לראשונה מאז פרוץ המשבר: מספר תובעי הבטחת ההכנסה בחודש אוגוסט היה נמוך ממספרם טרם פרוץ משבר הקורונה, אשר הובילו בשיאו ליותר ממיליון ורבע מובטלים. לפי נתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום (ב'), מספר התובעים באוגוסט עמד על 58.4 אלף באוגוסט 2022 לעומת 60.2 אלף בפברואר 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד מתברר מהדוח כי שיעור יוצאי ההייטק מכלל דורשי העבודה באוגוסט עמד על 3.9% בלבד - נמוך משיעורים קודם למשבר (אוגוסט 2019), אז עמד על 4.7%. עוד מציינים בשירות, כי על אף גל הפיטורים הנרחבים ששומעים עליו לאחרונה בענף, "לבד מעלייה קלה שנרשמה בחודשים האחרונים, ישנה ירידה משמעותית ודי עקבית במספר דורשי העבודה מענפי ההייטק מאז תום הסגר השלישי".
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
מהנתונים עולה, כי עיקר העלייה במספר דורשי העבודה באוגוסט, כמו ביולי, מקורה בעלייה של 6% (5.2 אלף בהשוואה לחודש הקודם) במספר תובעי האבטלה, שעמד באוגוסט על 91.6 אלף. מאז חודש אפריל נרשמה עלייה של 19.4 אלף במספר תובעי האבטלה, אולם בשירות התעסוקה הדגישו כי מספר תובעי האבטלה באוגוסט 2022 נמוך משמעותית ממספרם באוגוסט 2018, קודם לפרוץ המשבר, שעמד אז על 106.5 אלף.

פיטורי הקיץ נותנים את אותותיהם

בחודשים האחרונים נרשמה עלייה בשיעור הצעירים (28.4% באוגוסט לעומת 27.5% ו-25.8% ביולי ויוני, בהתאמה), בעוד שיעור קבוצת הביניים (54-35) ושיעור קבוצת הגיל המבוגרת (55 ומעלה) נמצא בירידה. זאת, יש להניח, כתוצאה מפיטורי הקיץ האופייניים יותר לענפים בהם שיעור תעסוקת הצעירים גבוה יותר.
2 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
פיטורי קיץ: זינוק של 161% בדורשי העבודה מהחינוך היסודי והקדם יסודי. כיתה ריקה בחולון
(צילום: עיריית חולון)
כמו כן, כביטוי לפיטורים העונתיים האופיינית לחודשי הקיץ, שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה מצוי בעלייה עקבית מאז ראשית הקיץ (יוני) ועמד באוגוסט על 57.4%, אף כי הוא נמוך במקצת בהשוואה לאוגוסט 2019 (57.8%).
מהנתונים עוד עולה כי שיעור החרדים בקרב דורשי העבודה עלה בלא פחות מ- 15.4% בהשוואה למספרם בחודש שחלף. עם זאת, יש להדגיש כי מספר דורשי העבודה עלה בכל קבוצות האוכלוסייה, אף שאצל חרדים העלייה הייתה משמעותית באופן דרמטי. כתוצאה מכך, עלה שיעור החרדים בקרב דורשי העבודה (9.7% באוגוסט לעומת 8.5% ו-6.2% ביולי ויוני, בהתאמה), בעוד שיעור הקבוצות האחרות ירד, אם כי מספרם המוחלט כאמור עלה.
עליות משמעותיות במספר דורשי העבודה בין יוני לאוגוסט נרשמו בענפים המאופיינים בפיטורי קיץ, למשל מספרם של דורשי העבודה מהחינוך היסודי והקדם יסודי עלה בלא פחות מ-161% ושל סייעים ומטפלים ב-97.8%.
באוגוסט הוסיפו הערים הערביות להוביל את הרשימה של דורשי העבודה בערים מעל 40 אלף תושבים ובראשן עמדו רהט עם 9.4% ואום אל פחם עם 9.1%. עם זאת, בערים החרדיות נרשמה עלייה משמעותית בין יולי לאוגוסט: באלעד עלה מספרם ב-30% ובבני ברק ב-21.8%.
מהדוח עוד עולה כי 127.9 אלף מבין 155.8 אלף דורשי העבודה שהיו רשומים באוגוסט בסך הכל הם כאלה שהיו רשומים גם בחודש יולי. יחד עם זאת, מדובר במספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בחודש הקודם לו, אז 117.4 אלף דורשי עבודה היו רשומים גם ביוני.
מספר הנרשמים החדשים בחודש אוגוסט היה נמוך ממספר הנרשמים החדשים בחודש יולי - 27.9 אלף באוגוסט לעומת 35.2 אלף ביולי. פערים אלו בין יולי לאוגוסט הם עדות לפיטורים העונתיים, ששיאם מידי שנה בחודש יולי עם צאת מוסדות החינוך לחופש ומיעוטם בחודש אוגוסט.