שלא ריאליים בזמן הקצר שנותר עד סוף 2023.
ולכן, בצל המצב הכלכלי הלא פשוט מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והקשיים איתם מתמודדים, בין השאר, בעלי עסקים, מילואימניקים עצמאים ושכירים, החל מ-1 בינואר ייכנסו לתקוף שינויים משמעותיים במיסים:
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה קריירה
אילוסטרציה קריירה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
  • מיסוי רכב: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35%, ומס קניה על רכב פלאג-אין יעלה מ-55% ל-83%. מדובר בהתייקרות של אלפי שקלים לכלי רכב, אך צריך לזכור שיבואני הרכב רשמו רווחים גדולים מאוד בשנה החולפת ולכן יכולים גם להחליט לספוג את המס ולא לגלגל אותו לצרכן.
  • רכב דו גלגלי: מס קנייה על רכב 400-125 סמ"ק יעלה מ-40% ל-50%. תוקפה של ההפחתה במס לרכב של עד 125 סמ"ק, מ-40% ל-25%, יוארך ל-3 שנים.
  • טרקטור משא: מס קניה על טרקטור משא חשמלי יירד מ-20% ל-12% (בכפוף לעמידה בתנאים בחוק). מס קניה על טרקטור משא המונע בבנזין יישאר 12%.
  • ההנחה על המס הנגבה על דלק צפויה להסתיים בראשית 2024. החלטה סופית על כך צפויה להתקבל בשבוע הבא.
  • רפורמת עסק זעיר: עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל יוכלו לנכות הוצאות בשיעור נורמטיבי של 30% מבלי להציג חשבוניות, כפי שנדרש עד היום.
  • רפורמת חשבוניות ישראל: רשות המסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות בעסקאות של עד 25 אלף שקל. יישום החלטה זו נדחה כבר מינואר ל-1 באפריל. יצוין כי הצגת מספר הקצאה היא תנאי לקיזוז מע"מ. ההוראה הזאת תחייב כל עסק לבקש מראש אישור מרשות המסים לביצוע עסקה (בין עסקים, לא בקנייה על ידי צרכן) בהיקף העולה על 25 אלף שקל. בעבר רשות המסים דרשה שהאישור יידרש מ-5,000 שקל, אך בעקבות התנגדות נמרצת של המגזר העסקי והעצמאים, הועלה הסכום ל-25,000 שקל.
  • נקודות זיכוי להורים: הורים לילדים בגילאים 18-12 יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס (1 לאב ו-1 לאם). שווי נקודת הזיכוי עומד כיום על 235 שקל והיא תועלה בחודש ינואר על פי חישוב שייעשה בביטוח הלאומי, על סמך נתון האינפלציה הסופית של שנת 2023.
3 צפייה בגלריה
רכבים חשמליים יתייקרו
רכבים חשמליים יתייקרו
רכבים חשמליים יתייקרו
(צילום: shutterstock)

ניסיונות למנוע את העלאת המס על רכבים חשמליים

ברשות המסים אמרו היום (רביעי) כי כל שינויי המס הללו מבוססים על ההנחה כי לא יתקבלו יוזמות חקיקה חדשות בכנסת ברגע האחרון וכי יוזמות החקיקה שפורסמו עד כה לא ישונו. ברשות הדגישו כי טרם התקבלה החלטה בנוגע להמשך מדיניות ההנחות על מיסוי בנזין. ברשות ובאגף התקציבים תומכים בהפסקת הסבסוד במס, שכבר עלה לתקציב המדינה שלושה מיליארד שקלים, באופן מיידי.
בהתייחס להעלאת המס הצפויה על רכב חשמלי, התבטאו אתמול מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, כי "העלאת המס שמתכנן משרד האוצר תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור והיא אינה סבירה".
במשרד האוצר דנים בימים האחרונים בגיבוש תקציב המדינה החדש לשנת 2024 ובמסגרת התייעצויות הוצעו מספר רב של העלאות מיסים כדי לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה. זאת, בעת שאין כוונה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצמצם באופן משמעותי את העברות כספי ההסכמים הקואליציוניים ולסגור, כדרישת אגף התקציבים, לפחות שישה משרדי ממשלה המוגדרים כ"מיותרים".
יצוין כי לרוב ההצעות להעלאות מיסים אין שום סיכוי לעבור, בעיקר בעת מלחמה, כאשר רבים מהם נדונו כבר פעמים רבות בעבר, גם לא בעתות מלחמה, ונדחו כולם על הסף.
3 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)

בין ההצעות שהועלו באוצר

  • ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, שיעלה את מחיריהם מיד ב-17% בקירוב. להצעה הזאת אין שום סיכוי לקבל את אישור ראש הממשלה ושר האוצר, בעיקר בימים אלה.
  • ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות. ההצעה נבחנה רק בשנה האחרונה ונדחתה, אולם קיים סיכוי מועט שהיא תאושר, אף כי אין לה משמעות רבה, כאשר ממילא אין תיירות בימי המלחמה ולא צפויה תיירות בתקופה הקרובה אחרי המלחמה.
  • הטלת מס על קרנות ההשתלמות, אפיק החיסכון היחיד שלא מוטל עליו שום מס. גם להצעות למסות את הקרנות מחיסכון בשנה השביעית ומעלה אין שום סיכוי, בשל התנגדות תקיפה של ההסתדרות, המאיימת להשבית את כל המשק אם תתקבל החלטה כזאת, גם לא בעת מלחמה.
  • הארכת תקופת החיוב לתשלום מס שבח, כך שדירה תהיה פטורה ממנו לא כל ארבע שנים אלא אחת לעשר שנים. הסיכוי לכך מועט בשל המשבר החמור כיום בענף הנדל"ן.
  • העלאת שיעור המע"מ בישראל באחוז שהופחת על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון בשנת 2015 - להחזירו ל-18%. מדובר בתוספת הכנסה שנתית של כ-7 מיליארד שקל. אין להצעה הזאת שום סיכוי לעבור, כאשר מצבם הכלכלי של האזרחים הורע בגין המלחמה.
  • הורדת המס על רווחים כלואים. כיום מוטל מס של 33% בעת חלוקת דיבידנד. קיים סיכוי מסוים לחידוש ההוראה, שהייתה קיימת בעשור הקודם, והפחת המס לכ-25%, כדי לתמרץ פדיון של רווחים ותשלום מס עליהם, גם אם מופחת.
  • חיוב במס של 10% על השכרת דירות מהשקל הראשון. כיום יש פטור עד הכנסה של כ-5,100 שקל בחודש מהשכרת דירות. יישום הצעה כזאת ייקר את שכר הדירה עוד ואין לה סיכוי בעת מלחמה וכאשר יש מאות אלפי מפונים במגורים זמניים ברחבי הארץ.
  • ביטול הפטור ממע"מ על יבוא לארץ בחבילות עד לסכום של 75 דולר. להצעה זאת יש סיכוי להתקבל. סיבות ביטול הפטור הן מחד גידול בגביית המיסים ומאידך עידוד רכישת המוצרים מחנויות ומבתי עסק בארץ.
  • דחיית מתן נקודות זיכוי להורים עבור ילדים מגיל 0 עד 3, שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתפאר בהחלטתו עוד לפני הבחירות. להצעה הזאת אין סיכוי ממשי.
  • דחיית מתן נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל 12 עד 18. להצעה יש סיכוי מסוים, אף כי בוועדת הכספים של הכנסת יתנגדו לה בתקיפות.
  • ביטול עדכון מדרגות המס. למרות שהאינפלציה ב-2023 צפויה לעמוד על כ-3%, באגף התקציבים מבקשים שלא לעדכן בינואר את מדרגות המס, כך שאלו לא יעלו ועל כן המס על המשכורת לא ירד. גם שווי נקודת זיכוי יישאר ברמה של 2023.
  • גורמים שונים, בהם נשיאת לשכת רו"ח לשעבר, איריס שטרק, הציעו לרשת המסים לחדש את הליך הגילוי מרצון על החזקת כספים מחוץ למדינה ועל השכרת דירות וממטבעות ווירטואליים. להצעה זו יש סיכוי לעבור.
  • הטלת מע"מ על שירותים דיגיטליים לרכישות של תכנים ותוכנות של חברות בינלאומיות מחו"ל. המס המכונה "מס נטפליקס" כבר תוכנן בעבר וקיים סיכוי שיאושר במהלך שנת 2024.