גוברות ההערכות שבנק ישראל יפחית היום (שני) את שיעור הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז ל-4.25% בשנה. הפחתה כזאת תוריד את ריבית הפריים מהשיעור של שישה אחוזים ויותר, שהיה כאן תקופה ארוכה, ויעמיד אותה על שיעור של 5.75%.
בבנקים ובבתי ההשקעות סברו בימים האחרונים שהסיכויים להפחתת ריבית נמוכים יותר מהישארותה בשיעורה הנוכחי, 4.5%, לאחר שהופחתה כבר ב-1 בינואר השנה ברבע אחוז, לראשונה מאז ההפחתה שהייתה עם תחילת משבר הקורונה באפריל 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
בסוף השבוע והיום גברו ההערכות שהוועדה המוניטארית של בנק ישראל תעז בכל זאת להוריד את הריבית הבסיסית במשק, בעיקר בשל הירידה בשיעור האינפלציה והתמשכות המלחמה, תוך שמשקי בית רבים נקלעו לקשיים, בין השאר עשרות אלפי מפונים ועצמאים.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אמר כי "אנו מעריכים שבסיכוי גבוה יותר בנק ישראל יוריד את הריבית בשיעור של 0.25%". הוא הסביר גם כי "כל הורדה ברבע אחוז מגדילה את המקורות הפנויים של משקי הבית והחברות בכ-5 מיליארד שקל בשנה".
יונתן כץ ושאר כלכלני לידר שוקי הון אמרו כי "אנו צופים הורדת ריבית, על רקע ההתמתנות בסביבת האינפלציה, שקל חזק יחסית ומדינות פיסקאלית 'סבירה' מבחינתו של בנק ישראל". עוד אמר יונתן כץ כי "הורדת ריבית עדיין לא מתומחרת באופן מלא בשווקים".
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, אמרו כי "על פי ההערכות בשוק, נראה שקיימים סיכויים דומים להורדת ריבית ולהותרת הריבית ללא שינוי בהחלטת בנק ישראל השבוע". בבנק לאומי צפו כי "בכל מקרה, צפויה הורדת ריבית אחת לפחות בשתי ההחלטות הקרובות".
יניב פוגט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה, מסר כי "כל החלטה היא לגיטימית נוכח כובד הטיעונים והדילמות. הייתי בוחר להוריד את הריבית כבר כעת ולו מהסיבה שבמרץ אין החלטת ריבית, ולפיכך דחיית ההפחתה תידחה מה-26 בפברואר ל-8 באפריל. המשק צריך הקלה מוניטרית".
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: יובל חן)
יצוין שלפי שעה נמנעו בארה"ב, באירופה ובמדינות המתקדמות בעולם מלהפחית את הריבית, שעלתה בשנתיים האחרונות בשיעורים ניכרים, נוכח עליית האינפלציה ברחבי העולם. בנק ישראל היה החלוץ בהפחתת הריבית הראשונה, ב-1 בינואר 2024.
יצוין שהפחתת ריבית תעיד שבבנק ישראל מתייחסים בכובד ראש למצב של החברות ומשקי הבית בישראל, עם התמשכות המלחמה, ומחשיבים את המצב הזה יותר מסיבות עיקריות אחרות שאמורות להשפיע על ההחלטה החשובה: אי אישור תקציב המדינה החדש ל-2024 במועד, הקיצוץ הנוכחי בשל כך בתקציבי משרדי הממשלה, הורדת דירוג האשראי על ידי חברת מודי'ס ושורת ההתייקרויות הצפויות, שעליהן הודיעו חברות ויבואנים רבים, בעיקר בתחומי המזון וההיגיינה.
בחודש הנוכחי כבר הועלו מחירי הדלק ב-16 אגורות ומחירי החשמל ב-2.6%, וכמו כן הודיעו חברות אחדות כי לא יקשיבו לאזהרות שר הכלכלה ניר ברקת ויעלו את מחירי המוצרים שעליהם החליטו, כבר בימים הקרובים.
פורסם לראשונה: 14:52, 25.02.24