צה"ל מגביר רכישת נשק אישי ארוך לחיילים: ל-ynet ו"ממון" נודע כי משרד הביטחון פרסם מכרז לרכישת נשק אישי מתוצרת הארץ: 20,000 נשקים אישיים מסוג M4A1, ממשפחת ה-M16, עם אופציה לרכישת 20,000 נוספים.
מדובר במכרז ראשון מסוגו משום שהוא מחייב ייצור מקומי של 51% מחלקי הנשק, ושהרכבתו תתבצע כולה בארץ. יש לציין כי צה"ל רכש עד כה נשקי M16 מארה"ב בכספי הסיוע. מחיר נשק מסוג זה מוערך בכ-4,000 עד 5,000 שקל ליחידה. גם המחיר יהווה פקטור משמעותי בבחירת הזוכה במכרז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רובי M4
רובי M4
רובי M4
( צילום: דובר צה"ל )
יש לציין שגם נשק שמיוצר בישראל היה בחלקו מיוצר מחלקים שמיובאים מחו"ל. עד כה משרד הביטחון לא הגביל את היצרנים המקומיים במספר החלקים כחול-לבן מסך כל חלקי הנשק. במכרז הנוכחי, הזוכה גם יידרש שאותם חלקים שייבא אינם דורשים רישיון יצוא מהמדינה ממנו הם מיובאים, זאת במטרה למנוע מצבים, כפי שקורה כעת עם מדינות כמו קנדה, שמסרבות לשלוח נשק או ציוד צבאי, שבבים וכו' לישראל בגלל פעילותה בעזה. גורם בתעשייה אמר: "צה"ל רוצה להבטיח שלא יתקע בגלל בורג שאיזה מדינה תחליט לא לשלוח לנו, בנוסף לרצונו לעודד את התעשייה המקומית להרחיב את כושר הייצור שלה".
תנאי נוסף שנדרש במכרז: ניסיון מוכח בייצור נשקים ומכירת 1,000 נשקים לפחות ממשפחת ה-M16 לגופי ביטחון מוכרים. יש לציין כי בארץ פועלות שלוש חברות העונות לדרישות והן אמתן כרמיאל, IWI של סמי קצב וסילבר שאדו.
הנשקים שיוצעו במכרז יעברו בחינת אישור דגם ואימות עמידה בדרישות, ורק לאחריהם יקבעו שני זוכים. הספקים יידרשו לייצור של 2,500 נשקים כל חודש עד השלמת האספקה. בפעם אחרונה שמשרד הביטחון רכש נשקים דומים הייתה מיד לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, אז נרכשו 9,000 נשקים מסוג תבור מאמתן כרמיאל ומ-IWI.
המכרז הוא חלק ממדיניות משרד הביטחון שהתגבשה לאחר פרוץ המלחמה, לשאוף לעצמאות ייצורית בישראל במוצרים הקריטיים לצבא, לאחר שישראל נתפסה עם חוסר במלאים וקשיים לרכוש ציוד ונשק מיצרניות בעולם עוד לפני המלחמה בעזה, לאור ביקושים אדירים במסגרת מרוץ ההתחמשות של המערב מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה.