תאונות מדליפת גז ופיצוץ של בלוני גז התרחשו לא מעט בשנים האחרונות, אולם נדמה כי הפיצוץ שאירע היום (ג') בפסגת זאב בו מצא את מותו אדם ונפצעו אנשים נוספים הוא בין הקשים שאירעו לאחרונה. במקרה הנוכחי מלבד הפגיעות בגוף ובנפש נטען כי נגרם גם נזק רב לרכוש. מי יפצה את הנפגעים ומה חשוב לדעת במצבים כאלה?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
גיבשנו מדריך בנושא בסיועם של עו"ד ענת קאופמן, מומחית לדיני נזיקין וביטוח ויו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עו"ד; ועו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין ומומחה בדיני ביטוח.
1 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ בפסגת זאב
זירת הפיצוץ בפסגת זאב
זירת הפיצוץ בפסגת זאב
(צילום: כבאות מחוז ירושלים)

יש לי ביטוח מבנה ותכולה. האם אקבל פיצוי בגין נזק שנגרם למבנה הדירה ולתכולה בשל פיצוץ גז? עו"ד קאופמן מציינת כי בעניין נזקי הרכוש לדירות או לעסקים - אם קיימת פוליסה מומלץ וכדאי לתבוע את חברת הביטוח, משום שבמקרה כזה אין צורך להוכיח רשלנות ודי להוכיח את היקף הנזק. גם דיירים שיש בידם ביטוח שנערך במסגרת משכנתא ימצאו כיסוי לנזקי המבנה במסגרת הפוליסות.
יצוין כי תביעה זו אינה מונעת מהנפגע לתבוע במקביל גם את האחראיים לפיצוץ בשל רשלנות/ מחדל/ הפרת חובה חקוקה וכיו"ב.
עו"ד ורשה מוסיף כי "פוליסה לביטוח דירה (פרק, מבנה ותכולה) שאת תנאיה הכתיב המפקח על הביטוח, קובעת כי התפוצצות או התלקחות, לרבות גרימת נזק בעקבות אש, מהווה מקרה ביטוח שמכוסה בפוליסה. אי לכך, היזק לרכוש כתוצאה מהתפוצצות בלון גז תזכה את המבוטח בקבלת פיצוי כספי. המבוטח לא צריך להוכיח רשלנות מצד גורם כלשהו שגרמה לנזק והוא זכאי להחזר מכוח הפוליסה שמהווה חוזה שנחתם בין הצדדים".

את מי ניתן לתבוע בגין הנזקים שנגרמו לנפגעים ברכוש ובגוף בעקבות פיצוץ גז? צריך לבחון כל מקרה לגופו. בכל הנוגע לאחריות חברות הגז הרי שבהתאם לחוק הגז ולצו הפיקוח על מצרכים ושירותים, ספק גז חייב לוודא את תנאי הבטיחות של מתקני הגז שברשותו וכי אין סכנה לאדם או לרכוש. כמו כן אחראי ספק הגז לתיקון תקלות ולבדיקות תקופתיות. עו"ד קאופמן מציינת כי "בפסקי הדין מוכרים מקרים בהם הוכח קיומו של קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין מחדלי חברות גז לבין נזקים חמורים לרבות מקרה מוות בו חויבה חברת הגז לשלם מיליוני שקלים לעיזבון.
"משרדנו טיפל למשל בתביעה של אישה ובעלה כנגד אחת מחברות הגז הגדולות. שם מדובר היה במקרה בו חברת הגז זומנה לבדיקה תקופתית. נציג החברה שהגיע למקום מצא ליקויים שנרשמו בדוח. הנציג טען כי תיקן הליקויים וטענות המשפחה כי הם חשים בריח גז נדחו ע"י הנציג. למחרת בשעות הבוקר בעוד אם המשפחה מבשלת אוכל אירע פיצוץ של הכיריים. עקב כך נגרמו נזקים חמורים, פיזיים ונפשיים, בהם פגיעה בשמיעה וחרדות וכן נזקי רכוש נרחבים לדירה".

עו"ד ענת קאופמןעו"ד ענת קאופמןצילום: רמי זרנגר

לפעמים יש מקום להטיל אחריות גם על הרשות המקומית. כך למשל, התופעה של גניבת מתכות וצנרת גז מוכרת, והשארת בלוני הגז חשופים היא פרצה שקוראת לגנב. לכן, יש מקום לבחון את ההנחיות והנהלים העירוניים בעניין לרבות הנחיות בדבר הטמנת בלוני הגז והאם הרשות המקומית הפעילה את סמכות הפיקוח שלה, לרבות הטלת קנסות.
מה קובע חוק הגז וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים? הוראותיו המרכזיות של החוק עוסקות בהתקנה ושימוש בתקני גז, בחובה לבצע בדיקת תקינות למתקן גז של צרכן טרם תחילת אספקת הגז לצרכן, חובת ביצוע בדיקת תקינות תקופתית לכל צרכן גז אחת ל-5 שנים, חובת רישוי של ספק גז, חובה על מי שעוסק בעבודות גז לקבל רישיון לעבודות גז. משרד האנרגיה הוא הגוף הממונה על בטיחות בגז והגוף המפקח והאמון על נושא הגז הביתי.
האם חברות הגז מבטחות עצמן בפני אירוע של דליפת גז/פיצוץ גז? מאז רפורמת הגז שאושרה בשנת 2008 החוק מחייב את ספקי הגז לערוך ביטוח מפני כל אירוע, והביטוח חייב להיות תקף במשך כל תקופת הרשיון של ספק הגז.
הדירה שלי נפגעה בעקבות דליפת גז ופיצוץ. מה עליי לעשות? עו"ד קאופמן: "הקפידו לצלם ולתעד את הנזקים, הודיעו לחברת הביטוח בהקדם האפשרי, פעלו לצמצום הנזקים על מנת להציל רכוש, הזמינו שמאי, אל תזרקו דבר גם אם הוא אינו בר תיקון, שימרו על חשבוניות וקבלות על תיקונים, הקפידו לקרוא היטב את תנאי הפוליסה".
עו"ד אסף ורשה עו"ד אסף ורשה צילום: שחר כלב

בנוסף, מבהיר עו"ד ורשה, "אף אם הפציעה לא חייבה פינוי מיידי לבית החולים, על הנפגע לגשת מיוזמתו לחדר מיון או למוקד רפואי, ולהדגיש במעמד קליטתו כי נפגע כתוצאה מפיצוץ בלון גז. חשוב לא לזרוק דבר, אף אם הוא ניזוק באופן טוטאלי ולהותיר את הזירה על כנה, עד להגעת שמאי ביטוח".
האם יש גם חשיפה פלילית באירוע כזה? בהחלט, בד"כ בעקבות אירוע כזה נפתחת חקירה משטרתית אשר בעקבותיה נבחן אם יש גורם אחראי. אם ימצא גורם אחראי לאירוע הפיצוץ, במעשה או במחדל רשלני, עלול להתנהל נגדו הליך פלילי.
עו"ד קאופמן מציינת כי ממצאים כאלה בהליך פלילי חשובים ומסייעים לנפגעים גם במסגרת התביעה האזרחית, ואותו גורם יהיה אחראי לתשלום מלוא הנזקים שנגרמו לנפגעים בגוף, בנפש וברכוש.
אילו מסלולי תביעה נוספים יש לנפגעי גוף? כל מי שנפגע ובבעלותו פוליסת ביטוח פרטית כגון תאונות אישיות ו/או ביטוח חיים ו/או פוליסת אובדן כושר עבודה זכאי לתבוע את חברת הביטוח שלו. זאת במקביל ובנוסף לכל יתר התביעות או הזכויות שעומדות בפניו. בנוסף, ככל שפגיעת הגוף שנגרמה מונעת מהנפגע לשוב לעבודה יש אפשרות לתבוע את קרן הפנסיה שבמסגרתה הוא מבוטח ולתבוע קצבה במסגרת פנסיית נכות.
כמו כן, ניתן לתבוע את ביטוח לאומי בתביעת נכות כללית, ואם מדובר בפיצוץ ובפגיעה שאירעה במסגרת העבודה ניתן להגיש תביעה להכרה בפגיעה כתאונת עבודה.
אם נהרג אדם בפיצוץ בלון גז מי יקבל פיצוי בגין מותו ומה הוא יכלול? עו"ד ורשה מסביר כי במקרה כזה, ניתן לפעול במספר מישורים: ראשית, ניתן להגיש תביעה נזיקית, בהתאם לתוצאות דוח כיבוי אש שמצביע על האחראים למחדל. כל מי שהיו תלויים במנוח לפרנסתם וקיומם, המוגדרים על פי רוב כילדיו והאלמן/ה, זכאים לפיצוי על האובדן שחוו עם מותו. יחד עם התלויים, גם ליורשיו החוקיים של המנוח - על פי צוואה או על פי דיני ירושה - יש זכות לפיצוי.
הפיצוי שישולם כולל בתוכו, בין היתר, את הרכיבים הבאים: הפסד הכנסות המנוח, אובדן שירותי המנוח (סיועו לתפעול התא המשפחתי שכן עם פטירתו - כל המטלות הללו מועברות לבני משפחה). בנוסף, ישולם פיצוי בגין נזק לא ממוני ובכללו כאב וסבל של המשפחה.
שנית, ככל שלהרוג היה ביטוח חיים או ביטוח תאונות אישיות – ניתן לפנות למבטחת בשביל לממש את הזכאות לקבלת פיצוי.
אם יקבע שצריך לשפץ את המבנה שנפגע וייתכן כי צריך יהיה להרוס אותו ולבנות מחדש, מי יישא בעלויות? עו"ד ורשה: "הכתובת הראשונה היא המבטחת של המבנה, שכן במסלול זה אין הניזוק מחויב להוכיח דבר, מלבד שנגרם לו נזק בעקבות מקרה הביטוח. בו בעת, במקרה של הריסה טוטאלית של המבנה, יקבל המבוטח סכום שמשקף את עלות הבנייה בלבד ולא את ערך הקרקע, אלא אם רכש ביטוח לערך הקרקע. דיירים שדירתם ניזוקה ולא רכשו ביטוח, יאלצו להגיש תביעה נזיקית כנגד חברת הגז ו/או הדייר ומבטחת הדירה בה מוקם הבלון שהתפוצץ".
עו"ד קאופמן מוסיפה כי "בבתים משותפים, עלולה לעלות בעיה קשה וזה במקרה שרק חלק מהדיירים מבוטחים. שכן בד"כ מבוטח רק ערך המבנה ולא ערך הקרקע. במקרה כזה העניין עלול להיתקע וגם הדיירים שמבוטחים לא יוכלו לבנות את ביתם מחדש ויאלצו להישאר נתונים לחסדי הרשויות. במרביתם המכריע של מקרים מסוג זה מדובר במקרה תאונתי לכל דבר ועניין וחברות הביטוח לא יכולות להתנער מהאחריות".
מה הדין אם העסקתי משפצים בדירתי ובלון גז התפוצץ בבניין ואחד המשפצים נפגע? ככלל, כלל הדיירים בבניין בו התפוצץ הבלון חשופים לתביעה, שאם תוגש, תאלצם לשכור הגנה משפטית, אלא וככל שקיים ביטוח דירה שמכסה את אחריותם כלפי נזקים שיגרמו לצד ג'.