המשקיעים מסתערים על שוק הדיור: מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלנית הראשית באוצר שפורסם היום (ב'), עולה כי בספטמבר רכשו המשקיעים 1,700 דירות - ירידה של 5% בהשוואה לספטמבר אשתקד, אבל עלייה של 40% בממוצע ליום. זאת בשל מיעוט ימי העבודה בספטמבר השנה בצל חגי תשרי. משקל המשקיעים מתוך כלל הרכישות הגיע ל-21.5% - הגבוה ביותר מאז מרץ 2016.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסך הכל נרכשו בספטמבר כ-8,000 דירות, כמות נמוכה משמעותית מזו שאפיינה את שוק הנדל"ן בחודשים הקודמים - אבל זאת בשל חגי תשרי שהתרכזו השנה בספטמבר, כאמור. בהשוואה לספטמבר אשתקד מדובר בירידה של 17%, כאשר מספר ימי העבודה בחודש ספטמבר השנה היה נמוך כמעט כפליים משיעור זה (32%) בהשוואה לספטמבר 2020 - כלומר, מספר הרכישות ליום היה גבוה יותר השנה. בהשוואה לאוגוסט האחרון מדובר בירידה של 44%. נתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על עלייה חדה במספר העסקאות ובמשקל המשקיעים בשוק.
1 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: ירון ברנר)
המשקיעים מכרו בספטמבר 1,500 דירות, ירידה של 20% בהשוואה לספטמבר אשתקד, כך ש"מלאי" הדירות שבידי משקיעים רשם עלייה מתונה של כמאתיים דירות בחודש ספטמבר, לאחר שמאז שהופחת מס הרכישה על דירות הנרכשות להשקעה בסוף יולי אשתקד, נבלמה הירידה ב"מלאי" זה, שהחל לרדת באפריל 2016 (לאחר גידול מצטבר של כ-58 אלף דירות בשנים 2015-2010, טרם הכבדת מס הרכישה עליהם ביוני 2015).
נזכיר כי כבר באוגוסט רמזו באוצר כי מס הרכישה על דירות להשקעה צפוי לעלות, ולכן הדבר השפיע על כמות הדירות שנמכרו בספטמבר. בשל היעדרות חברי כנסת מסיעת רע"מ הקואליציה לא יכולה הייתה להעביר בשבוע שעבר את החוק להעלאת מס הרכישה ל-8%, והוא צפוי להגיע לאישור הכנסת רק היום, ולהיכנס לתוקף לאחר פרסומו ברשומות כנראה רק אחרי ה-20 בחודש. המצב שנוצר מאפשר למשקיעים להמשיך ולרכוש דירות ולשלם בינתיים את מס הרכישה הנמוך יותר.

רכישות "דירה ראשונה" (שמיוחסות לזוגות הצעירים, שכן זוהי דירתם הראשונה) הסתכמו בחודש ספטמבר ב-3,500 דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 19% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש ספטמבר ב-2,700 דירות, ירידה של 16% לעומת ספטמבר אשתקד. רכישות משפרי הדיור הסתכמו גם כן ב-2,700 דירות, בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 20%.
רכישות משפרי הדיור בחודש ספטמבר הסתכמו ב-2,700 דירות, בדומה למספר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשוק החופשי. בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 20% וירידה של 41% בהשוואה לחודש הקודם.
מכירות הקבלנים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-3,000 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לספטמבר אשתקד. מנגד בולט אזור תל אביב עם המשך הגידול החד במכירות אלו, כאשר בתשעת החודשים הראשונים השנה נשבר שיא המכירות השנתיות באזור זה לפחות בעשרים השנים האחרונות, ועמד על 3,700 דירות חדשות (זינוק של 144%).
סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש ספטמבר עמד על 4,900, ירידה של 18% בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 44% בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה בעסקאות הקיפה את כל האזורים, כאשר באזורי נצרת וחדרה נרשמה ירידה בשיעורים חד ספרתיים. שיעורי הירידה החדים ביותר נרשמו באזורי טבריה (26%-) ורחובות (24%-), אם כי אלו עדיין שיעורי ירידה נמוכים מאלו שנרשמו במספר ימי העבודה בספטמבר השנה בהשוואה לחודש המקביל לו אשתקד.