בשיתוף אסם נסטלה פרופשיונאל
אירוע אסם נסטלה
(כתבת: מור גורן גבאי, צלם: שחר גרוס, עורך וידיאו: נדב ברגר )
אין ספק שהשנים האחרונות היו מהמאתגרות ביותר שחווה שוק הצריכה מחוץ לבית בישראל. מרגע פרוץ הקורונה, דרך תקופת המחאות ועד למלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר - בעלי העסקים בענף מצאו את עצמם מתמודדים עם אתגר אחרי אתגר. חלקם נסגרו, חלק מהם החזיקו מעמד בקושי, וחלקם מצאו דרכים להמשיך.
השבוע, מאות בעלי מסעדות, בתי קפה מלונות ועסקים נוספים הגיעו לתל אביב, לאירוע של "אסם נסטלה פרופשיונאל", החטיבה העסקית של קבוצת אסם בישראל המציעה לעסקי מחוץ לבית מגוון רחב של פתרונות כוללים בתחומי המשקאות, מזון והאפייה. במהלך האירוע דיברו בעלי עסקים על המגמות בשטח, על השינויים בהתנהגות הצרכנים, ועל הדרכים להתמודד עם המציאות המשתנה. זו הזדמנות נדירה לענף - לשבת יחד, לחלוק ניסיון, ולחשוב איך ממשיכים קדימה.
"הקהל רוצה לחזור ליהנות"
"בשנתיים האחרונות השוק עבר טלטלות", מספר רועי פינטו ממאפיות "אורן משי". "לפני שנתיים השוק התכווץ, אנשים היו בהיסטריה, קנו בעיקר מוצרי צריכה בסיסיים ולאחרונה אנחנו חשים שהקהל רוצה לחזור כי הוא רוצה ליהנות".
הטלטלות שפינטו מתאר באות לידי ביטוי לא רק בתחושות, אלא גם בנתונים. לפי דן אנד ברדסטריט, ב-2024 נסגרו כ-800 מסעדות - כמעט כפול ממספר המסעדות שנפתחו באותה שנה. מחצית מהמסעדות שנסגרו היו מסעדות ותיקות, עם למעלה מ-15 שנות פעילות - נתון שלא נראה כמותו בעשור האחרון. מרבית הסגירות היו במרכז הארץ והצפון, ועדיין ב-2025 המגמה נמשכת.
לצד הנתונים הקשים, יש סימנים אמיתיים לשינוי בשטח. אחרי תקופה שבה הישראלים קנו רק מה שהכרחי, יש עכשיו תיאבון גובר לחוויות - והלקוחות מחפשים משהו מיוחד.
"השוק נהיה יותר צעיר", אומר אבי אדרי, מנכ"ל ובעלי "סינמה סיטי". "קהל צעיר מגיע ומחפש דברים מגניבים, וזה גם מושך את הקהל המבוגר שרוצה משהו אחר, משהו שונה". מעין גוטמן, מנהלת שיווק בתי קולנוע "פלאנט", מוסיפה: "אנשים מחפשים חדשנות, מחפשים דברים טעימים שאין בכל מקום, רוצים לראות מוצרים חדשים ומגוון".
"העוטף מחפש לעטוף אנשים"
בעוד שבמרכז הארץ יש סימנים ברורים להתאוששות, באזורים שנפגעו במיוחד מהמלחמה המצב עדיין מורכב ודורש עוד ועוד תמיכה וחיזוק. "אנחנו מעוטף עזה, משדרות, ואנחנו מתחילים לראות את החזרה לשגרה לאט לאט", מספרת נטלי ממן ממאפיית "שלום עליכם" בשדרות. "יש הרבה אנשים שבאים ומטיילים אבל התחושה היא בעיקר שהעוטף מחפש לעטוף אנשים".
באילת, מצד שני, יש פריחה של ממש. "באילת אפשר להגיד שיש פריצה גדולה", מסביר אורי אסרף, מקים מסעדות באילת ובעלים של רשת "פריז טקסס". "אנשים שנמנעו מנסיעות לחו"ל, אז הייתה להם הזדמנות ליהנות מאילת ולהרגיש אותה".
בין נחמה לחדשנות
אחד האתגרים המרכזיים שעלו בכנס הוא השאלה איך מאזנים בין הרצון של הלקוחות לנחמה והתרפקות על הנוסטלגיה לבין הצורך בחדשנות. נעם שגב, מנהלת ובעלים בית קפה "פרדס" בתל אביב, מתארת בדיוק את הדילמה הזו: "אנשים מחפשים תחושה של בית, משהו שמזכיר להם את הטוסט שאימא הייתה מכינה בבוקר ואת העוגיות של ארוחת שישי - הדברים שעושים טוב ללב".
אבל נעם יודעת שזה לא מספיק. "מצד אחד נחזור לשורשים ונעשה דברים של פעם, אבל גם נביא דברים חדשים שעוד לא היו", היא אומרת. זה האתגר: לתת את תחושת הבית, לשמר את מה שאנשים אוהבים, אבל גם להמציא את עצמך מחדש כל הזמן. בתקופה שבה הכל משתנה כל הזמן, זו חלק מהמשוואה שבעלי העסקים צריכים לפתור.
אבל בסוף, יש משהו בסיסי יותר שמניע את בעלי העסקים. "שנתיים לא פשוטות עברו עלינו", אומרת אילנית זוהר שקד, בעלים של "דאלי עוגה ולחם". "לאט לאט רואים אנשים עם רצון לצאת, עם רצון לקנות מחוץ לבית, לבלות קצת, להוציא את הילדים". הדר שחר ממאפיות "אורן משי" מוסיפה: "עכשיו, אחרי התקופה הקשה, אפשר קצת לחזור לנשום. אנשים רוצים לבלות יותר, ליהנות, לאכול אוכל טוב".
"עם ישראל רוצה לנשום, רוצה לשבת, ליהנות", מסכמת נטלי ממן ממאפיית "שלום עליכם" בשדרות. "כי זה מגיע לנו!".
אחרי שנים של משברים, אופטימיות זהירה לקראת העתיד של עסקי המזון והמשקאות מחוץ לבית - עם שאיפה לחזור לנורמליות. ובעלי העסקים? הם יודעים שהדרך לא פשוטה, אבל התקווה כבר כאן.
בשיתוף אסם נסטלה פרופשיונאל










