פקקי התנועה בתל אביב גורמים לתסכול רב בקרב הנהגים, אבל מתברר כי הם גם מספקים סיבה לעלייה במחירי הבטון, הטיט והצמנט שמספקת חברת רדימיקס לתעשיית הבנייה. כך עולה ממכתב ששלחה החברה בתחילת החודש ללקוחותיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שהשבוע פורסם כי מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה באפריל באחוז וב-12 החודשים האחרונים (מרץ 2022 לעומת מרץ 2021) השלים עלייה של 6.8%, ל-ynet נודע כי רדימיקס הודיעה בתחילת החודש ללקוחותיה שהחל מ-1 במאי יעלה המחיר של כל סוגי הבטון, הטיט והצמנט בשיעור של 18% למ"ק. זאת כאשר מחיר מ"ק בטון עולה היום כ-300 שקל.
1 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
"עקב התייקרויות בתשומות האנרגיה, חומר הגלם ליצור בטון ולאור העלייה החדה במחירי המלט, התוספים לבטון ומחיר ההובלה, הרינו להודיע לכם על התייקרות מוצרינו", נכתב.
בנוסף הודיעה רדימיקס כי החברה מייקרת חלק ממחירי ההובלה של המלט לאתרי הבנייה, במיוחד בתל אביב, בשיעור של 18-20%, "עקב מגבלות תנועה קשות באזור תל אביב".
גורם בכיר בענף אמר כי בנוסף למצוקה בנהגי משאיות, עקב הפקקים בתל אביב, נהגים רבים מסרבים להיכנס לעיר, גם מערבלי הבטון.
מחיר המלט (חומר הגלם) עלה בשנה האחרונה בכ-30%. יש לציין, כי כ-50% מהמלט שנמכר בישראל מקורו בטורקיה, שבמשך שנים מכרה לישראל מלט במחירי הצף (מחיר זול ממחירו בארץ הייצור). בעקבות מלחמת אוקרינה-רוסיה, שנחשבות לספקיות מרכזיות של פטקוק, חומר גלם שצורכות יצרניות המלט להפעלת הכבשנים במפעל, נוצר מחסור בחומר זה ומחירו זינק פי שניים, ל-400 דולר לטון. גם הטורקים ייקרו את תוצרתם ובנוסף הם מנצלים את המחסור העולמי במלט - ומעדיפים לשלוח לשווקים רווחיים יותר כמו בריטניה. כתוצאה מכך מחיר הצמנט לישראל כמעט הוכפל, וגם היצרנית המקומית נשר העלתה מחירים.
להודעה של רדימיקס קדמה הודעה של חברת שפיר במרץ על העלאה במחיר הבטון ב-10%-15%, שנכנסה לתוקף בחודש אפריל.
מרדמיקס לא התקבלה תגובה.