במהלך דיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת העבודה בהצעת חוק שהממשלה עצמה יזמה, ומטרתה להעניק סמכויות אכיפה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לגבי הנגשה בעסקים, הביע סגן השר במשרד רה"מ אביר קארה מימינה התנגדות גורפת לסעיפים בחוק החדש שיאפשרו לנציבות להטיל עיצומים כספיים על עסק שלא יעמוד בהוראות.
התיקון מסדיר את פעילותם של מפקחים שיפעלו מטעם הנציבות וקובע בין היתר כי יורשו להטיל עיצומים כספיים של עד 200,000 שקל לגוף שחייב בנגישות שלא עמד בהוראות החוק ועד 40,000 שקל לחייב בנגישות המוגדר כ"חייב קטן". כמו כן, תורחב אפשרותה של הנציבות לייצג אנשים עם מוגבלות בתביעות שיגישו בגין היעדר נגישות והפליה במקום ציבורי ובשירות ציבורי.
"אני בן לאמא נכת פוליו", אמר קארה "גדלתי בבית של נכים ואני חי את הרעיון הזה יום יום. אבל כבעל עסק אם אתה לא מנגיש – אתה מפסיד לקוחות וזה עניין שלך, אבל אם אתה מקבל קנס – זה הבית שלך ואתה הולך לסגור את העסק. הדבר הזה לוקח אותנו במקום למקום חיובי - למקום שלילי. צריך להוריד את חובת ההנגשה מהמגזר הפרטי באופן גורף".
2 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה. "חובת הנגשה זה קומוניזם"
(צילום: קובי קואנקס)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהמשך אף הוסיף קארה, שכזכור ייסד את "השולמנים", ארגון שנועד לקדם את האינטרסים של העצמאים: "זה קרוב לקומוניזם, במקום לעשות את זה ממקום טוב אתם כופים עיצומים כספיים של עשרות אלפי שקלים על בעלי העסקים. זה אבסורד".
במהלך הדיון נוצר עימות בין קארה לערן טמיר, יועמ"ש נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שאמר: "גם אני בן לאמא עם מוגבלות ואני לא מבין את הגישה הזאת. אני זוכר כילד את כל המקומות שלא יכולנו ללכת אליהם בגלל חוסר נגישות".
ענת אריאלי, נציגת עמותת נגישות ישראל, תקפה גם היא את סגן השר קארה ואמרה: "במסגרת תפקידי אני רואה את היחס ואת התגובות של בעלי עסקים לחובת ההנגשה. להגיד שצריך לסמוך על טוב ליבם ועל ההחלטה העסקית של כל בעל עסק להנגיש לא נראה לי הגיוני כי הם לא יעשו את זה".
2 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
יו"ר ועדת העבודה אפרת רייטן. "נמצא את האיזון"
(צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה), אמרה בתגובה לדברים: "אכן מדובר בנושא מורכב, אך נקיים בוועדה דיון מעמיק על החוק ונמצא את האיזון המתאים שיקדם את ההנגשה מחד ולא יכביד מדי על בעלי עסקים". בהתייחס לדבריו של קארה ולטענתו כי לא הכיר את ההצעה, הזכירה ח"כ רייטן מרום לסגן השר: "הכרת את ההצעה, שוחחת איתי עליה כבר לפני שבועיים במליאה". כמו כן הזמינה היו"ר את סגן השר לקחת חלק בדיוני הוועדה ולסייע במציאת האיזון המתאים.
ח"כ שירלי פינטו מימינה אמרה למתנגדי החוק: "עסק שיעמוד בתקנות הנגישות אין סיבה לתת לו את העיצומים הכספיים. רק אם עסק לא עמד בהוראות בצורה ברורה- הוא יישא בתוצאות. תארו לכם איך זה להיות אותו אדם עם מוגבלות ששום דבר אינו נגיש לו, שלא יכול להתנהל מול עסקים".
נציגי המגזר העסקי, התאחדות המלונות ואיגוד המסעדות התנגדו כמובן גם הם לקנסות המוצעים בהצעת החוק ואף הביעו חשש כבד מהרחבת התופעה של תביעות ייצוגיות לשם רווח, אותה הגדיר מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן כ"מגיפה שאין לה שום קשר לנגישות, מנוף של מספר עורכי דין ליצירת רווח כלכלי".
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי אמר: "אנחנו מברכים על כל דבר שמייצר נגישות אבל יש טעם לפגם בכך שמאפשרים גרירת רגליים בהחלת הנגישות בשירות הממשלתי אל מול המגזר העסקי. המעבר מהליך פלילי לעיצום הכספי תהיה טעות ובכייה לדורות, יש היום חובת הנגשה כחלק מהליך קבלת רישיון עסק. כשעוברים לקנסות מנהליים יודעים איפה זה מתחיל ולא יודעים איפה זה נגמר".